به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۱۰۵۵۴۸
تلاش می کنیم عراق را یکپارچه نگه داریم

اوباما : ایران به توافقنامه پایبند است

گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران کشور بزرگی درمنطقه است وجنگ نیابتی میان عربستان وایران به نفع هیچ کس نیست.
اوباما : ایران به توافقنامه پایبند است
باراک اوباما در گفتگو با چارلی روز در شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز درباره اینکه آیا دکترینش درباره عربستان سعودی در مقایسه با گذشته تغییر کرده است گفت: باید به حرفهای من با توجه به قرائن و زمینه ها نگاه کرد. من همچنان به حرفهایی که در گذشته زده ام باور دارم و آن این است که عربستان سعودی متحدی قوی برای آمریکا و دوست آمریکا بوده است. از زمانی که من رئیس جمهور شده ام ، تعاملات ما با آنها درباره مسائل ضد تروریسم بسیار حیاتی بوده است. به نظر من آنها در باثبات کردن منطقه ای که دوران پرآشوبی را تجربه می کند، همکاری زیادی داشته اند.

اوباما افزود البته ما درباره توافقنامه هسته ای ایران اختلاف قابل توجهی داشتیم اما در نهایت و پس از آنکه ما برایشان توضیح دادیم که دقیقا چرا این بهترین راه برای اطمینان از این است که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نمی کند، آنها از این توافقنامه حمایت کردند. به نظر من تمام شواهد و مدارک مرتبط با این توافقنامه، حرف مرا ثابت می کند که ایران به این توافقنامه عمل می کند.

اوباما: درباره توافقنامه هسته ای ایران اختلاف قابل توجهی با عربستان داشتیم اما در نهایت، آنها از این توافقنامه حمایت کردند. رئیس جمهور آمریکا گفت به علاوه من همچنان معتقدم که عربستان سعودی و در کل کشورهای خلیج (فارس) باید در برابر ایران محافظت شوند. آنها باید در موقعیتی باشند که بتوانند از خودشان در برابر شیطنتهای ایران در منطقه دفاع کنند. اما در هر حال ایران کشور بزرگی در منطقه است و جنگ نیابتی میان عربستان سعودی و ایران به نفع هیچ کسی نیست. این کار نه به نفع عربستان سعودی است و نه به نفع عراق است و نه به نفع اردن است و نه به نفع آمریکاست.

اوباما افزود بنابراین وقتی عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج ( فارس) را به کمپ دیوید دعوت کردم، هدف ما این بود که ببینیم چگونه می توانیم این اطمینان را به آنها بدهیم که از شما در برابر هر کشوری که بخواهد به شما حمله کند ، محافظت می شود و اینکه شما چگونه می توانید سازماندهی داشته باشد که جلوی انتقال تسلیحات به داخل کشورتان و رسیدن آنها به عوامل تحریک کننده و بی ثبات کننده و تروریستها را بگیرد.

همچنین ما در آن اجلاس بررسی کردیم که چگونه می توانیم با همکاری یکدیگر در جبهه دیپلماتیک مشکلاتی مثل سوریه را حل کنیم، مشکلاتی که می تواند کل منطقه را نابود کند. گاهی اختلافاتی از نظر تاکتیک وجود دارد و اینکه چه نگاهی هم به سیاستهای آمریکا و هم به سیاستهای سعودیها داریم. البته این مسئله درباره همه متحدان و دوستانمان صادق است و وجود دارد.

چارلی روز پرسید وقتی درباره سیاست خارجی آمریکا با محوریت آسیا به ویژه تمرکز روی چین صحبت می کنید، می گویید نباید در خاورمیانه زمین گیر شد. منظورتان از زمین گیر شدن در خاورمیانه چیست؟

اوباما گفت واقعیت این است: اول اینکه حمله به عراق اشتباه بود. این یکی از بحثها و دیدگاههای من در مبارزات انتخاباتی سال دوهزار و هشت بود. من معتقدم آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان ، وظیفه دارد به عنوان نیرویی مثبت در هر جایی از جهان که هرج و مرج و درگیری و جنگ وجود دارد، حضور داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که ما باید به هر جایی که بحران اتفاق می افتد نیروی اعزام کنیم.

