به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۰ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۰۶۱۳۲

خشونت خانگی در حال افزایش است

گروه جامعه: قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: متاسفانه خشونت خانگی و نزاع در حال افزایش است، اما این افزایش حاد نیست و شیب ملایم دارد.
مهدی امیری‌اصفهانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به موازین شرعی و دینی، اخلاقی و تاریخی مردم ایران، مردمی آرام و سازگار بوده‌اند، اما عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ناهنجاری های فضای مجازی باعث شده تا این سازگاری و آستانه تحمل کاهش پیدا کند. وی افزود: خانواده به عنوان اولین و کوچکترین واحد اجتماعی از این فرآیند خارج نیست و درگیر این آستانه تحمل کم می‌شود و به همین دلیل آمار رفتارهای خشونت‌آمیز در کشور رو به افزایش است و موجب نگرانی است؛ بنابراین تمام نهادها، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و رسانه‌ها باید برای کاهش این رفتارها تلاش کنند.
 
قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ‌های غنی و ارزشمند در کشور رنگ باخته است و باید تلاش کنیم به سمت این فرهنگ‌ها بازگردیم؛ زیرا از دست رفتن فرهنگ بومی یک روز خود را در عرصه خشونت خانگی و یک روز در عرصه نزاع خیابانی نشان می‌دهد، نباید به یک مورد خاص توجه کنیم بلکه باید موازین ارزشی، اخلاقی، ملی و دینی را احیا کنیم. امیری‌اصفهانی تاکید کرد: حس مسئولیت‌پذیری باید ارتقا پیدا کند تا رفتار افراد نسبت به محیط آگاهانه شود و تک تک افراد جامعه برای جلوگیری از مشکلات مردمی به صورت کمک کننده وارد شوند نه اینکه خودشان موجب ایجاد مشکل شود؛ متاسفانه غفلت از نهادیه کردن مسئولیت پذیری در جامعه موجب شده هنگام درگیری به جای کمک از درگیری فیلمبرداری کنیم.
 
وی از ایجاد کمیته ملی کاهش خشونت در معاونت اجتماعی قوه قضاییه خبرداد و افزود: در این کمیته اساتید علوم رفتاری، جامعه شناس، قضات و پژوهشگران حضور دارند و پرونده‌های مختلف را انتخاب و درصدد راهکار پیچیدن نسخه برای هر دستگاهی اقدام می‌کنند تا خشونت در کشور کاهش یابد. قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه متاسفانه خشونت خانگی و نزاع در حال افزایش است، اما این افزایش حاد نیست و یک شیب ملایم دارد، گفت: با مباحث فرهنگی و تمرکز بر افزایش آستانه تحمل این موارد را کاهش دهیم، البته باید توجه داشت که جرائمی مثل قتل عمد و سرقت مسلحانه در کشور کاهش یافته است که نشان می‌دهد برنامه های گذشته به بار نشسته است.
 
 امیری‌اصفهانی با بیان اینکه در جرائم نمی توان یک نسخه واحد برای کل کشور پیچید، خاطرنشان کرد: پیشگیری یک نهال نو است که وارد نظام قضایی کشور شده و باید تحمل کنیم تا برنامه ها به نتیجه برسند. باید فرهنگ پیشگیری را در همه آحاد جامعه جا بیاندازم.
مرجع : ایسنا