به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۱۰۶۵۹۲
وزیر دادگستری در بازدید از نمایشگاه کتاب:

برجام تصمیم نظام بود

گروه سیاسی: مصطفی پورمحمدی (وزیر دادگستری) در حاشیه بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
برجام تصمیم نظام بود
پورمحمدی در پاسخ به این سوال که عزل چهل قاضی به چه دلیل بوده است؟ گفت: مسئله قضات و عزل و نصب آنها در حوزه اختیارات قوه قضائیه است و جزئیات آن را باید از طریق سخنگوی این قوه پیگیری کرد.

انگیزه حضور در نمایشگاه مهم نیست؛ حضور مهم است
وی درباره استقبال مردم از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نیز گفت: همین امروز و در زمان ورود حضور فوق‌العاده مردم را دیدم که حتی باعث بروز ترافیک سنگین در برخی مناطق شده بود. مجموع این حضور و شرکت مردم در این رویداد فرهنگی نکته قابل تامل و مثبتی است. حالا اینکه مخاطبان با چه انگیزه‌ای شرکت کرده باشند؛ مهم نیست. مثلاً اینکه آیا فقط برای بازدید یا داشتن یک روز خوش یا خرید کتاب در نمایشگاه شرکت می‌کنیم؟

وزیر دادگستری ادامه داد: تبعاً تدارک و تهیه یک محیط مناسب با طراحی هنری و بصری قابل قبول و برگزاری نمایشگاه کتاب در چنین فضایی تاثیر قابل توجهی در ترغیب مردم به آشتی با کتاب و کتابخوانی دارد. اقدامات شهرداری نیز در احداث و افتتاح این مجموعه درحالی‌که سال‌های سال در انتظار آن بودیم و با تلاش شبانه‌روزی محقق شده، جای تقدیر و تشکر دارد.

نظر غالب هیات دولت به سرانجام رسیدن کپی‌رایت است
پورمحمدی همچنین درباره سرانجام تصمیم ایران برای پیوستن به قوانین کپی‌رایت ازجمله کنوانسیون برن اظهار داشت: نظر کلی حاکمیت و هیات دولت نسبت به پذیرش قوانین کپی‌رایت مثبت است. نه تنها کنوانسیون برن که اکثر کنوانسیون‌های حوزه کپی‌رایت اگر می‌خواهیم در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی یک نقش مهم بازی کنیم؛ باید درنظر گرفته شوند. البته باید ملاحظات خاص خودمان و دقت کافی را هم داشته باشیم تا ببینیم آیا این الحاق به نفع ماست یا خیر. تا به حال به دلایلی پیوستن به این کنوانسیون‌ها به صلاح تشخیص داده نشده اما همانطور که اشاره شد نظر غالب هیات دولت در به سرانجام رسیدن این مسئله است که حل آن نیز در دستور کار قرار دارد.

برجام تصمیم نظام است
وزیر دادگستری سپس در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم حمایت رهبری از برجام همچنان مخالفت‌ها و هجمه‌ها علیه آن و دولت وجود دارد ؟ گفت: مخالفت و انتقاد با برجام همیشه وجود داشته چه قبل از تصویب و چه بعد از آن. دولت هم قصد ندارد تا از بیان انتقادها جلوگیری کند. اما باید توجه داشت که برجام تصمیم نظام است و مراحل قانونی خود را نیز گذرانده. دولت هم براساس وظایف پیگیر اجرای آن به صورت تمام و کمال و بدون نقض از طرف مقابل است. ما تلاش می‌کنیم تمامی منافع ملی که در برجام مدنظر داشتیم در اجرای آن نیز حفظ شود و با دقت کافی از برخی مسائل که ممکن است باعث نقض برجام یا به خطر انداختن دستاورد آن شود؛ جلوگیری کنیم. باید حواسمان جمع باشد اگر طرف مقابل برجام را نقض کرد؛ پاسخ مناسب داشته باشیم و اجازه نقض برجام را ندهیم. ما می‌خواهیم دستاوردهایی که از برجام در ذهن داریم به‌طور کامل برای ملت محقق شود.
مرجع : ایلنا