به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۰۶۴۷۲
معاون سازمان تنظیم مقررات تاکید کرد:

احتمال تعیین کف قیمت برای اینترنت موبایل

گروه اقتصادی: معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از احتمال تعیین قیمتی به عنوان کف قیمت اینترنت موبایل خبر داد.
احتمال تعیین کف قیمت برای اینترنت موبایل

صادق عباسی شاهکوه  در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر OTT‌های پیام‌رسان بر کسب و کار اپراتورهای موبایل و ادعای برخی اپراتورها مبنی بر پاسخگو نبودن درآمد دیتا در برابر کاهش این بخش از درآمدها اظهار کرد: طبق آنچه در دنیا تجربه شده روی کار آمدن OTT‌های پیام‌رسان در گام اول موجب کاهش درآمد اپراتورها در زمینه‌ی پیامک می‌شود که اکنون این اتفاق در ایران نیز رخ داده است. وی ادامه داد: در گام بعدی درآمد مکالمات اپراتورها نیز کاهش پیدا می‌کند، اما در کنار این کاهش از طریق درآمدی که اپراتورها با ارائه‌ی اینترنت همراه به دست می‌آورند این کاهش جبران می‌شود.

 

عباسی شاهکوه با اشاره به این‌که اکنون اپراتورهای مختلف تلفن همراه در ارائه‌ی بسته‌های تشویقی اینترنت به رقابت جدی با یکدیگر پرداخته‌اند، عنوان کرد: برهمین اساس در موارد متعدد اپراتورها برای دیتای خود در بسته‌های پیشنهادی قیمت‌هایی در نظر می‌گیرند که گاه حدود یک دهم قیمت مصوبه تعیین شده در رگولاتوری است. وی در پاسخ به این مطلب که حتی با همین تعرفه‌های یک دهمی هم اکنون دانلود یک فیلم سینمایی هزینه‌های بسیار بالایی به همراه دارد، افزود: واقعیت آن است که باید به هنگام استفاده از اینترنت به نحوه‌ی ارائه آن دقت کرد، چرا که دانلود فیلم سینمایی کاربردی نیست که برای اینترنت موبایل مناسب باشد. در واقع لازم است برای این نوع از فعالیت‌ها مشترک از اینترنت ADSL استفاده کند و نمی‌توان قیمت اینترنت موبایل را به چنین موضوعی گره زد.

 

معاون سازمان تنظیم مقررات در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید پایان دادن به انحصار واردات پهنای باند می‌تواند شرایط بهتری برای مصرف‌کننده نهایی فراهم آورد، گفت: شاید تاثیر هزینه پهنای باند در ارائه سرویس دیتای موبایل کمتر از هفت تا هشت درصد هزینه‌ها باشد، چرا که هزینه‌های یک اپراتور به مراتب بیش از این موارد است و همین حالا اگر شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کند که از فردا پهنای باند اینترنت را رایگان در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد، هزینه‌های آنها در نهایت هفت تا هشت درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

 

عباسی شاهکوه با یادآوری این‌که البته این تاثیر در زمینه‌ی ADSL به حدود 30 درصد می‌رسد، اظهار کرد: برای ارزان‌شدن ADSL ما قبلا تخفیف‌هایی را در ارائه پهنای باند برای این بخش در نظر گرفتیم، اما در حوزه اینترنت موبایل هزینه‌های جانبی به مراتب بالاتر از این بخش است و اپراتورها برای رقابت در این بازار قیمت‌های خود را به طور دائم کاهش می‌دهند. وی همچنین یادآور شد: گاهی اپراتورها برای رقابت طرح‌هایی را اجرا می‌کنند که تا حدی زیان‌بار است به عنوان مثال در زمان اجرای طرح مکالمه نامحدود شرکت همراه اول ناراضی نبود، اما شرایط به گونه‌ای بود که تلفن ثابت در حال نابودی بود.

 

معاون سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا ممکن است سازمان تنظیم مقررات جلوی ارائه‌ی بسته‌های ارزان‌قیمت اینترنت را نیز بگیرد، ادامه داد: فعلا دخالتی در بحث بسته‌های موبایل نداریم، اما در آینده ممکن است برای این بخش به غیر از رقمی که به عنوان سقف انتخاب می‌شود، رقمی را هم به عنوان کف قیمت در نظر بگیریم. عباسی شاهکوه یادآور شد: در این خصوص جلسات و نظرخواهی‌هایی با حضور فعالان بخش‌های مختلف صورت خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: البته در حوزه OTT‌ها به تازگی شورای عالی فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده و قرار است مصوبات کلی توسط این بخش صادر شود که با صدور این ابلاغیه اوضاع در این بخش تا حدی بهبود خواهد یافت.

مرجع : ایسنا