کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سيد‌محمد خاتمي: نمي‌خواهم با آمدنم هزينه‌اي به كشور و مردم تحميل شود

31 فروردين 1392 ساعت 23:11

گروه سياسي: رييس‌جمهور سابق كشورمان امروز (شنبه) درديدار با گروهي از ايثارگران با بيان اينكه قبل از هرچيز بايد به توقعاتي كه از رئيس جمهور آينده داريم بپردازيم ابراز داشت: كسي كه رئيس‌جمهور مي‌شود رئيس‌جمهوري اسلامي ايران است و به هيچ وجه نمي‌توان از او توقع داشت مقابل نظام بايستد.


به گزارش خبرنگار بهارنيوز، سيدمحمد خاتمي افزود: درواقع اين نظام مبنايي دارد به نام قانون اساسي. البته هيچ اشكالي ندارد كه كسي به قانون اساسي نقد داشته باشد اما مبناي نظم ما قانون اساسي است. همين قانون اساسي يك اصلي دارد به نام اصل ولايت فقيه كه همه ما به آن پايبنديم و چنانچه اين اصل را حذف كنيم يك نظريه فقهي مي‌شود در مقابل ساير نظريات فقهي ديگر. اين اصل وجود دارد و همه ماهم بايد به آن اعتقاد داشته باشيم.  آقاي خاتمي ضمن تاكيد بر جايگاه ملت و حقوق مردم در قانون اساسي افزود: در كنار مبحث ولايت فقيه حقوق ملت نيز مطرح شده است و در ادامه همين مسئله اعلام شده است كه همه امرو از طريق انتخابات صورت مي‌گيرد.
بخش‌هايي ديگر از اظهارات امروز آقاي خاتمي به نقل از خبرنگار بهارنيوز كه در اين جلسه حضور داشت را بخوانيد با اين توضيح كه به دليل اهميت و فوريت خبر، اظهارات ايشان به شكل كوتاه شده، چكيده و پراكنده مي‌باشد:
...رئيس‌جمهور هم مجري قانون است و هم يك وظيفه نظارتي دارد در مقابل انحرافات و نقض قوانين.
... مشكل اصلي مان نقض قوانين در همه ابعاد است. اي كاش يك دادگاه قانون اساسي داشتيم با قضات و حقوق دانان و كارشناسان بي طرف و خبره تا همه قوانين را اجرا كنند وناقضان قانون مجازات شوند.(ضمانت اجرا و...)
... ما با تهديدهاي مختلف روبرو هستيم و فشارهاي خارجي و دچار انزواي بين المللي شديم. ساز و كار خروج از بحران مشخص است. بايد بايك سيستم تعاملي و با پايبندي به اصول و ارزش‌هاي ملي و منافع ملي با جهان روبرو شويم...
...مسائل هسته اي... در زمان ما (دولت اصلاحات) بود كه استفاده از تكنولوژي هسته اي براي نخستين بار به رسميت شناخته شد. ما دنيا را تحريك نكرديم ميلياردها دلار خرج شد. اعتماد سازي بين المللي شد.
...بيانات رهبري مبني بر داشتن، حكمت، مصلحت و عزت بايد سرلوحه همه كارها باشد.
... جنگ تحميلي به ما خسارات مادي فراوان زد اما دلبستگي به ايران و اسلام و ارزش‌ها را بيشتر كرد يك مادر با افتخار فرزندش رو به جنگ مي‌فرستاد همدلي و همبستگي بيشتر بود.
... الان جداي از مشكلات و بحران‌هاي مختلف اقتصادي و سياسي و بين المللي، اعتمادها هم از بين رفته است. بهترين افراد نظام و زجركشيده‌هاي انقلاب در زندانند. بايد به سرمايه‌هاي اجتماعي بها داده بشود. ما الان شاهد فساد اجتماعي در همه لايه‌ها هستيم.
...بنيان اقتصاد لطمه ديده است. سازمان برنامه را كان لم يكن كردند. سازمان برنامه قلب تپنده تصميمات مختلف و برنامه‌هاي گوناگون درمسير توسعه بود.
... در دوره اصلاحات چشم انداز بيست ساله زمان ما تدوين شد و شاهكارش هم برنامه چهارم توسعه بود. ظرف چهارسال با۱۰۰ ميليارد دلار رشد ۸ درصدي اقتصاد تورم يك رقمي و ايجاد۷۰۰۰۰۰شغل، حساب ذخيره ارزي براي كنترل نوسان‌هاي ارزي و...
... بايد از همه نيروها استفاده كنيم ديگر نبايد شاهد آمدن يك جريان سركار باشيم و بايد بدانيم كه ديگر يك جريان منحصرا نمي تواند مملكت ار اداره كند. هرچند سلايق مختلف باشد اما در مقام اجرا مي‌توان شاهد يك جامعيت در مديريت كشور بود و دولتي كه از همه نيروهاي كارآمد از تمام گروه‌ها استفاده كند.
...چرا بهترين جوانان ما با بهانه‌هاي عجيب و غريب درزندان‌اند؟ چرا بايد آقايان موسوي و كروبي در حصر باشند؟ معقول اين بود كه شروطي كه داشتيم بگوييم آزادي زندانيان، انتخابات سالم و آزاد تبديل فضاي امنيتي به سياسي و رفع حصر. البته من شرايط يك انتخابات آزاد و رقابتي را گفتم. مقصودم شرط گذاري براي انتخابات نبود. من شخصا به عنوان يك شهروند اين كشور از ماحصل يك انتخابات سالم توقع آزادي زندانيان سياسي باز شدن فضاي امنيتي و تبديل آن به فضاي باز، نزديكي دل‌ها ورفع كدورت‌ها و كينه‌ها را خواهم داشت...
