به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۰۶۱۹۱

روند رو به رشد شیوع بیماری‌های تنفسی

گروه جامعه: رییس اداره آسم وآلرژی وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور، گفت: تقریبا هر بیمار مبتلا به آسم حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان در سال به طور مستقیم و غیرمستقیم برای این بیماری هزینه می‌کند که با توجه به شیوع تقریبی آسم در کشور، رقم سرسام‌آوری خواهد شد.
روند رو به رشد شیوع بیماری‌های تنفسی
دکتر مهدی نجمی در نشست خبری کنگره سالیانه آسم با بیان اینکه بیماری‌های مزمن تنفسی بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت در رتبه چهارم علل مرگ و میر در کشور قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری‌های آسم و انسدادی مزمن ریه بیشترین شیوع را به خود اختصاص داده‌اند. برخی آمارها نشان می‌دهند که بیش از 300 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که طی یک دهه آینده این رقم به 400 میلیون نفر خواهد رسید.

 

وی افزود: بار بیماری آسم با دیابت، ایدز و سل برابری می‌کند و از نظر هزینه اقتصادی نیز بار زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند. تقریبا هر بیمار مبتلا به آسم حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان در سال به طور مستقیم و غیرمستقیم برای این بیماری هزینه می‌کند که با توجه به شیوع تقریبی آسم در کشور، رقم سرسام‌آوری خواهد شد. رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بیماری آسم تشخیص قطعی ابتلا به بیماری، بالینی است و نمی‌توان مانند بیماری دیابت و فشار خون آن را با تست سریع تشخیص داد، اظهار کرد: آسم مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها است و تشخیص قطعی آن در نهایت به قضاوت پزشک بازمی‌گردد.

 

نجمی در ادامه به نتایج مطالعه‌ای که سال گذشته با همکاری مرکزی تحقیقات آسم و آلرژی در خصوص شیوع این بیماری در کشور انجام شد، اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعه شیوع تقریبی آسم براساس علائم، در افراد بالغ 90 درصد و در کودکان حدود 12 درصد تخمین زده می‌شود. تشخیص قطعی آسم مشروط به آزمایشات تکمیلی و معاینه پزشک است. این بررسی تنها براساس علائم آسم مثل سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس انجام شده است.

 

 

ورود آزمایشی تست آسم و بیماری‌های تنفسی به شبکه‌های بهداشت و درمان

 

نجمی در ادامه با اشاره به اجرای سند پنج ساله پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی که از سه سال قبل تدوین شده، ادامه داد: افزایش دانش همگانی از طریق رسانه‌های همگانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افراد در معرض خطر مانند دانش‌آموزان، کارگران صنایع و کارفرمایان پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگان وسایل نقلیه سنگین و... یکی از برنامه‌های این استراتژی است، اگر مردم را به این مراقبت‌ها آگاه کنیم، گام مهمی را در زمینه پیشگیری و کنترل آسم و بیماری‌های تنفسی برداشته‌ایم. مسئولان نیز به اهمیت این بیماری واقف هستند و در برنامه‌ریزی‌های کلان خود به آن توجه می‌کنند.

 

وی ادامه داد: استراتژی دوم این سند نظام مراقبت از بیماری است که در راستای آن پیمایشی در سال گذشته انجام و میزان شیوع آسم در کشور بررسی شد. در کشورهای پیشرفته از افزایش شیوع این بیماری جلوگیری شده است، اما در ایران سال به سال روبه افزایش است.

 

رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت سومین استراتژی سند پنج ساله پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی را استانداردسازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از این بیماری عنوان کرد که با همکاری کمیته کشوری آسم و آلرژی انجام شده است.

 

به گفته نجمی، طبق این استراتژی یک راهنمایی بالینی برای متخصصان، پزشکان عمومی و... تهیه شده و سال گذشته نیز بازنگری اساسی برای آن صورت گرفته است.

 

وی اظهار کرد: براساس این راهنمای بالینی یک بسته آموزشی برای بهورزان و مراقبان سلامت در شبکه‌های بهداشتی و درمانی نوشته و دستورالعمل اجرایی آن تدوین شده است. در آینده‌ای نزدیک نیز برنامه تشخیص، درمان و مراقبت آسم در شبکه بهداشت و درمان به صورت آزمایشی اجرا و در سیستم نظام مراقبت‌های اولیه ادغام می‌شود.

 

رییس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت همچنین کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل مصرف دخانیات، استانداردسازی سوخت و... که بخش اصلی آن بر عهده سازمان‌های دیگر است را آخرین استراتژی این سند عنوان کرد و گفت: در همین راستا سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر سال گذشته تدوین شد و به امضای رییس جمهور و وزرای کابینه رسید و به تمام دستگاه‌ها نیز ابلاغ شد.

مرجع : ایسنا