به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۰۷۱۱۴

ساخت دست رباتیک مشابه دست واقعی

گروه فناوری: یک تیم از دانشگاه واشنگتن موفق به ساخت یک دست رباتیکی پنج انگشتی شدند که نه تنها مانند یک دست واقعی عمل می‌کند بلکه بدون نیاز به انسان می‌تواند به تنهایی همه چیز را یاد بگیرد.
ساخت دست رباتیک مشابه دست واقعی
شبیه سازی مهارت‌های یکی از سخت‌ترین مشکلات سر راه متخصصان رباتیک بوده است. شبیه‌سازی مهارت‌های دست به استفاده از اعضاء و بخش‌های بدن برای تولید نیرو جهت به حرکت درآوردن یک شیء یا جذب نیروی حاصل از اشیا اطلاق می‌شود.
این تیم سال‌های زیادی را صرف ساخت سفارشی یکی از تواناترین دست‌های رباتیک پنج انگشتی در جهان کردند.
 
آنها سپس یک مدل شبیه سازی دقیق که یک رایانه را قادر به تجزیه و تحلیل حرکات در زمان واقعی می‌کند توسعه دادند.  محققان در آخرین نمایش خود از این دست رباتیک، وظایفی مانند چرخاندن یک لوله را به این دست محول کردند.  دست رباتیک، به لطف الگوریتم های یادگیری ماشینی که اقدامات ربات را برای رسیدن به نتیجه مطلوب برنامه ریزی می‌کردند، با هر بار تلاش برای چرخاندن این لوله در انجام این کار ماهرتر می‌شد.
 
به گفته محققان، در ساخت یک دست رباتیک ماهر پنج انگشتی دو فاکتور طراحی و کنترل از اهمیت بالایی برخوردار است.  تیم تحقیقاتی دست رباتیک را با هزینه‌ای در حدود 300 هزار دلار و با یک سیستم سفارشی پنوماتیک طراحی کردند که به حرکت سریع انگشتان کمک می‌کند.  این فناوری جدید برای استفاده تجاری و یا صنعتی بسیار گرانقیمت بوده، اما به محققان اجازه آزمایش استراتژی‌های کنترل نوآورانه را می‌دهد.
 
محققان الگوریتم‌هایی را توسعه داده اند که به یک رایانه اجازه می‌دهد تا مدل‌های بسیار پیچیده رفتاری این دست پنج انگشتی مانند تایپ بر روی یک کیبورد یا گرفتن و پرتاب یک چوب را برای رسیدن به نتایج مختلف طراحی کند.  همزمان با اینکه ربات وظایف مختلفی را انجام می‌دهد، سیستم اطلاعات را از حسگرهای مختلف و دوربین‌های ضبط حرکت گرفته و از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای اصلاح و توسعه مستمر مدل‌های واقعی تر استفاده می‌کند.
مرجع : ایسنا