به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۰۷۳۲۱
کی‌روش: فقط با قهرمانی لستر قابل مقایسه است

تیم «مه‌آفرید» چگونه به بانک‌ملی رسید و قهرمان شد؟

گروه ورزشی:‌ تیم فوتبال استقلال خوزستان در آخرین هفته لیگ برتر با پیروزی مقابل ذوب آهن به مقام قهرمانی لیگ پانزدهم رسید و به همین مناسبت کارلوس کی‌روش در پیامی قهرمانی این تیم را به اعضای این تیم تبریک گفت.
مه‌ آفرید امیرخسروی (امیر منصور آریا)
مه‌ آفرید امیرخسروی (امیر منصور آریا)
در پیام تبریک سرمربی تیم ملی آمده است: “قهرمانی استقلال خوزستان را در لیگ خلیج فارس تبریک می‌گویم. کسب این عنوان دستاورد شگفت‌انگیزی برای این باشگاه بود؛ اتفاقی که می‌توان آن را تنها با آنچه در لیگ انگلیس و در تیم لستر رقم خورد، مقایسه کرد. می‌خواهم به بازیکنان به دلیل عملکرد عالی‌شان، کادر، جوانان این تیم و مربی سخت‌کوششان عبدالله ویسی تبریک بگویم و برای آنها بهترین‌ها را در آینده آرزو ‌کنم.”

تیم فوتبال استقلال خوزستان در آخرین هفته لیگ برتر با پیروزی مقابل ذوب آهن به مقام قهرمانی لیگ پانزدهم رسید.

پانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران که  از روز پنج شنبه هشتم مرداد ماه ۱۳۹۴ و با شرکت ۱۶ تیم آغاز شده بود؛ در انتهای ساعات پایانی روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه به کار خود خاتمه داد. صرف نظر از تمامی حواشی و اتفاقاتی که در این دوره لیگ برتر رخ داد، چیزی که قابل تأمل بود یکّه تازی تیم استقلال خوزستان  در بین تیم های شهرستانی بود که در نیم فصل اول، پانزده هفته در صدر جدول قرار داشت و در نیم فصل دوم هم بر خلاف تصور برخی کارشناسان و هواداران فوتبال که نظر به اُفت این تیم داشتند، با قوّت به کار خود ادامه داد و به قهرمانی  لیگ رسید. نزدیک بودن امتیازات تیم های صدر جدول باعث شده بود که هیچ تیمی خیالش بابت قهرمانی در هفته پایانی راحت نباشد. پرسپولیس و استقلال خوزستان امتیاز برابر داشتند و همین باعث شد ثبت هر نتیجه ای و ثبت هر تعداد گلی برای این دو تیم جنبه حیاتی پیدا کند.


تاریخچه ای از اسقلال خوزستان

امتیاز باشگاه استقلال خوزستان (شناخته شده با استقلال صنعتی خوزستان) که در سال ۱۳۹۰ در شهر اهواز با خرید امتیاز باشگاه استقلال جنوب تهران با حمایت گروه ملی صنعتی فولاد ایران (یکی از صنایع بزرگ تولید فولاد در اهواز) فعالیت خود را آغاز کرد. همان مجموعه‌ صنعتی بزرگی که مه‌ آفرید امیرخسروی (امیر منصور آریا) سهام اصلی‌اش را خریداری کرده بود و کارخانه و خط تولید ورشکسته و تعطیل آن را مجددا فعال نمود ولی خودش در ماجرای پرونده موسوم 3000 میلیاردی، دادگاهی و اعدام شد!  پس از این ماجرا، بانک‌ملی ایران به دلیل طلب‌هایی که از این مرکز داشت، صاحب اصلی آن شد و به همین دلیل است که در این فصل نام بانک ملی ایران در جلوی پیراهن های این تیم جای «گروه ملی صنعتی ملی فولاد ایران» را گرفته است.