رئیس جمهور آمریکا افزود ما باید در نحوه استفاده از قدرت نظامی عاقلانه و با عقل سلیم عمل کنیم. ما نباید خود را به عنوان بازوی طرف خاصی از یک مناقشه تلقی کنیم، البته اگر آن مناقشه مستقیما با منافع محوری و اصلی آمریکا ارتباط نداشته باشد. در عوض ما باید از دیپلماسی استفاده کنیم و باید با کشورهای دیگر برای ایجاد ائتلاف به منظور حل این مسائل همکاری کنیم. بنابراین بیشتر انتقاداتی که برخی از افراد در تشکیلات سیاست خارجی در واشنگتن از من دارند، درباره مسئله سوریه است.

اوباما افزود: ما باید از دیپلماسی استفاده کنیم و باید با کشورهای دیگر برای ایجاد ائتلاف به منظور حل این مسائل همکاری کنیم. اوباما ادامه داد: افرادی هستند که به طور ذاتی و غریزی احساس می کنند هر جایی که شرایط در جهت غلط پیش می رود و هر جایی که مشکلی وجود دارد، راه حل این است که آمریکا نیروی نظامی خود را اعزام و شرایطی را بر آنجا حاکم کند. ما درسهای خوبی نه فقط از عراق بلکه از چالشهای بزرگی که در مناطقی مثل افغانستان داریم، آموخته ایم، ما سیزده سال است در افغانستان هستیم، ما منابع عظیمی را به افغانستان اختصاص داده ایم، تلفات زیادی داده ایم ، نیروهای ما در افغانستان بهترین نیروهای ما هستند و کارشان را بلد هستند، با وجود این افغانستان محیطی بسیار پرخطر و پر از چالش دارد. بنابراین این دیدگاه که با وجود درگیر بودن در افغانستان و در حالیکه هنوز تلاش می کنیم عراق را همچنان متحد و یکپارچه نگه داریم، اگر بخواهیم درگیر جنگ سوریه شویم ، چنین تصمیم گیری غیرعاقلانه است زیرا می تواند ما را به اشتباهات بزرگ سوق دهد و فرصتهای دیگری را در مناطق دیگر جهان از دست بدهیم.

اوباما افزود: با وجود درگیر بودن در افغانستان و در حالی که هنوز تلاش می کنیم عراق را همچنان یکپارچه نگه داریم، اگر بخواهیم درگیر جنگ سوریه شویم، چنین تصمیم گیری غیرعاقلانه است. باراک اوباما در ادامه گفتگو با چارلی روز مجری شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا درباره سیاست خارجی خود گفت در سال دو هزار و نه، ما هنوز درگیر دو جنگ عراق و افغانستان بودیم و حدود یکصد و هشتاد هزار نیروی ما درگیر این دو جنگ بودند. ما شاهد کشته شدن صدها نفر از نیروهایمان و زخمی شدن هزاران نفر از آنها در آن دو جنگ بوده ایم.

از آن به بعد توانستیم ماموریت رزمی را در آن دو کشور به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. اصلا نمی گویم آن کشورها اکنون وضع خیلی خوبی دارند اما مطمئنا اگر ما به مدت بیست یا سی سال ، چهل هزار نیرو را در آنها باقی می گذاشتیم، وضعشان بهتر نبود. در عرصه دیپلماتیک نیز ما توانستیم مطمئن شویم که ایران سلاح اتمی ندارد.

وی افزود: ما توانستیم دست کم فرایند گفتگوهای سیاسی را در سوریه و توقف حملات و درگیریها را در آن کشور آغاز کنیم. در عین حال ما ارتباط تروریستها را از بین می بریم. بنابراین می بینید ما اصلا منفعل نیستیم و کنار ننشسته ایم. هسته اصلی القاعده از بین برده شده است. بن لادن کشته شده است. داعش اراضی تحت تصرف خود را از دست می دهد.

