به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۰۶۰۸۶
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد

کیفی‌سازی محصولات در رقابت با خارجی‌ها

گروه اقتصادی: عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران از حضور شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی در ایران به عنوان فرصتی برای کیفی کردن محصولات داخلی و فروش این محصولات یاد کرد.
کیفی‌سازی محصولات در رقابت با خارجی‌ها

خسرو سلجوقی  با اشاره به حضور شرکت‌هایی مثل مایکروسافت در شرایط پسابرجام گفت: حضور این شرکت‌ها تهدید نیست، بلکه فرصت است. زیرا با حضور آنها قیمتی که افراد باید برای گواهی‌ محصولات (لایسنس) پرداخت کنند افزایش می‌یابد و باعث می‌شود زحمت گروهی از جوانان و شرکت‌هایی ایرانی که تحت عنوان متن باز یا مستقل از بستر آماده می‌شود، ارزش خود را پیدا کند و این بخشی از منافع حضور آنان است.وی در ادامه خاطرنشان کرد: دومین منفعت حضور شرکت‌های خارجی این است که طبیعتا باعث می‌شود کسانی که در بخش‌های نرم‌افزاری کار می‌کنند بتوانند هزینه خودشان را دربیاورند. زیرا در حال حاضر اتفاقا نرم‌افزارهای قفل‌شکسته باعث شده صنعت نرم‌افزار در ایران رشد نکند و حضور این شرکت‌ها خودش فرصت است و باعث ایجاد یک بازار دیگر می‌شود.

 

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با ذکر یک مثال درباره سود ناشی از حضور شرکت‌های خارجی توضیح داد: شاید یک نمونه مشابه را شما در اپراتور اول و دوم ببینید. تمرکز اپراتور اول بیشتر روی دانش افراد بومی بود، اپراتور دوم تقریبا فناوری و مدیریت را از خارج از ایران آورد و همه فکر می‌کردند از آن پس اپراتور اول چون قابلیت رقابت ندارد تعطیل خواهد شد، درحالی که این حضور باعث بلوغ و رشد اپراتور اول شد و اکنون دو رقیب بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند و برای حضور شرکت‌های خارجی هم خیلی میدان نیست.

 

سلجوقی ادامه داد: در حال حاضر نیز هر دو اپراتور بازار خود را دارند و به نظر می‌رسد هیچ کدام مانع یکدیگر نشدند، بلکه این به توسعه جمعی کشور هم از لحاظ کیفی و هم از نظر کمی بازار کمک کرده و رقابت باعث شده هر دو اپراتور کیفیت خود را بالا ببرند. شرکت‌های نرم‌افزاری نیز همین شرایط را دارند و اگر ورود کشورهای خارجی بی حساب و کتاب نباشد، موجب کیفی شدن شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی می‌شود.

 

وی با اشاره به مضرات قیمت‌های پایین محصولات خارجی در ایران بیان کرد: در ایران هم کسانی که در نرم‌افزارهای متن باز و مستقل از بستر کار کردند کم نداریم، ولی به دلیل اینکه محصولات کشورهای خارجی قیمت کمتری دارد و بعضا رایگان است، کسی به اینها مراجعه نمی‌کند. بنابراین به محض اینکه این محصولات پولی شود، نرم‌افزارهایی داخلی که برایشان زحمت کشیده شده و الان خاک می‌خورند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مرجع : ایسنا