امیرخسروی در دوازدهمین جلسه دادگاه گفته بود: «فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح می شود؟ کسانی که پنهان شده اند چه می‌شوند؟ این آقایان که در این پرونده همکاری داشته‌اند.» در گزارشی آمده‌است که وی دویست و نودمین ثروتمند جهان می‌بود. ابتدای فعالیت مه آفرید امیرخسروی با اداره کردن گاوداری به همراه برادرانش در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است. وی که تا سال ۱۳۷۲ نیز در خدمت سربازی بوده، این واحد دامداری را با استفاده از طرح‌های زودبازده بنیان‌گذاری کرده بود. در دادگاه گفته شد که ادامه فعالیت‌های او با سوءاستفاده از این وام‌ها همراه بود و باعث شد که به فساد مالی روی آورد. همچنین سرمایه آغازین «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ میلیون تومان بوده که بر اساس صورت جلسه هیئت مدیره همین شرکت در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۸۷ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در سال ۸۹ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین سازی لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری نماید. برادران امیرخسروی با نام‌های مه آفرید، مهرگان، مسعود و مردآویج نفرات اصلی تشکیل دهنده این گروه بودند.
برخی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ای «توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا» چنین می‌باشند:

 

  • توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا
  • شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان
  • گروه صنعتی شیشه مارلیک گیلان
  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • صنعت آب معدنی داماش گیلان
  • گروه صنعتی نمونه منصور گیلان
  • شرکت مشاوره و مدیریت تدبیر منصور
  • سامانه‌های برنامه ریزی منابع کرانه
  • باشگاه ورزشی داماش ایرانیان
  • بانک آریا
  • شفاف شیمی پلاست
  • صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان
  • آهن و فولاد لوشان
  • شرکت پی سنگ گستر
  • شرکت گردشگری و جهانگردی ستاره درخشان درفک
  • سبک سازان لوشان
  • ماشین سازی لرستان
  • معدن شکافان تهران
  • داماش ترابر ایرانیان
  • خدمات کشاورزی میثاق گیلان
  • صنایع غذایی ترچین طبخ ایرانیان
  • نوآوران صنعت الکترونیک
  • تجارت گستران منصور
  • شرکت آریا سنگ زرین ایرانیان
  • سیمان فاراب شمال
  • مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان
  • شرکت خدمات خط و ابنیه فنی
  • شرکت نوآوران صنعت الکترونیک قم
  • شرکت تراورس
  • مروارید درخشان آریا
  • شرکت گسترش منیزیم آریا
  • شرکت فولاد اکسین خوزستان
  • شرکت حمل و نقل جاده‌ای داخلی کالای ایمن ترابر آریا
  • بیمه طرح ایرانیان
  • ستارگان امیرمنصور

و اعدام!

در بامداد سوم خرداد ۱۳۹۳ حکم اعدام مه آفرید خسروی اجرا شد. بر این اساس دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدام محکوم علیه زندانی مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوین اجرا شد.

از فرار از سقوط تا قهرمانی با آرم بانک ملی

در فصل سیزدهم لیگ برتر و اولین حضور آبی پوشان خوزستانی، این تیم با ۲۹ امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه دوازدهم جدول رده بندی، در لیگ برتر ایران باقی ماند. در فصل چهاردهم لیگ برتر و دومین حضور آبی پوشان خوزستانی، این تیم با ۲۷ امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه چهاردهم جدول رده بندی، به دیدار پلی آف رفت و توانست در دو دیدار رفت و برگشت تیم مس کرمان را شکست دهد و در لیگ برتر مجددا باقی بماند. اما پس از دو فصل حضور ناموفق در رقابت‌های لیگ‌برتر و قرار گرفتن در رده‌های انتهایی جدول، باشگاه استقلال خوزستان و کادر فنی تیم فوتبال آن، تغییراتی در سیاست‌های خود در زمینه جذب بازیکن اعمال کردند و این بار، بازیکنان جوان و آینده‌دار خوزستانی را به خدمت گرفتند که نتیجه مثبت آن را هم دیدند. آن‌ها در پایان دور رفت فصل‌جاری، قهرمانی نیم‌فصل مسابقات و در نیم فصل دمو هم قهرمانی لیگ را از آن خود کردند که بهترین نتیجه در طی سه فصل حضور این تیم در مسابقات لیگ‌برتر محسوب می‌شود.

 

رکود شکنی یک استقلال شهرستانی

استقلال خوزستان در حالی به امتیاز ۵۷ رسیده که بالاترین امتیاز یک تیم استقلالی غیر از استقلال تهران  در تاریخ لیگ برتر ایران است. امتیاز ۴۵ را استقلال اهواز در سال ۱۳۸۵ به دست آورد و با این امتیاز، نایب قهرمان لیگ برتر شده بود.
به جز استقلال خوزستان و استقلال اهواز، تیم‌های استقلال آبادان، استقلال شیراز، استقلال مسجد سلیمان، استقلال نوشهر، استقلال رشت و استقلال انزلی در مسابقات ادوار مختلف لیگ در ایران حضور داشته‌ اند که حتی در لیگ‌های ۱۸ تیمی هم هیچ کدام از این تیم‌ها بالاتر از ۵۴ امتیاز در مسابقات لیگ برتر کسب نکرده بودند.

حواشی های مثبت و منفی استقلال خوزستان  

اولین حاشیه این تیم قبل از شروع رقابت های لیگ برتر اتفاق افتاد،۱۷ خرداد سال ۹۴ بود که  فاضل بختیاری که از ابتدای آغاز به‌ کار باشگاه استقلال خوزستان، که حالا نام «بانک ملی ایران» را روی پیراهن های خود داشتند، به‌عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل در این باشگاه فعالیت داشت  طبق اعلام قبلی از سمت خود به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان استعفا کرد.

۲۲اسفند: از بین پنج بازیکن استقلال خوزستان به اسامی علی‌اصغر عاشوری، حسن بیت‌ سعید، عقیل کعبی، دانیال ماهینی و پیمان شیرزادی، در فهرست اولیه بازیکنان مورد نظر کادر فنی تیم ملی قرار داشتند که کاندیدای دعوت به تیم ملی بودند، علی‌اصغر عاشوری به اردو فرا خوانده شد ولی سایر نفرات به لیست نهایی راه پیدا نکردند.

 استارت صدرنشین فعلی با باخت!

استقلال خوزستان اولین بازی خود را  در لیگ برتر پانزدهم مقابل سپاهان انجام دادکه این بازی را با نتیجه یک بر صفر به تیم حریف واگذار کرد اما در ادامه با کسب برد های پشت سر هم به صدر جدول بازگشت.

نگاهی به عملکرد این تیم

تیم استقلال خوزستان تا آخر هفته سی ام لیگ برتر موفق شده در سی بازی با کسب ۵۷ امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار گیرد. این تیم از ۳۰ بازی انجام شده ۱۵ بازی را با برد پشت سر گذاشته است و  با ۱۲ مساوی و  ۳ باخت  موفق شده به عنوان مدعی قهرمانی لیگ برتر واقع شود. استقلال خوزستان در این دوره مسابقات ۳۳ گل را به ثمر رسانده و در عوض ۱۴ گل را فقط دریافت کرده که همین تفاضل گل +۱۹ باعث قهرمانی این تیم شده است.

نظر کلی کارشناسان پیرامون این تیم در طول فصل

جملگی معتقد بودند که عبدالله ویسی باید تفکر قهرمانی را در بین بازیکنان تیم پرورش دهد و این تیم از نظر فنی مشکلی ندارد.

عملکرد و نوسانات در طول فصل

تیم استقلال اهواز به استثنای نیم فصل اول که نتایج و امتیازات خوبی را کسب کرد اما در نیم فصل دوم تنها ۶ بازی را با برد پشت سر گذاشت و ۸ بازی را مساوی کرد و ۲ باخت را در کارنامه خود ثبت کرد.

بهترین بازیکنان گل زن این تیم

حسن بیت سعید با شماره پیراهن ۱۱ و با به ثمر رساندن ۹ گل به عنوان بهترین گل زن این تیم در صدر گلزنین این باشگاه قرار دارد و رحیم زهیوی با ۵ گل زده و فرشاد جان فزا با ۴ گل زده در رتبه های بعدی قرار دارند.

فصل نقل و انتقالات

یکی از اتفاقاتی که در خوزستان رخ داد قهرمانی تیم فولاد نوین خوزستان در رقابت های دسته یک بود که با توجه به حضور تیم فولاد خوزستان، از حضور در رقابت های لیگ برتر باز ماند و امتیاز این تیم به استقلال اهواز فروخته شد اما تیم استقلال خوزستان  اقدام به جذب چند بازیکن کلیدی تیم فولاد نوین خوزستان کرد که از جمله می توان به: عقیل کعبی، حسن بیت سعید، فرشاد جان فزا و مهدی زیبدی اشاره کرد. در زمان نقل و انتقالات هیچ کدام از بازیکنان حاضر در لیست تیم استقلال خوزستان با این تیم فسخ قرارداد نکرده‌اند و کادر فنی این تیم اعلام کردکه  در نیم فصل لیست مازاد نخواهد داشت. البته برخی بازیکنان استقلال خوزستان پیشنهاداتی از سایر تیم ها داشته‌اند اما بازیکنانی از جمله: فیلیپ برتولدو و امید سینگ به این تیم اضافه شدند.