... مطمئنم همه اينها كه هزينه داده‌اند به دنبال انتقام و كينه توزي عليه نظام نيستند بلكه برايشان تغيير اين فضا مهم است. البته در اين فضا من معتقدم همگي بايد به قانون اساسي پايبند باشند و هركسي درجاي خودش باشد
...در كشور، تهمت، پرونده سازي و دروغ شده يك ارزش، دائم ما را به انواع تهمت ها، جاسوس سيا، موساد، ام آي سيكس، سوروس ووو... مورد هجمه قرار مي‌دهند و يك فضايي هم براي دفاع وجود ندارد. يك بار محاكمه كنيد اگر واقعا وجود دارد تا معلوم بشود.
...همين علي آقاي مطهري هم بنده خدا صحبت‌ها و انتقاداتي كرده است. فرزند شهيد مطهري است. همه هم مي‌دانند عنصر باسواد، معتقد و معتدلي است ببينيد چه نسبت‌هايي به ايشان زده‌اند؟ سالهاست مي‌گوييم و فرياد مي‌كشيم فضاي تبليغاتي جامعه بايد از دروغ پردازان و پرونده سازان و فحاشان پاك بشود اما همچنان مصونيت آهنين دارند و طرف مقابل هم حتي اجازه دفاع ندارد!
...كارشناسان و اساتيد دانشگاهي گزارشي داده‌اند به ما كه حداقل چهار سال طول مي‌كشد كه تازه برسيم به نقطه صفر برنامه چهارم! يعني فردا نه تورم شما يك رقمي مي‌شود نه اشتغال انفجاري ايجاد و نه مشكلات بين‌المللي و خارجي‌تان به اين سادگي‌ها رفع مي‌شود. تازه اگر همه نيروها با هم همكاري كنند از رهبري تا همه اركان توقع معجزه نبايد داشته باشيم.
...رويكردهاي سياسي، امنيتي- اطلاعاتي بوده است كه ما را به اين روز كشانده...اگر اين رويكردها عوض شود مي‌شود كار كرد اما اگر نشود محال است بتوان كاري كرد. بنده نشاني از تغيير رويكردها هم نمي‌بينم...البته هركس مي‌خواهد كار كند بايد هماهنگ با رهبري كار كند و رهبري او را بخواهد و يا لااقل مقابل او نباشد. البته اگر كوچك‌ترين نشاني از تغيير‌ها وجود داشت مي‌شد براي حضور در عرصه فكر كرد اما متاسفانه هيچ علامتي ديده نمي‌شود.
... اما نكته دوم اميدهايي است كه ايجاد شده است. واقعيت اين است كه نمي‌گذارند وارد صحنه شويم. اينها هم شوخي است كه موج ايجاد شود و فلان و فلان بلكه اگر هم ايجاد شود ببينيد فرضا بنده هم آمدم. ناراحتي و نگراني آنها بيشتر مي‌شود و هزينه‌اش را بر سر شما خالي مي‌كنند و اين هزينه، هزينه بي‌نتيجه‌اي خواهد بود. شخصا براي من هزينه‌اي كه بابت ورود اشخاصي چون من به مردم و كشور تحميل شود، غيرقابل تحمل است. خصوصا وقتي آنها نمي‌خواهند و نمي‌گذارند چگونه مي‌توان آمد و از آن بالاتر چگونه مي‌توان مملكت را با اين همه مشكل و معضل به پيش برد؟...فرض بگيريم براي آمدن ما هزينه مي‌دهيم كه مثبت شود، اما نه اينكه هزينه بدهيم كه بدتر شود.
... مگر آقاي موسوي بعد از 20 سال دوري از سياست نگفت: او براي نجات نظام آمده، در حاليكه اينها مي‌گويند او براي براندازي آمده بود!
...من اگر بخواهم بيام چهارچوب‌هاي خودم را دارم. در چهارچوب نظام و رهبري كار كردن از اصول كاري من است. اما اگر من بيايم و بخش‌هايي عمده از نظام موافق نباشند تمام دستگاه هايشان را عليه من راه خواهند انداخت.
...در دوره‌هاي قبل (۷۶ تا ۸۰) كار كردن راحت تر بود و آقاي هاشمي زير ساخت‌هاي مناسبي فراهم كرده بودند اما الان، چه؟ مردم هم توقع دارند همه چيز يك شبه عوض شود و اين فشارها را تشديد خواهد كرد.
... در مقابل اين همه لطف و احساس مردم و شما ايثارگران عزيز بنده كوچك هم هر فداكاري حاضرم بكنم تا خدمتي كرده باشم. اما همه قرائن و شواهد مي‌گويند نمي‌گذارند، به همين دليل به نظرم شخصيتي كه كارآمد است اما حساسيت كمتري روي اوست بهتر مي‌تواند كار كند...


کد مطلب: 10640

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/10640/سيد-محمد-خاتمي-نمي-خواهم-آمدنم-هزينه-اي-كشور-مردم-تحميل-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir