به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۰۷۰۷۹
رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی:

دانش‌آموزان، طعمه‌ توزیع‌کنندگان موادمخدر

گروه جامعه: رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی گفت: آقای وزیر عنوان کرده‌اند که چیزی به نام دانش‌آموز معتاد نداریم؛ اتفاقا برعکس. گفته وزیر یکجور شانه خالی کردن از تکلیف است. البته تفکر انکار در این وزارتخانه حاکم است؛ به طوری که یکی از معاونان وزیر گفته بودند حتی یک معتاد هم در مدارس نداریم!
دانش‌آموزان، طعمه‌ توزیع‌کنندگان موادمخدر
کوروش محمدی در واکنش به اظهارات فانی در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه مدرسه محل تجمع آحاد جامعه است و مدرسه‌ای که ۲۰۰ دانش آموز دارد بخشی از آسیب‌هایش از دل جامعه می‌آید و آسیب‌هایی چون اعتیاد و انحرافات اخلاقی لزوما معلول مدرسه نیست به گونه‌ای که می‌توان گفت که دانش‌آموز معتاد نیست، بلکه معتاد دانش‌آموز است، به خبرنگار ایلنا گفت: اگر آقای فانی آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد اجتماعی بعد از خانواده قبول دارند و در رابطه با شکل‌گیری و سازماندهی رفتار‌ها و ایده‌ها و اعتقادات دانش‌آموزان این نهاد را موثر می‌دانند، می‌توان گفت که این حرف در تناقض با رسالت وزارت آموزش و پرورش است.

اظهارات وزیر یکجور شانه خالی کردن از مسولیت است
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ادامه داد: آقای وزیر عنوان کرده‌اند که چیزی به نام معتاد دانش‌آموز نداریم؛ اتفاقا برعکس. گفته وزیر یکجور شانه خالی کردن از تکلیف است. البته تفکر انکار در این وزارتخانه حاکم است؛ به طوری که یکی از معاونان وزیر گفته بودند حتی یک معتاد هم در مدارس نداریم! این تفکر که در این وزارتخانه در پیش گرفته شده، می‌تواند خطراتی داشته باشد و موجب غفلت نظام آموزش و پرورش شود.

محمدی با بیان این مطلب که جناب وزیر باید با درنظر گرفتن واقعیت‌ها حرف بزند و دیدگاهش را با واقعیت منطبق کند، خاطرنشان کرد: زمانی که مدرسه را به عنوان نهاد اجتماعی کننده معرفی می‌کنیم، طبیعتا این نهاد به عنوان بازوی اجرایی و موثر در کنترل رفتار و اخلاق و منش دانش‌آموزان موثر مطرح است.

وی با اشاره به بیانات رهبری در دیدار اخیر ایشان با فرهنگیان، گفت: رهبری در این دیدار تاکید ویژه‌ای بر سلامت آموزش داشتند؛ اگر آموزش و پرورش ما به معنای واقعی کلمه؛ دارای نقشی ویژه‌ باشد، باید مطمئن باشیم که در جامعه حتی یک آسیب هم نداشته باشیم؛ چراکه همه معتادانی که در گوشه و کنار می‌بینیم همه این‌ها یک روز دانش‌آموز بودند و از مکتب و فیلتر آموزش و پرورش گذشته‌اند.

آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی‌کننده برای فرزندان ما نیست
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی بیان کرد: نمی‌گوییم این موضوع از آموزش و پرورش نشات گرفته اما معتقدیم آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی‌کننده برای فرزندان ما محسوب نمی‌شود؛ چراکه صرفا وظایف آموزشی، رقابتی و ظاهری را در نظام آموزشی ما اجرا می‌کند. محمدی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش صرفا رفع تکلیفی را در حوزه‌های کنترل مسایل آموزش و ایجاد رقابت انجام می‌دهد، افزود: در حوزه پرورش، این نهاد نامی را یدک می‌کشد و گرنه اگر قرار باشد این نهاد؛ بچه‌های ما را ضمن آموزش، تحت پرورش قرار دهد، باید خروجی‌اش دانش‌آموزانی با مهارت‌های کافی و مناسب باشد؛ در این غیر این صورت نباید انتظار داشته باشیم که بچه‌های ما دچار آسیب نشوند.

مشاوران در مدارس نه فعال هستند نه متخصص
وی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش به‌طور کلی یک نظام آرمانگراست که برای رفع تکلیف؛ فضای آموزشی را پیش می‌برد نه عمل به تکلیف، گفت: این نهاد عملا هیچ وظیفه‌ای برای خود نسب به شرایط اخلاقی و رفتاری قایل نیست. چنانچه اگر بررسی کنید، متوجه خواهید شد که در مدارس ما چیزی به عنوان مشاوره وجود ندارد و واحدهای مشاوره فعال نیستند و حتی آنها که هستند یا تخصص ندارند یا فرصت کافی.

قابل اثبات است که دانش‌آموز معتاد داریم
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی اضافه کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم اینکه گفته می‌شود، آسیب و اعتیاد در نظام آموزشی ما وجود ندارد، یک جمله متناقض است و قابل اثبات است که اتفاقا دانش‌آموز معتاد داریم و در برخی از مدارس؛ مواد مخدر بین بچه‌ها رد و بدل می‌شود. بسیاری از توزیع‌کنندگان مواد، طعمه‌هایشان را در حوالی مدرسه صید می‌کنند و اگر آموزش و پرورش می‌گوید هیچ وظیفه‌ای در چند قدمی مدرسه ندارد، فاجعه است.

انکار کردن هنر نیست!
محمدی با اشاره به اینکه انکار کردن هنر نیست، گقت: همه معتادان و آسیب‌های اجتماعی که می‌بینیم از همین سیستم آموزش و پرورش بیرون آمده‌اند. من نمی‌گویم این سیستم آنها را معتاد کرده یا به آنها آسیب‌ زده اما می‌گویم این نهاد قابلیت پرورش دانش‌آموزان را نداشته که درگیر آسیب شده‌اند.

دانش‌آموزان درگیر مسایل جنسی و انحرافی هستند
وی ادامه داد: در برنامه درمانی خود با بسیاری از دانش‌آموزان رو به رو هستیم که درگیر مسایل جنسی، اعتیاد و انحراف اخلاقی هستند. هر نظام اجتماعی؛ سلامت، توانمندی و عزت جامعه انسانی خود را از آموزش و پرورش دارد؛ اگر آموزش و پرورش درست و قوی عمل کند مصون و محکم در مقابل آسیب‌ها خواهد ایستاد. اما اگر به وظایف خود به درستی عمل نکند، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی خاطرنشان کرد: انتظار نداریم آموزش و پرورش یک تنه آسیب‌ها را کنترل کند اما انتظار داریم، بپذیرند این نهاد در ایفای نقش اصلی خود یعنی پرورش یک نیروی ماهر و قادر در مقابل آسیب‌ها، خوب عمل نکرده است. در همین راستا رهبری فرمودند نظام آموزشی باید تغییر کند؛ چرا نظام فعلی؛ بار اخلاقی و معنایی این موضوع را منتقل نمی‌کند؟

محمدی گفت: سوال من از آقای وزیر این است که اگر نظام آموزش و پرورش ما فاقد مکانیزم‌های تولید آسیب و معتاد است، اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در بروجرد شاهد بودیم و منجر به قتل معلم شد و آسیب‌های ناشی از پرخاشگری دانش آموزان را چگونه توجیه می‌کنند؟
مرجع : ایلنا