به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۰۷۲۶۵

ابداع رباتی که معده را پاکسازی می‌کند

گروه علمی: محققان موسسه فناوری ماساچوشت(MIT)، دانشگاه توکیو و دانشگاه شفیلد یک ربات کوچک قابل بلع ابداع کرده‌اند که درون معده باز می‌شود.
ابداع رباتی که معده را پاکسازی می‌کند
 این ربات که از یک آهن ربای متصل به گوشت خشک شده مورد استفاده در تولید روکش سوسیس ساخته شده، می‌تواند با بیرون کشیدن اجسام بلعیده شده از بدن انسان و قابل بلع بودنش، علم پزشکی را متحول کرده و همچنین اجسام بلعیده شده را بدون جراحی از بدن بازیابی کند.این ربات نیازی به منبع نیرو نداشته و درون یک قرص یخی فشرده می‌شود تا در درون معده پس از ذوب شدن باز شود. هدف اصلی این ربات اوریگامی، بیرون کشیدن سریع اجسام بلعیده شده یا ترمیم زخم در پوشش معده است.زمانی که این ربات در معده حضور دارد، می‌توان آن را با استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای حرکت به سمت اجسام هدایت کرد. در زمان نزدیک شدن به جسم خارجی ربات آن را با استفاده از آهنربایی که به بدنه آن متصل است، برمی‌دارد.

 

به گفته محققان، سالانه حدود 3500 باتری در آمریکا بلعیده می‌شود که اگر برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند، زنگ زده و مواد شیمیایی خطرناک را درون پوشش معده آزاد می‌کنند که بافت را می‌سوزاند. آن‌ها معتقدند که این ربات می‌تواند به حرکت سریع تر باتری در سیستم گوارشی پیش از تجزیه شدن آن کمک کند.در نهایت می‌توان از این ربات‌های اوریگامی برای ترمیم زخمها یا انتقال دارو نیز استفاده کرد. دانشمندان قصد دارند حسگرهایی را به این ربات گوشتی افزوده و آن را مجددا طراحی کنند تا بتواند بدون نیاز به آهن ربا درون بدن حرکت کند.البته این نخستین بار نیست که محققان فناوری ردیاب قابل بلع را معرفی کرده‌اند. ردیاب‌های رادیواکتیو برای پیگیری مسیرهای دارو در بدن استفاده می‌شود. حسگرها نیز درون قرص قرار گرفته تا علائم حیاتی را پس از بلعیده شدن دارو بررسی کنند.این تحقیق در نشست بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون ارائه شده است.

مرجع : ایسنا