به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۷ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۰۶۶۲۰

شیرین‌سازی 99 درصدی گاز با نانوجاذب‌ها

گروه علمی: محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با همکاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه کاشان نانوجاذب جدیدی به‌منظور شیرین‌سازی گاز ترش عرضه کردند که قادر به حذف 99 درصدی آلاینده‌ها است.
شیرین‌سازی 99 درصدی گاز با نانوجاذب‌ها
گاز سولفید هیدروژن که عامل اصلی ترش بودن گاز به شمار می‌رود، در منابع بسیاری از جمله گاز طبیعی، بیوگازها و گازهای صنعتی وجود دارد، ضمن آن که مقادیر گسترده‌ای از این گاز در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود. گاز سولفید هیدروژن بسیار سمی و به ‌عنوان یک آلاینده هم از لحاظ زیست‌محیطی و هم از لحاظ صنعتی بسیار مورد توجه است. این گاز در حضور کاتالیست‌هایی چون آب به یک گونه‌ بسیار خورنده برای لوله‌ها و مخازن تبدیل می‌شود. از این رو امروزه حذف گاز سولفید هیدروژن به ‌منظور محافظت از تجهیزات و ارتقای ایمنی سیستم‌ها یک موضوع حائز اهمیت است.

 

دکتر مسعود خالقی عباس‌آبادی، عضو هیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: این مطالعات با هدف دستیابی به روشی که قابلیت حذف گاز سولفید هیدروژن را به ‌صورت کامل داشته باشد، اجرایی شد. وی با اشاره به برخورداری ایران از منابع غنی نفت و گاز، اظهار کرد: از این رو ارائه‌ روش‌های نوین شیرین سازی به ‌منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر و بهتر از این منابع مد نظر محققان قرار دارد و هدف از انجام این پژوهش نیز سنتز و معرفی یک نانوجاذب جدید جهت حذف مؤثر گازهای آلاینده به ویژه سولفید هیدروژن بوده است.

 

خالقی اضافه کرد: در این راستا استفاده از این نانوجاذب به ‌عنوان یک مرحله‌ مکمل در واحد شیرین سازی گاز در صنایع پتروشیمی، علاوه بر کاهش هزینه‌های مربوط به حذف گاز سولفید هیدروژن، بازدهی این فرایند را افزایش داده و از سوی دیگر موجب کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از این گاز خطرناک می‌شود. همچنین حذف کامل‌تر این گاز می‌تواند مسائل خوردگی مربوط به مخازن و لوله‌ها را نیز تا حدی رفع کرده و هزینه‌های مربوط به این بخش را نیز کاهش دهد.

 

محقق این طرح با بیان این که در این طرح از گرافن اکسید و نانولوله‌های کربنی به ‌عنوان یک جاذب جهت حذف گازهای آلاینده از جمله اکسیدهای نیتروژن، هیدروژن سولفید و اکسیدهای گوگرد استفاده شد، ادامه داد: این نانوجاذب‌ها به دلیل خصوصیات خوبی نظیر سطح فعال بالا و مکان‌های فعال شیمیایی عملکرد خوبی در این رابطه از خود به نمایش گذاشته‌اند. خالقی عباس‌آبادی با تاکید بر این که اکسید گرافن به روش هومرز و نانولوله‌های کربنی به روش رسوب بخار شیمیایی سنتز شده‌اند، خاطرنشان کرد: این نانوذرات به ‌وسیله گروه‌های عامل مختلف از جمله گروه‌های کربوکسیلی و آمیدی به روش شیمیایی عامل دار شده‌اند و در نهایت این نانوذرات بهینه شده به‌ منظور حذف گازهای آلاینده مورد استفاده قرار گرفتند.

 

به گفته وی، بررسی‌ها نشان داد که بازدهی فرایند حذف آلاینده‌ها توسط این نانوجاذب بیش از 99 درصد بوده است.

 

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر مسعود خالقی عباس‌آبادی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دکتر علیمراد رشیدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت و دکتر جواد صفایی قمی عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان است، در مجله Sulfur Chemistry منتشر شده است.

مرجع : ایسنا