به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۸
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۰۶۹۷۲
نگاهی به راهکارهای انتخاب رئیس مجلس دهم

تنش در کمین رياست بر صندلی‌های سبز

جدا از تمام این نظرات و راهکارها مسلم است که اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا از هرگونه تنش و از آسیب دیدن وجه سیاسی لاریجانی و عارف جلوگیری کنند تا توان ملی و سیاسی هر دوی آنها به صورت کامل و بهترین شکل در مجلس آینده مورد استفاده قرار گیرد
تنش در کمین رياست بر صندلی‌های سبز
فرهاد کیانفرید

گروه سیاسی: باوجود اینکه زمان زیادی به آغاز دور دهم مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است اما همچنان مسئله صندلی ریاست آن با اختلاف نظرهای بسیاری مواجه است و به همین دلیل گمانه‌زنی درباره راهکار انتخاب رئیس جدید قوه مقننه روز به روز افزایش می‌یابد. از یک سو اصولگرایان صرفا به واسطه گرایش سیاسی، بر ریاست علی لاریجانی تاکید دارند و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان با بررسی شرایط موجود به دنبال راهکاری برای ایجاد توافق برد برد و انتخاب گزینه مناسب‌تر تلاش می‌کنند.

بعد از انتخابات هفتم اسفندماه که اصلاح‌طلبان موفق شدند تعداد قابل توجهی از کرسی‌های بهارستان را از آن خود کنند، بر این باورند که با توجه به تغییرات در ترکیب مجلس دهم لازم است ریاست آن نیز به گونه‌ای متفاوت باشد. بنا بر گفته چهره‌های سرشناس این جریان سیاسی پیش از انتخابات قرار گذاشته شده بود، که نمایندگان اصلاح طلب در رویارویی احتمالی علی لاریجانی با غلامعلی حداد عادل، رئیس دوره‌های هشتم و نهم را برای ریاست در مجلس دهم مد نظر قرار بدهند. اما حالا که ترکیب مجلس، به گونه‌ای کاملا غیرقابل پیش بینی شاهد اشتراک سهم، تقریبی بین سلیقه‌های اصولگرایی و اصلاح طلبی است، می‌توان محمدرضا عارف را یکی از گزینه‌های محتمل برای نشستن بر صندلی اول صحن بهارستان قلمداد کرد.

چرا که دلیلی نیست که اصلاح طلبان از شانس بالایی برای انتخاب رییسی اصلاح‌طلب برای پارلمان دارند، این فرصت را قدر ندانند. به هر حال محمدرضا عارف در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با «کناره گیری» و در فضای انتخاباتی مجلس با «تلاش در برای وحدت» نشان داد که هم مختصات سیاست را به خوبی می‌شناسد و هم اینکه حاضر است تا هر هزینه‌ای که لازم باشد را در راستای اهداف اصلاح طلبی جبهه اصلاحت متحمل شود. پس با توجه به کنار رفتن حداد عادل، می‌توان متصور شد که عارف و لاریجانی وارد رقابتی جدی برای کسب ریاست قوه مقننه شوند.

در مقابل این نظریه؛ برخی از کارشناسان(اصلاح‌طلب) معتقدند که این رقابت نه تنها می‌تواند به مجلس دهم بلکه به وجهه سیاسی هر دو گزینه (علی لاریجانی و محمدرضا عارف) لطمه بزند. به عقیده آنها به هیچ وجه نباید مسئله ریاست مجلس میان این دو چهره مطرح سیاسی تبدیل به یک تنش شود. لاریجانی در نتیجه تدبیر خودشان و سو رفتار و استراتژی توسعه‌طلبانه جریان پایداری، کاملا به سمت جریان اصلاحات و منافع دولت تدبیر و امید گرایش پیدا‌کرده‌اند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. لذا باید به دنبال فرمولی باشیم که از تمام ظرفیت هردوی آنها استفاده کنیم. زیرا ممکن است هرگونه رفتار شتابزده و غلط شبیه آنچه که فردای انتخابات مجلس ششم با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شد، می‌تواند درباره لاریجانی هم تکرار شود.

