به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۰۶۴۰۳
بن لادن به دست نیروهای ویژه دریایی آمریکا کشته شد

سخنان اوباما در پنجمین سالگرد قتل بن لادن

گروه بین الملل: همزمان با پنجمین سالگرد مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده، رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که این فرمانده تروریست‌ها در لحظه‌های آخر عمرش دریافته باشد که مردم آمریکا 11 سپتامبر را فراموش نکرده و به دنبال انتقام آنند.
سخنان اوباما در پنجمین سالگرد قتل بن لادن
به نوشته روزنامه دیلی میل، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای به حمله دوم مه 2011 پرداخت که در نهایت پس از نزدیک به 10 سال پس از حمله 11 سپتامبر که دست کم 3000 کشته برجای گذاشت، به مرگ بن لادن منجر شد. طی این مصاحبه مجری برنامه خطاب به اوباما اظهار کرد: آخرین فردی که بن لادن را روی زمین دیده یک آمریکایی بوده است. اوباما این جمله را چنین پاسخ داد: و امیدوارم در آن لحظه فهمیده باشد که مردم آمریکا مرگ 3000 تن از هموطنان خود را فراموش نکرده‌اند.

بن لادن به دست نیروهای ویژه دریایی آمریکا کشته شد که به محل اختفای چند ساله وی در ابیت‌آباد پاکستان یورش بردند. دولت اوباما در این حمله به عنوان نمونه‌ای از تمایلش به برخورد قاطعانه با تروریسم یاد می‌کند. پنج سال پس از دستور این حمله، اوباما در مصاحبه خود با شبکه سی ان ان به ابعاد مختلف این تصمیم گیری پرداخت. زمانی که اندرسون کوپر در بی‌سیم خود گفت "او را گرفتیم" اوباما در ذهنش می‌دانسته که باید تصمیمی سرشار از ریسکی را بگیرد: "پس از گفت‌وگو با مقامات مختلف برایم روشن شد که این مهمترین فرصت ما برای گرفتن بن لادن است. به همین دلیل ما باید تصمیم می‌گرفتیم که بن لادن هیچ راه فراری نداشته باشد."

اوباما می‌افزاید: می‌دانستم که با مشکلات سیاسی عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، اگر که مشخص شود هدفی که ردش را در پاکستان گرفته‌ایم بن لادن نبوده است. گفته می‌شود بن لادن زمانی که متوجه می‌شود دیگر چیزی به آخر عمرش نمانده با دو برادرش که در این مدت به او کمک‌های بسیاری کرده بودند درگیر شده و حتی یک نامه خشمگینانه نیز برای آنها نوشته است. رهبر القاعده توسط دو برادرش در سال 2005 به منطقه ابیت‌آباد در شمال پاکستان منتقل شده بود. او برای بیشتر امورش به این دو برادر خود که از اعضای القاعده بودند نیاز داشت. آنها برای بن لادن خرید می‌کردند، از وی محافظت می‌کردند و در حقیقت تنها راه ارتباط او با جهان خارج بودند. اما تا سال 2011 افکار پارانوئید بن لادن را فراگرفت و گمان می‌کرد تحت تعقیب است، از همین جا رابطه‌ با دو برادرش رو به تخریب گذاشت و در نهایت به نامه نگاری‌های وی با سایر اعضای القاعده و ردگیری و مرگش منجر شد.
مرجع : ایسنا