به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۰۶۴۸۴

سانسور عجیب در اینستاگرام قاتل ستایش

گروه حوادث: باورش سخت است اما صفحه نوجوانی که چند هفته است به اتهام یک قتل فجیع بازداشت شده و در انتظار محاکمه به سر می‌برد، به شکل عجیبی دچار سانسور شده!
به فاصله یک هفته از شناسایی صفحه «امیرحسین» -پسر نوجوانی که به اتهام قتل دختر بچه ای شش ساله در ورامین بازداشت شده- در اینستاگرام، روز به روز بر شمار تعقیب کنندگان وی در این شبکه اجتماعی افزوده و از تعداد تصاویری که وی در این صفحه بارگزاری کرده، کاسته می‌شود.

سانسور عجیب در صفحه اینستاگرام قاتل «ستایش»! 
این در حالی است که اگر بتوانیم برای افزوده شدن تعداد تعقیب کنندگان (همان فالوئرها) وی توجیهی یافته و کنجکاوی عجیب و غریب و جنگ و جدال کلامی شماری از کاربران را عامل آن بدانیم، برای حذف برخی تصاویر از این صفحه پاسخی نخواهیم یافت چراکه می‌دانیم مالک صفحه در بازداشت به سر می‌برد و به گوشی تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی ندارد.
 
این در حالی است که تصاویر منتشر شده از صفحه این نوجوان حکایت از آن دارد که تعداد تصاویر منتشر شده در آن 31 عدد بوده و اکنون به 21 عدد کاهش یافته است. اتفاقی که اگر بدانیم با حذف چند تصویر خاص رخ داده، برایمان عجیب تر خواهد شد.
 
آن گونه که قیاس تصاویر تهیه شده از صفحه این نوجوان در هفته گذشته و حال حاضر نشان می‌دهد، تصویری از یک قلیان ساخته شده با میوه، تصویر متهم با یک دختر که دوست خطاب شده، تصویر خانمی که نسبتش با متهم مشخص نیست، تصویر مردی که سراسر بدنش خالکوبی است، تصویر موجودی ترسناک و چند تصویر دیگر از صفحه امیرحسین حذف شده‌اند.

سانسور عجیب در صفحه اینستاگرام قاتل «ستایش»! 
این در حالی است که تصاویر متعدد رگ زنی متهم و عکس هایی که وی با دوستانش گرفته و در این صفحه منتشر کرده، باقی مانده اند. نکته ای که با دقت در آن می‌توان حدس زد حذف چند تصویر به صورت دستچین شده احتمالا کار نزدیکان متهم نیست. موضوعی که برخی کاربران اینستاگرام با تکیه بر آن حدس زده‌اند که نهادی خاص کنترل این صفحه را در دست گرفته و این موضوع را در کامنت های خود ذیل تصاویر متذکر شده‌اند!
 
البته احتمالا این گمانه زنی کاملا اشتباه باشد چراکه می‌بینیم صفحه این نوجوان به محل انتشار نظرات حاوی ناسزا، توهین و فحاشی های بسیار رکیک تبدیل شده و حتی برخی از کاربران آن را به پاتوقی برای توهین به قومیت ها تبدیل نموده‌اند. بر این اساس بی شک اگر کنترل صفحه در دست نهادهایی همچون پلیس فتا قرار داشت، شامل بسته شدن آن می‌بودیم نه حذف چند تصویر از آن.

سانسور عجیب در صفحه اینستاگرام قاتل «ستایش»! 
استدلالی که بر اساس آن سانسور برخی تصاویر این صفحه خاص اینستاگرام عجیب تر جلوه می‌کند و این ابهام را به وجود می‌آورد که چه کسی و با چه انگیزه ای تلاش دارد صفحه‌ای که می‌توان تصاویر و متن های درج شده در آن را تحلیلش کرد و به کمک آن، انگیزه رقم زننده یکی از جنجالی ترین پرونده های جنایی کشورمان را مورد موشکافی و بررسی قرار داد، تغییر دهد ولی مایل به مسدود کردن این صفحه نیست؟ صفحه ای که دایر بودن آن جز افزوده شدن بر محتواهای هرز و توهین های قومیتی ذیل تصاویر آن، فایده‌ای نخواهد داشت و با حذف چند عکس، تنها به نظر می‌رسد به نفع متهم پرونده روتوش شده است!
مرجع : تابناک