لذا باید در پشت پرده به یک توافق برد برد و راهبردی برسند. اگر اینگونه نشود قطعا با یک چالش ناخواسته در مجلس روبرو خواهیم بود. این تفاهم می‌تواند الگوها و مدل‌های مختلفی داشته باشد. مثلا می‌توان درباره ریاست و هیات رئیسه گفت‌وگو کرد یا می‌شود از فرمول بینابین استفاده کرد. یعنی از چهره دیگری برای ریاست مجلس حمایت کنند و اجازه ندهند ظرفیت و توان ملی لاریجانی وعارف به چالش کشیده شود.

اما در این میان نظریه دیکری نیز مطرح می‌شود مبنی بر اینکه اگر عارف رییس مجلس دهم شود همان اشتباهی است که اصلاح‌طلبان در مجلس ششم انجام دادند. بی‌مهری و بی‌حرمتی آنها به آقای هاشمی سبب شد که ایشان عطای آن مجلس را به لقایش ببخشد. اگر ایشان وارد مجلس شده بود و بر کرسی ریاست تکیه می‌زد قطعا کارایی مجلس ششم خیلی خیلی بیشتر از کارایی مجلس ششم به ریاست آقای کروبی می‌شد. مجلسی که لاریجانی در راس آن قرار بگیرد کارایی، نفود و قدرتش خیلی بیشتر از مجلسی است که عارف در راس آن قرار گیرد. اصولگرایان به مجلسی که عارف رییس آن باشد اجازه نمی‌دهند که حتی نیم میلیمتر در جهت دموکراسی و آزادی گام بردارد.

در مجلس دهم عارف می‌تواند به کمک نمایندگان مستقل و میانه‌رو که جدیدا وارد مجلس شده‌اند یک فراکسیون نیرومند دموکراسی خواه به وجود آورد و بدون ایجاد احساس رقابت و درگیری با علی لاریجانی دموکراسی را در سطح کشور تقویت کند. از سوی دیگر برخی راهکار دیگری مبنی بر تفاهم عارف و لاریجانی برای ریاست دوره ای مجلس را مطرح می‌کنند. به این صورت که دوسال لاریجانی و دو سال عارف رئیس مجلس شوند و نفر دوم در جایگاه نایب رئیس قرار گیرد که این مسئله نیازمند دست‌یابی به توافق در جلسات شخصی است.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا در میان اصلاح‌طلبان نیز موافقان به ریاست علی لاریجانی کم نیستند. آنها می‌گویند: ریاست مجلس برای دولت اهمیت بسیاری دارد. این نکته را باید بار دیگر متذکر شد که دولت در شرایط حساسی قرار دارد و مجلس باید دست دولت را فشرده و همه‌جانبه دولت را یاری برساند. اگر رئیس همسو و همگام در راس مجلس قرار داشته باشد گفتمان اعتدال بهتر می‌تواند به اهداف خود دست یابد در غیر این صورت شاهد خواهیم بود که بار دیگر رویکرد مانع‌تراشی برای دولت، تکرار می‌شود و دولت نمی‌تواند اهداف خود را پیش ببرد.

علی لاریجانی در راس مجلس نهم رابطه بسیار خوبی با دولت برقرار کرد و همه‌جانبه دولت را یاری رساند. شاید در مورد عملکرد رئیس مجلس نه می‌توان آن را مثبت و نه آن را ایده‌آل ارزیابی کرد اما در بزنگاه‌هایی که برخی‌ به دنبال این بودند که مجلس را فرمایشی جلوه دهند و یا به دنبال منافع خاص بودند لاریجانی مثبت عمل کرد و مدیریت ایشان در مورد موضوع برجام نمونه‌ است.

به هرحال جدا از تمام این نظرات و راهکارها مسلم است که اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا از هرگونه تنش و از آسیب دیدن وجه سیاسی لاریجانی و عارف جلوگیری کنند تا توان ملی و سیاسی هر دوی آنها به صورت کامل و بهترین شکل در مجلس آینده مورد استفاده قرار گیرد. لذا شاید بهتر باشد مانند انتخاب رئیس مجلس هشتم بیرون از صحن به توافق برسند یا اینکه هر دو نفر موضوع را در جلساتی بین خودشان طرح و به تصمیم واحد برسند.

شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۱:۵۷
همه این حرفا توجیهه.یعنی چطور میشه دکتر عارف وقتی بر کرسی ریاست میشنیه اجازه نمیدن مجلس یک میلیمتر به طرف دموکراسی و آزادی حرکت کنه ولی وقتی بدون رقابت با لاریجانی رئیس فراکسیون میشه اون وقت میتونه دموکراسی رو در کل کشور تقویت کنه؟عععععججججججب!!! آیا کارشناسانی که می توانند موفقیت ها و عدم موفقیت ها رو میلیمتری حساب کنند توجه ندارند که بزرگترین سرمایه نظام اعتماد مردم است و با این نوع انفعال ها عملا سرمایه سوزی اتفاق میفته؟! (336103)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۰۰:۰۱
پیشنهاد دوره ای شدن ریاست مجلس آقای لاریجانی و آقای عارف و یا پیشنهاد رییس مجلس شدن آقای مطهری, می تواند به خوبی میزان تعامل آقای لاریجانی را محک بزند...!؟ (336122)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۲:۲۲
بنظر من بهتره یا صادقانه بگویید اجازه نمیدن دکترعارف رئیس مجلس بشه و یا سعی کنید رقیب رو قانع کنید که نفع نظام در جلب رضایت عمومیست.ونادیده گرفتن رای و نظر مردم هیچ نفعی برای هیچ کسی ندارد. (336104)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۳:۱۸
با همکاری دکتر لاریجانی در راس مجلس نهم دولت توانست موفقیت هائی در زمینه دیپلماسی هسته ای کسب کند حال انتظار میرود با تشکیل مجلس معتدل همسو با دولت در زمینه رونق اقتصادی که مبتنی براقتصاد مقاومتی بوده و بر پایه رشد پایدار و توزیع عادلانه استوار است ادامه پیدا کند (336105)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۶:۱۸
دوست عزیز، همکاری آقای لاریجانی در مورد تصویب برجام بر اساس تبعیت ایشان از سیاستهای کلی حاکمیتی بوده و قضاوت بر پایه آن اصلاح مواضع ایشان و نزدیکی به اطلاح طلبان را اثبات نمی کند. اما بهر حال اگر این موضع رو نقطه قوت ایشان می دانید کوتاهی مجلس نهم در بعد نظارتی را در کنار آن بگذارید تا مشخص شود مجلس نهم به ریاست آقای ایشان چقدر در برابر آنهمه فسادی که اتفاق افتاده ضعیف عمل عملکرده.ودر واقع چشم خود را در مقابل همه تخلفات بسته و کوچکترین حساسیتی نسبت به منافع ملی از خود نشان نداده است. (336111)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۳:۳۸
بهترین راه رقابته. هر دو کاندید بشن و هر کی رای آورد رییس بشه.مثل مجلس پنجم که ناطق نوری و عبدالله نوری کاندید شدند. در نهایت هم هر کسی رییس شد اون یکی برای نایب رییسی کاندید بشه و در اینصورت هر دو فراکسیون در هیات رییسه خواهند بود. (336106)
محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۴:۴۸
اصولگرایان چه با عارف چه با لاریجانی اجازه پیشرفت یک میلیمتری دموکراسی را نخواهند داد ، چرا که مقوله دموکراسی برای آنها به مثابه سم می ماند . البته صرفنظر از اینکه خواست مردم چه باشد در سیستم فعلی چیدمان و ساخت قدرت بوضوح سهم 80% درصدی برای اصولگرایان دیده شده است . (336108)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۶:۱۵
رئیس مجلس باید در یک انتخابات آزاد و بدون لابیگری در مجلس مشخص شود و عارف هم کاندید شود، آنگاه رای واقعی هر جناحی در مجلس مشخص میشود نفر دوم هم که نایب رئیس می شود، مهم آنکه کسانیکه با کلک خود را در لیست امید جا دادند زودتر مشخص میشود ، اگر هم بقیه نمایندگان در صورت پیروزی عارف در کار او و دولت خرابکاری کنند خود رسوا می شوند و دور بعد ملت آنها را هم مثل نمایندگان فعلی اخراج خواهد کرد (336110)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۶:۳۹
كمپين حمايت از مقتدايي و كارون
🔴دکتر مقتدایی خود را فدای مخالفت با انتقال آب کارون کرد.
🔴ایستادگی در مقابل لابی پر قدرت ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای بی کیفیت ، مخالفت با انتقال آب کارون دلایل استعفای دکتر مقتدایی !!
🔴لطفا با اشتراك اين مطلب مخالفت خودتون رو با انتقال اب كارون به يزد و كرمان و حمايت از مقتدايي و تردد خودروهاي پلاك اروند در خوزستان با راي در ادرس زير ارسال كنيد .
🔴مقتدايي ، كارون، خودروي پلاك اروند حق خوزستان است
استاندار_شريف كارون پلاك_اروند

