به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۱۰۷۰۷۵
حصر خانگی و ممنوع‌التصویری چه فایده‌ای دارد؟

مطهري: قدرت نقد نشود، قطعا فاسد می‌شود

گروه سياسي: علی مطهری درباره موضوع حصر و ممنوع‌التصویری، گفت: حصر خانگی و ممنوع‌التصویری چه فایده‌ای دارد؟ جالب است که چنین کاری هیچ چشم‌اندازی هم ندارد.
مطهري: قدرت نقد نشود، قطعا فاسد می‌شود
به گزارش ایسنا از اصفهان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان طی سخنانی با موضوع «آزادی در جمهوری اسلامی از منظر شهید مرتضی مطهری» تاکید کرده که «اصلا صحبت‌های من بحث دفاع از آقای موسوی یا کروبی نیست بلکه بحث بر سر رویه‌ای است که در پیش گرفته شده است. اصلا این انگار یک رویه شده است». وي همچنين گفت: در موضوع خانم خالقی به هیئت حل اختلاف قوا هم امیدوار نیستم اما احتمال اینکه به نفع خالقی هم رای دهند وجود دارد.

 وي اظهار کرد: آزادی اقسامی دارد که از یک جهت به اجتماعی و معنوی و از جهت دیگر به انسانی و حیوانی تقسیم می‌شود. وی با بیان اینکه آزادی اجتماعی یعنی هیچ انسانی بنده دیگری نباشد، ادامه داد: در آزادی اجتماعی موضوع ارباب و رعیتی ممنوع است. مسئله مهم این است که آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست و در واقع آزادی اجتماعی به دنبال آزادی معنوی ایجاد شده و با رسیدن به آزادی معنوی است که آزادی اجتماعی در دسترس خواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: آزادی اجتماعی را افرادی که برای هوا و هوس حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند مخدوش می‌کنند و گاهی قانون را به نفع خود وضع می‌کنند و هوا و نفسانیت خود را در قوانین هم به کار می‌برند. به همین دلیل است که می‌بینیم در جهان انسان‌های کمی هستند که قانون را برای بشریت تنظیم می‌کنند. مطهری به تفاوت آزادی انسانی و حیوانی اشاره کرد و گفت: انسان یک موجود مرکب است و برخلاف فرشتگان که فقط عقل و تدبیر دارند و حیوانات که فقط خشم و شهوت دارند، ترکیبی از هر دو را دارد و به همین دلیل تنها موجودی است که آینده را می‌سازد و به همین منظور گاهی از فرشته بالاتر و گاهی هم از یک چهارپا پایین‌تر می‌رود.

وی ادامه داد: آزادی غربی می‌گوید تا زمانی که به دیگری مشکلی وارد نکنی آزاد هستی اما اسلام می‌گوید در کنار جلوگیری از ایجاد اشکال برای دیگری باید جامعه و نسل آینده را نیز مدنظر قرار داد. فرزند شهید مطهری اظهار کرد: آزادی تفکر نمونه‌ دیگری از آزادی است. انسان یک موجود متفکر است پس باید آزادی تفکر داشته باشد. البته بلافاصله بعد از آزادی تفکر، هر انسانی نیازمند آزادی بیان است و نقد قدرت نیز از همین آزادی تفکر و آزادی بیان شروع می‌شود.

مطهری تأکید کرد: قدرت باید نقد شود چرا که قدرت را اگر در خلوت بگذاریم قطعا فاسد می‌شود. امام علی (ع) به صراحت اعلام کرده که از من در آشکار و نهان انتقاد کنید. نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خط قرمز در جامعه‌ اسلامی زمانی است که افراد سلاح به دست بگیرند؛ لذا با یک انتقاد کوچک نباید افراد را برانداز بنامیم و با آنها برخورد کنیم و به زندانی بیندازیم. این روش مطابق با سیره امیرالمومنین نیست.

وی با بیان اینکه وجود اقلیت مخالف به نفع اکثریت است، ادامه داد: چرا زمانی که حق وجود دارد باید از مخالف بترسیم؟ شما بدانید که محبت و دوستی و همچنین ایمان به زور و اجبار اتفاق نمی‌افتد. فرزند شهید مطهری به رشد اجتماعی اشاره کرد و گفت: رشد اجتماعی اجباربردار هست اما برای رسیدن به کمال مطلوب قطعا اجبار راه چاره نیست. ما نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم که به فلان کس رای بدهند. آنها باید در انتخاب و تفکر آزاد باشند، حتی اگر ما درست گفته باشیم.