اوباما ادامه داد من در استفاده از نیروی نظامی هر جایی که برای دفاع از جان آمریکاییها و منافع آمریکا لازم بوده است، درنگ نکرده ام اما چیزی که روی آن اصرار دارم این است که مطمئن شویم چرا از نیروی نظامی کشورمان استفاده می کنیم و انتظار داریم استفاده از نیروی نظامی چه نتایجی داشته باشد و دیگر ابزارها و راههایی که داریم چیست. زیرا اگر به این مسائل توجه نکنیم، تجربه ای که در عراق در سالهای دوهزار و پنج و دوهزار و شش داشتیم تکرار می شود.
اوباما ادامه داد: در استفاده از نیروی نظامی هر جایی که برای منافع آمریکا لازم بوده است، درنگ نکرده ام.

رئیس جمهور آمریکا درباره انتقادات درباره خط قرمز استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه گفت خط قرمزی که من اعلام کرده بودم این بود که اگر اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند، ما محاسباتمان را در نگاهمان به جنگ سوریه تغییر می دهیم. در واقع در نتیجه گامهایی که من برداشتم و دیپلماسی که پیش گرفتیم، اسد اکثر قریب به اتفاق تسلیحات شیمیایی سوریه را برچید. البته هرگز این ادعا نبوده است که اگر من در رابطه با تسلیحات شیمیایی ، اقدام نظامی می کردم، می توانستیم جنگ داخلی در سوریه را حل کنیم.

اوباما افزود بله عده ای هستند که می گویند ما می توانیم جنگ داخلی سوریه را تغییر دهیم، البته اگر صادقانه چنین حرفی را زده باشند، برای این منظور لازم است ارتش بزرگی را برای سرنگونی اسد به سوریه اعزام کنیم. این حرف که با شلیک چند موشک به سوریه می توانیم بحران این کشور را حل کنیم، بر اساس شواهد و واقعیات موجود شدنی نیست.  اوباما ادامه داد: اینکه با شلیک چند موشک به سوریه می توانیم بحران سوریه را حل کنیم، بر اساس شواهد و واقعیات موجود شدنی نیست.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد ما در نهایت توانستیم با کمک روسیه تسلیحات شیمیایی سوریه را برچینیم و سوریه عملا تسلیم شد. آنها برای اولین بار به داشتن تسلیحات شیمیایی اذعان کردند. آنها پیمان منع تسلیحات شیمیایی را امضا کردند و به شکلی سازمان یافته آنها را برچیدند.

بنابراین این حرف که: با وجود اینکه آنها حاضر بودند کاری را که از آنها خواسته بودیم انجام دهند، ما هنوز می بایست چند تا موشک به سوریه شلیک می کردیم که چند نفری کشته می شدند تا آنها بفهمند که ما جدی هستیم، تصمیم گیری در این باره از طرف من یا هر کسی که رئیس جمهور آمریکاست باید بر اساس عقل سلیم باشد.

اوباما افزود بنابراین این حرف که من در استفاده از نیروی نظامی تعلل کرده ام و برخی درباره اراده و تمایل من در استفاده از نیروی نظامی تردید دارند، به نظر من همانطور که قبلا هم گفته ام، آنها باید از بن لادن پاسخ این سوال را بپرسند.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که شاید اگر از ابتدا حمایت تسلیحاتی از ارتش آزاد سوریه می شد، اسد سقوط می کرد گفت هم اکنون در میان مخالفان کمبود تسلیحات وجود ندارد اما به علت حمایتهای روسیه و ایران از رژیم سوریه، پیشرفت مخالفان محدود بوده است بنابراین از نظر ما بحران سوریه از طریق نظامی قابل حل نیست.

اوباما افزود من وقتی در خصوص سوریه با مشاورانم صحبت می کردم از آنها خواستم تا نمونه ای را مثال بزنند که نتیجه حمایت تسلیحاتی ما از گروههای مسلح مخالف رژیم دیکتاتوری تحت حمایت قدرتهای خارجی، سقوط آن رژیم و ایجاد جامعه ای توام با صلح و کارآمد بوده باشد. جالب است که هیچ نمونه ای به این شکل وجود نداشت.
مرجع : خبرگذاری صداو سیما