کم هزینه ترین تیم لیگ

به گفته مهدی تاج تیم های استقلال اهواز و خوزستان کم هزینه ترین تیم های لیگ بودند و استقلال خوزستان  تنها ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای تیم خود هزینه کرده است که نشان می دهد با هزینه کم هم می شود نتیجه گرفت.

نقطه قوت این تیم

استقلال خوزستان تنها با ۱۴ گل خورده یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داد و عملکرد مثبتی داشت و فرناندو خسوس به عنوان سنگربان این تیم یک از بهترین دروازه بانان بود. عامل مهم بعدی جوان بودن و بومی بودن بازیکنان این تیم است که در کاهش مخارج های سنگین باشگاه داری نیز موثر بوده است.

لیست بازیکنان بزرگسال

فرناندو خسوس، ادوارد سوارز فریرا، موسی کولی‌بالی، محمد طیبی، عبدالهادی خنیفر، میثم دورقی، حکیم نصاری، حسن بیت سعید، عقیل کعبی، علی‌اصغر عاشوری، مهدی زبیدی، پیمان شیرزادی، فرشاد سالاروند، رحیم زهیوی و روح الله سیف اللهی.

لیست بازیکنان زیر ۲۳ سال، امید و جوانان

گودرز داودی، جلال عبدی، دانیال ماهینی، فرشاد جانفزا، حمدالله ابدام، باقر هاشمی، علی اکبر آهکی، موسی جنادله، علی دغاغله، هیثم هاشمی‌زاده، مصطفی قنبری‌زاده و ایمان عبیدی‌پور.

کادر فنی

سید جواد نعمتی نژاد، مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان،  بهمن روشنایی به عنوان مدیر این تیم و عبدالله ویسی به عنوان سر مربی توانستند که با کمک یکدیگر این تیم را به عنوان قهرمانی برسانند. از جمله دیگر اعضایی که در کنار این تیم حضور داشتند میتوان به سید اکبر پور موسوی(مربی)، فرشاد بختیاری زاده (مربی دروازه بانان)، سیروس نعمتی زاده (مربی)، حبیب اصلاحی( آنالیزور)، رافایل ویرابیپور (بدن ساز) علی موسوی (ماساژور)، فیروز مرندی (ماساژو)، ،صادق نوروزی (فیزیوتراب)، محمد رضا حویزه (تداراکات) و سید علیمراد سالاری فر (رسانه) اشاره کرد.


بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۵ ۲۲:۲۶
تاریخ در مورد این دوره چه خواهد نوشت!!!!!!!!!!!!! (336351)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ ۰۱:۱۵
شما این مرد و برادرانش رو نمی شناسید در حق او جفای بزرگی شد نمیگم هیچ تخلفی نکرده ولی تا حالا دنبال وام رفتید این سیستم بانکی که فاسده . خیلی جالبه خودتون اشاره کردیید بله درست گفتید گروه ملی فولاد ورشکسته بود واین مرد خوشفکر اون رو به سوددهی رسون .آیادستمزدش این بود ؟ این یک نمونه اش هست کارخونه هایی رو با تکنواوژی روز راه اندازی کرد که اگر ببینید حیرت می کنید ولی الان اکثر اونها رو به تعطیلی رفته و هزاران نفر بیکارشدن . باور کنید یه روز مشخص میشه جنس این مرد بسیار متفاوت با امثال بابک زنجانی (336372)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ ۱۰:۰۹
میدونی چطور قهرمان شد خودم بهت میگم
تا دیدین تیم خوزستانیه سریع براش حاشیه درست کنید آفرین
اخه جه ربطی داشت (336379)
saeed rasht
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ ۱۰:۱۷
مه افرید خسروی 18هزار نفر کارگر داشت اما سرانجام اعدام شد و ادامهای که باید محاکمه میشدن پنهان شدن ................................... (336380)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ ۱۱:۰۱
من قطاری دیدم که با خودسیاست میبرد میان حق وباطل تفاوت زمین تاآسمان است حالا پیداکنید پرتغال فروشو - پیداکنید صحنه گردان اصلی را (336382)