به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۳ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۱۰۷۱۶۶

آغاز خروج سریع تیم سرافراز از صداوسیما

گروه فرهنگی: همزمان با وقوع تغییرات در صدر رسانه ملی، حلقه مدیریتی محمد سرافراز نیز یک به یک صحنه را ترک کردند و پس از مدیر شبکه چهارم سیما، مدیر شبکه مستند که حکم یار غار و حنجره سرافراز را داشت، استعفا داد و سازمان صداوسیما را ترک کرد و در همین راستا احتمال کناره‌گیری برخی مدیران دیگر نیز وجود دارد.
آغاز خروج سریع تیم سرافراز از صداوسیما
از یک هفته پیش برای سرافراز و حلقه مدیریتی‌اش مشخص بود که تغییرات در حال اجرا است. همزمان با این تغییرات در راس سازمان صداوسیما و در دوره انتقال مدیریت از محمد سرافراز به عبدالعلی علی عسگری، گروهی از مدیران نزدیک به سرافراز میدان را ترک کردند و خروج سریع از مدیریت رسانه ملی را در اولویت قرار دادند؛ رویکردی که با مقاومت سازمانی مواجه نشد و دست این مدیران برای تحویل مسئولیت باز گذاشته شد.

غلامرضا غلامی 19 تیر ماه 94 به سمت مدیریت شبکه چهار سیما منصوب شده بود، شهریور ماه 94 استعفایش را به معاون سیما ارائه کرد که با توجه به انتشار متن و جزئیات استعفاء و لحن خاص این استعفای در فضای رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای که شکل گرفت، بسیار جنجال آفرین بود و یکی از معدود کشمکش‌های درونی رسانه ملی محسوب می‌شد که جنبه رسانه‌ای یافت.

غلامی که از چهره‌های نزدیک به سرافراز بود، اصرار به راه اندازی سریع برنامه «سینمای ایران» در شبکه چهار داشت و مدعی بود به واسطه راه ‌اندازی برنامه «هفت»، مسیر تولید برنامه سینمایی شبکه چهار سیما با وقفه مواجه شده اما در نهایت با وساطت سرافراز، ظاهراً مشکل برطرف شد، غلامی ماند و برنامه «سینمای ایران» روی آنتن رفت.

مدیر شبکه چهار تلاش کرد همسو با سیاست‌های سرافراز گام‌هایی بردارد که ادغام برخی واحدها نظیر حمل و نقل با تدارکات در همین راستا بود اما وقتی این دو بخش ادغام شده، این بار با پست مدیر تامین برنامه که متمرکز بر تامین برنامه کنداکتور است، ادغام شد، شگفتی رقم خورد. غلامی ظاهراً مجدداً استعفا داده بود که یکشنبه 19 اردیبهشت، این استعفا پذیرفته شد و حسن ملکی مدیریت شبکه چهار را برعهده گرفت.

در فضایی هنوز رفتن سرافراز رسماً اعلام نشده بود این استعفاء به عنوان نشانه تغییر رئیس سازمان تعبیر شد و در ادامه نیز همزمان با صدور حکم علی عسگری، امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سیما استعفاء داد که از قضا عملکرد بدی نداشت اما در عین حال در تنش‌های میان سرافراز با ضرغامی و سایرین خواسته یا ناخواسته در نقش حنجره سرافراز ظاهر شده بود.

تاجیک که یار غار سرافراز بود در ماجرای تغییر سرافراز نیز به شکل غیرمنتظره‌ای رسانه‌هایی که به انتشار خبر درباره این ماجرا پرداخته بودند را نواخته بود، حال آنکه تغییر رئیس صداوسیما یکی از مهم‌ترین خبرهای قابل تصور بود و رسانه‌ها به درستی در پی کشف جزئیات تغییرات بودند. او نیز متن استعفایش را پیش از پذیرش توسط پورمحمد رسانه‌ای کرد که منزله تصمیم قطعی‌اش برای عدم ادامه مدیریت این در مجموعه تعبیر شده است.

همزمان بر اساس شنیده‌ها برخی مدیران دیگر که رابطه اینچنینی با سرافراز داشتند نیز در روزهای آینده میدان را ترک می‌گویند که البته شمارشان چندان زیاد نیست و در واقع تغییرات وسیعی از طریق استعفاء و کناره‌گیری در مجموعه رسانه‌ ملی رخ نخواهد داد اما اینکه در مجموع رسانه ملی تا چه میزان نیاز به تغییر و ترمیم تیم مدیریتی دارد، مسئله‌ایی است که به تشخیص علی عسگری باز‌میگردد.

در این میان شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ممکن است در روال پخش برخی برنامه‌ها نیز تجدیدنظرهایی صورت پذیرفت و احتمالاً تغییر محسوسی در این حوزه نیز مشاهده خواهد شد. در چنین شرایطی که ششمین رئیس سازمان صداوسیما، سکان را به تازگی در دست گرفت، باید اندکی صبر کرد و شاهد کیفیت تغییرات در محتوا و فضای رسانه ملی در دوره علی عسگری بود.
مرجع : تابناک