به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۰۶۳۹۵
نزدیکان عارف و لاریجانی از تعامل سخن می‌گویند

چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟

گروه سیاسی: «چه کسی رئیس مجلس دهم می‌شود؟» این مهم‌ترین پرسش سیاسی این روزهاست. درواقع با پایان اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس و تکمیل شدن اعضای مجلس دهم بیش از هر چیز نظرها به کرسی ریاست دوخته شده است.
چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟
علی لاریجانی و محمدرضا عارف هر دو نامزدهای ریاست مجلس ایران هستند، اما شاید این برای اولین‌بار باشد که دو نامزد اصلی چندان اهل رقابت با یکدیگر برای کسب کرسی ریاست نیستند. تا پیش از این در دوره‌های مختلف مجلس برای کسب کرسی ریاست، دوقطبی‌های متفاوتی شکل می‌گرفت. رقابت برای ریاست مجلس از همان مجلس اول وجود داشت، با این حال حضور پررنگ آیت‌الله اکبرهاشمی‌رفسنجانی در مجالس اول و دوم و جایگاهی که او نزد امام(ره) داشت، مانع از آن می‌شد که او رقیب قدری برای ریاست در دو دوره اول مجلس داشته باشد. با این حال در مجلس اول یدالله سحابی نه‌تنها رئیس سنی مجلس بود، بلکه برای ریاست با آیت‌الله هاشمی رقابت هم کرد که هاشمی پیروز این انتخابات بود.

در شرایط کنونی نیز ریاست مجلس موضوعی است که به محض برگزاری انتخابات به جذاب‌ترین بحث نه‌تنها در پارلمان که در جامعه تبدیل می‌شود. موضوعی که در دوره دهم هم از ابتدایی‌ترین لحظات شکل‌گیری کلیت مجلس به صدر سوژه‌ها آمد؛حتی قبل از تعیین‌تکلیف دور دوم. کاندیداهای مطرح برای ریاست این دوره از همان ابتدا علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس و نفر دوم از قم و محمدرضا عارف، منتخب اول تهران عنوان شده‌اند هرچند که احتمالا کاندیداهای دیگری از طیف اصولگرایان تندرو هم وجود خواهند داشت، اما گمانه‌زنی‌ها در محافل سیاسی و سالن‌های مجلس درباره این دو نفر است؛ گمانه‌زنی‌هایی که البته برخی حکایت از رقابت دارد و برخی دیگر دم از تعامل می‌زند. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت افراد زیادی هستند که از وجود رقابت و حتی تقابل در این مورد خاص خوشحال می‌شوند. در برخی اظهارنظرها هم می‌توان تلاش برای به وجود آمدن این تقابل را دید. گاهی شنیده می‌شود دولت حمایت خود از یکی از این دو نفر اعلام کرده است یا اینکه حامیان یکی از این دو گزینه، اکثریت هستند و تمایل به ریاست همین فرد دارند.

اما آنچه از لاریجانی و عارف شنیده می‌شود این است که درباره ریاست مجلس، نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند. نزدیکان هر دو نفر هم یا موضوع را به تصمیم‌گیری فراکسیونی واگذار می‌کنند یا از تعامل سخن می‌گویند. شاید قرار است مجلس دهم در این‌باره هم رکوردشکنی کند. در 9 دوره گذشته مجلس دوره‌هایی بوده که رقابت جدی نبوده، اما دلیل این بوده که رقیب قدری وجود نداشته است.

در ابتدای انتخابات دور دهم ائتلافی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به وجود آمده است؛ این گروه بزرگ‌ترین گرایش را در مجلس تشکیل می‌دهد و حالا برای حفظ این ائتلاف به نظر می‌رسد تنها راه این باشد که ریاست غیررقابتی برگزار شود. براین اساس باید حامیان این جریان فکری به‌ویژه عارف و لاریجانی با هم بر سر ریاست به توافق برسند؛ موضوعی که پیش از این در جریان انتخابات هفتم اسفند امتحان کرده‌اند و نتیجه مناسبی هم داشته است. برای رسیدن به این هدف، اگر بتوان آن را هدف تصور کرد باید منتظر ایثار دو کاندیدای اصلی بود. لاریجانی فردی است که 6 سال به مجلس ریاست کرده و جزء موفق‌ترین روسای پارلمان به حساب می‌آید. از طرف دیگر عارف یک‌بار برای حفظ انسجام تشکیلاتی میان اصلاح‌طلبان در ریاست‌جمهوری سال 92 گذشت کرده و به‌نفع حسن روحانی کنار رفته است. به هر حال گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست تنگاتنگ ادامه دارد و صبر و گذشت زمان، نتیجه را مشخص خواهد کرد. انتخابات ریاست و هیات‌رئیسه هرساله هفتم خرداد که سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ بود، برگزار می‌شود.
مرجع : تیک