وی با ذکر مثالی از گفته‌های شهید مطهری تصریح کرد: ایشان بارها اعلام کرد که انتخابات مجلس باید برای مردم آزادانه انجام شود تا آنها اشتباه کنند و یاد بگیرند. در واقع ما باید مردم را آزاد بگذاریم تا به رشد اجتماعی برسند. نماینده‌ مردم تهران با تأکید بر اینکه رشد فکری نیز با اجبار امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: اتفاقا رشد فکری از آن مقوله‌هایی است که با آزادی رابطه‌ مستقیم دارد. در واقع هرچه آزادی وجود داشته باشد، رشد فکری یک جامعه نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به نوع برخورد امامان با مخالفانشان گفت: اگر امامان از ابتدا با مخالفان با زور و درگیری و بگیر و ببند مواجه می‌شدند، قطعا امروز چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند و اگر می‌بینید امروز اروپاییان از دین گریخته‌اند به خاطر سخت‌گیری‌ها و بگیر و ببندهایی بوده است که روزگاری کلیسا بر مردم روا داشته و اجازه ابراز عقیده به آنها نمی‌داده است. مطهری تأکید کرد: در اسلام همواره ایمان و عقل و علم و عقل با یکدیگر آمده است. در واقع عقل یکی از مسائل محوری در دین اسلام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث مینو خالقی اشاره کرد و گفت: ما در خصوص این منتخب مردم اصفهان نامه‌ای به آقای جنتی و سپس به آقای رئیس‌جمهور ارسال کردیم. در اینجا قانون انتخابات روشن بوده و ابهامی ندارد و در ماده ۷۳ آن به صراحت همه چیز اعلام شده است و آمده که بعد از اعلام سلامت انتخابات حوزه، شورای نگهبان اعتبارنامه‌های افراد را امضا و به مجلس ارسال کند.

وی افزود: در این موضوع شورای نگهبان انتخابات اصفهان را تأیید کرد ولی انتخاب این فرد را باطل اعلام کرده است. چنین چیزی با عقل جور در نمی‌آید. چطور می‌شود شورای نگهبان این فرد را تأیید کند و نظر قطعی و نهایی را بدهد اما دوباره چنین مباحثی را مطرح کند؟ نماینده‌ مردم تهران افزود: در آیین‌نامه‌ داخلی مجلس آمده است که اگر مدارکی بعد از انتخاب نماینده پیدا شد، باید مجلس تعیین کند که اعتبارنامه‌ آن فرد مورد تأیید است یا خیر. موضوع در مورد خانم خالقی روشن است و شورای نگهبان هم می‌داند که اشتباه کرده است و کاملا مطمئن است که اعتبارنامه خالقی در مجلس رای می‌آورد اما آنها اشتباهی که قبلا مرتکب شده‌اند را می‌خواهند حالا جبران کنند. اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به صدور رای از سوی هیئت حل اختلاف قوا ادامه داد: آقای لاریجانی بحث خانم خالقی را به هیئت حل اختلاف ارسال کردند و آنها باید نظر بدهند. در واقع نظر آنها باید به رهبری اعلام شود و ایشان حکم نهایی را اعلام کنند. البته من به آن هیئت حل اختلاف هم امیدوار نیستم اما احتمال اینکه به نفع خالقی هم رای دهند وجود دارد. وی در پاسخ به سوالات متعدد دانشجویان در خصوص مباحث سیاسی و اجتماعی اظهار کرد: گاهی برداشت غلط از اصول وجود دارد و گاهی دوستان نادان بدجوری به انقلاب ضربه می‌زنند و در واقع پیش‌بینی‌های شهید مطهری نیز در مورد این اختلاف‌ها سال‌ها پیش انجام گرفته و ایشان بارها بر خودداری از تعصبات بی‌مورد تأکید کرده‌اند.

مطهری با بیان اینکه اساسا هر کسی حرف نو و انتقادی دارد باید به او اجازه دهیم که صحبت کند، ادامه داد: ما نباید سخنرانی‌های افراد را به هم بزنیم و رهبری هم صد در صد با چنین نظری مخالفند. نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم، افزود: عده‌ای در کشور حق اعتراض را قبول ندارند و این نگاه موجب ایجاد حوادث سال ۸۸ شد. اگر همان روز اجازه تجمع و اجازه‌ حضور افراد در صدا و سیما داده می‌شد، قطعا اتفاقات سال ۸۸ قابل حل بود.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مینو خالقی بازگشت و اظهار کرد: اینکه می‌گویند هیئت حل اختلاف، خانم خالقی را رد کرده است یک سوال به وجود می‌آورد که چرا علت این ابطال را نمی‌گویید؟ چرا نمی‌گویید به چه علت چنین رای و نظری داده‌اید؟ چرا هیچ دلیلی نمی‌آورید؟ این یک رویه اشتباه است. از کجا معلوم که در هنگام نطق یک نماینده در مجلس ناگهان ایشان را از مجلس بیرون نکنند؟ اصلا اگر این طور باشد یک موقع رئیس مجلس را وسط نطقش پایین می‌کشند و او را از مجلس اخراج می‌کنند.

وی به بحث ستار بهشتی نیز اشاره کرد و گفت: وقتی یک جوانی مثل ستار بهشتی زیر شکنجه می‌میرد و وقتی می‌خواهیم اعتراض کنیم می‌گویند کتمان کن، این غلط است. اینجا احتمال اینکه ظلم غلبه پیدا کند وجود دارد. مطهری با بیان اینکه در مجلس جدید حُرها بیشتر شده‌اند، خاطرنشان کرد: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ باید یک فرد حقوق‌دان یا قاضی باشد تا بتواند با دقت و با علم در مباحث ورود کند.

وی در خصوص حجاب نیز خاطرنشان کرد: از نظر اسلام تجسس ممنوع است و اینکه جدیداً بحث مأموران مخفی پیش کشیده شده این مأموران فقط به حجاب کار ندارند. اصل قضیه این است که آنها قرار است خفت‌گیری ها، زورگیری‌ها و دزدی‌ها را خارج از ساعت اداری اعلام کنند که بدحجابی هم یکی از زیرمجموعه‌های این طرح است.