به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۱۰۶۵۶۱
ادامه رصد بهداشتی مناطق

مناطق سیل‌زده، عاری از طغیان بیماری

گروه جامعه: مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت در مناطق سیل‌زده، وضعیت بهداشت این مناطق را مناسب و عاری از هرگونه طغیان بیماری توصیف کرد.
مناطق سیل‌زده، عاری از طغیان بیماری

دکتر علی اردلان  در خصوص آخرین اقدامات وزارت بهداشت در مناطقی که از اواسط فروردین ماه تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی بودند، گفت: در کشور روند مخاطرات آب و هوایی مثل سیل رو به افزایش است و هرسال بیشتر نگران مخاطرات آب و هوایی می‌شویم. ما در سال‌های گذشته اواخر فروردین شاهد چنین بارندگی‌هایی نبودیم، ولی امسال بارندگی‌های شدیدی اتفاق افتاد که عمدتا استان‌های غربی را درگیر کرد. وی یکی از نگرانی‌های بعد از وقوع سیل را، آلودگی محیط و بهداشت منطقه عنوان کرد و افزود: این نگرانی‌ها بیشتر درحوزه طغیان بیماری‌های ناشی از آب و غذا است که باید تمهیداتی برای پایش آن اندیشید.

 

اردلان درباره وظایف وزارت بهداشت در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل توضیح داد: وزارت بهداشت مستندی تحت عنوان "برنامه پاسخ به حوادث و بلایا" دارد که طبق آن چنانچه حادثه غیرمترقبه‌ای اتفاق افتد، وظیفه نیروهای بهداشتی مشخص است. وزارت بهداشت برقراری نظام مراقبت از بیماری‌ها به همراه پایش بهداشت محیط ، نظارت بر ایمنی آب و موادغذایی و همچنین بررسی کیفیت اقلام توزیع شده را برعهده دارد.

 

اردلان تصریح کرد: بلافاصله بعد از وقوع سیل، تیم‌های ارزیابی سریع بهداشتی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تیم‌های ارزیاب از سوی وزارت بهداشت به منطقه اعزام شد و پایش بیماری در منطقه را آغاز کردند.مدیر دفتر مدیریت کاهش خطربلایای وزارت بهداشت، مناطق سیل زده را عاری از طغیان بیماری و موارد مشکوک به بیماری توصیف و تاکید کرد: نظام مراقبت وزارت بهداشت نیز به طور مرتب مناطق آسیب دیده از سیل را پایش و نظارت می‌کند.

 

اردلان با بیان اینکه درحال حاضر مناطق سیل‌زده کمبود آب ندارند، ادامه داد: در حال حاضر بحث پایش کیفیت آب از نظر کلر باقیمانده و آلودگی‌های میکروبی به دلیل سیل و شکستگی لوله‌ها ادامه دارد. سازمان آبفا نیز آب منطقه را فراهم می‌کند. در حال حاضر آب همه مناطق تامین شده، ولی ممکن است در برخی نقاط به صورت 24 ساعته در دسترس نباشد.

 

مشار معاون بهداشت تصریح کرد: گل و لای و خار و خاشاکی که به واسطه سیل ایجاد شده‌اند، توسط مجموعه شهرداری جمع‌آوری و پاکسازی شده، ولی همچنان سیستم بهداشت محیط، منطقه را پایش می‌کند. مدیر دفتر مدیریت کاهش خطربلایای وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی جدی بهداشتی وجود ندارد. قراراست معاونین بهداشتی دانشگاه‌های شوشتر و دزفول اطلاع رسانی بهتری از وضعیت بهداشت مناطق انجام دهند.

مرجع : ایسنا