http://arvandpl (336112)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۶:۴۱
ایشان یا اوشان باشند چه تاثیری داره؟ (336113)
امیر از دانشگاه تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۷:۳۸
گزینه اصلاح طلبان فقط یک اصلاح طلب باید باشد مردم تغییر می خواهند فقط عارف (336114)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۱۸:۳۱
اگر نگزارند که دکتر عارف رئیس مجلس بشه یعنی اینکه مجلس اختیار تصمیم گیری نداره ! در دوره پهلوی یک مجلس نمایشی درست میکردن بعد شاه میگفت اینکارو بکن و اونکارو بکن ! الان دقیقا جایی هست که معلوم میشه وضعیت مجلس در دوره حاکمیت کنونی از چه جایگاهی برخورداره یعنی مستقل و تصمیم گیرنده هست و یا کارپرداز و ... !!! (336115)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۲۰:۱۳
دوست گرامی از بعد منافع ملی میتوان به نزدیکی نظرات کمک کرد تصویب دستاورد دیپلماسی هسته ای با همکاری دکتر لاریجانی در راس مجلس نهم که به قول شما تبعیت از سیاست های کلی بوده است در جهت تامین وبراورد منافع ملی وعمومی اعم از سلیقه های سیاسی وطبقات اجتماعی وطیف های فکری بوده است (336117)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۲۳:۵۶
دوست عزیز،ما هم موافق نزدیکی نظرات و اتحاد و همدلی در کشوریم اما باید به این نکته توجه کنیم که نزدیکی نظرات با انتظارات واقع بینانه ومعقول بوجود میاد و کسانی که انتظارات غیر منصفانه و غیر قابل اجابت دارند در واقع بدنبال نزدیکی نظرات نیستند.با توجه به رای و انتظارات عمومی که بر ریاست دکتر عارف تاکید دارد نمی توان از ایشان انتظار داشت که کنار بکشند زیرا در این قضیه بحث مربوط به حق فردی ایشان نیست ایشان منتخب ملت است و اگر از حق خودشان هم بگذرند از حقوق ملت شرعا و اخلاقا نمی توانند کوتاه بیایند. (336121)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۰۰:۰۷
بنابراین انتظارات دوستان اصولگرا از آقای دکتر عارف متاسفانه زیاده خواهانه است. امیدواریم عزیزان اصولگرا با تعدیل انتظارات خود و در چهارچوب احترام به رای ملت و همدلی و وفاق دکتر عارف را برای بدوش کشیدن این مسئولیت خطیر یاری کنند. (336123)
دا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ۲۳:۱۶
برای تهرانی ها شاید ممکن باشد که ریاست عارف مهم باشد اما برای کل ایران گزینه های دیگری مثل لاریجانی و علی مطهری مطرح هست (336119)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۰۰:۱۴
یکی از انتظاراتی واقع بینا نه ای که درشرائط حال حاضر از طیف های سیاسی اصلاح طلب واعتدالیون وجود دارد لزوم توافق است ونه رقابت تمجید وتعریف از نقطه قوت دکتر لاریجانی واعتدالیون بمنزله نفی امتیازات مثبت دکتر عارف واصلاح طلبان و نیز نفی یااثبات جانبدارانه نیست (336124)
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۰۰:۴۲
اصلاح طلبان بدانند لاریجانی تواناتر است اما اگرعارف رییس شودضررخواهدکرد ای کاش عارف رییس شود تامتوجه ضرربشوند (336125)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ۰۱:۲۹
اکنون که بیش از هفتاد درصد نمایندگان مجلس عوض شده اند، منطق حکم میکند که رئیس مجلس که نماد پارلمان به حساب می آید نیز عوض شود تا نتیجه رای ملت بهتر متبلور شود. (336127)