به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۰۷۷۶۰
پس از سخنرانی رییس کل بانک مرکزی ايران در لندن؛

حمایت آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس از تجارت با ایران

گروه اقتصادي: آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: شرکت‌ها تا زمانی که در داد و ستد با ایران همه قوانین مناسب را رعایت کنند، ما مانع از این داد و ستد آن‌ها نخواهیم شد.
حمایت آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس از تجارت با ایران
این بیانیه پس از سخنرانی رییس کل بانک مرکزی ايران در کنفرانس یورومانی لندن از طرف آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس صادر شد و در آن چهار کشور تاکید کردند که از تجارت شرکت‌های بین‌المللی و موسسات مالی تا زمانی که به همه‌ قوانین اجرایی متعهد باشند، جلوگیری نخواهند کرد. همانگونه که سیف در سخنرانی خود خواستار اطمینان فعالان بازار و مشاهده منافع حاصل از برجام به طور کامل در ایران شده بود، در این بیانیه آمده است: به سود ما و سود جامعه بین‌المللی است که اطمینان داده شود همه طرف‌های موافقتنامه هسته‌ای از جمله مردم ایران می توانند از امتیازهای این موافقتنامه بهره مند شوند. این مسئله شامل احیای معاملات بازرگانان و بانک های اروپایی با ایران است.

همچنین رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود بر رفع ابهامات تاکید کرده بود که طی آن، این چهار کشور راهنمایی جامعی در مورد دامنه تحریم‌های لغو شده و تحریم‌هایی که همچنان به قوت خود باقی است ارائه و اعلام کرده‌اند: شرکت‌ها ممکن است همچنان سوال‌هایی در ارتباط با برخی تحریم‌های خاص یا نگرانی‌هایی در مورد انجام دادن معامله با ایران داشته باشند که ما آماده‌ایم فورا توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کنیم. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همواره حضور مداوم در جلسات کارشناسی مذاکرات هسته ای داشته و پس از آغاز اجرای برجام از نهادهای فعال برای عملی شدن تعهدات طرف های آمریکایی و اروپایی است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس یورومانی در لندن به سر می برد، عصر امروز با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس ملاقات و درخصوص همکاری های تجاری و بانکی و رفع موانع موجود بر سر مبادلات بانکی دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف در این دیدار با اشاره به اجرایی شدن برجام و انتظار طرف ایرانی به اجرای تعهدات طرف غربی، خواستار حضور فعال بانک های انگلیس در عرصه مبادلات بانکی دو کشور شد و همچنین به از سرگیری فعالیت های کامل بانکی بانک های ایرانی مستقر در لندن تاکید کرد.

وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن تاکید بر تعهدات کشورش در اجرایی شدن برجام، اعلام کرد: دولت انگلیس تاکنون اقدامات متعددی را برای تسریع در آغاز همکاری های بانکی انجام داده و تلاش دارد با همکاری سایر کشورهای اروپایی، مکانیسم های مناسبی را برای تسهیل مبادلات بانکی بین ایران و سایر کشورهای اروپایی ایجاد کند.

اتحادیه اروپا روز پنج شنبه اعلام کرده بود كه؛ وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه به همراه مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز جاری در حاشیه نشست ناتو در بروکسل در خصوص اجرای برجام با یکدیگر ملاقات و گفت وگو کردند. در این دیدار که با حضور جان کری، فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر، ژان مارک آیرو به همراه فدریکا موگرینی برگزار شد، آنان در مورد تأکید گروه 1+5 بر پایبندی به برجام و حمایت از تجارت با ایران: ما مانع نخواهیم شداجرای طرح جامع اقدام مشترک و موضوعات مرتبط با پرونده هسته ای ایران و لغو تحریم ها تبادل نظر کردند.

در این دیدار همه طرف‌ها با صدور بیانیه‌ای خواستار پایبند ماندن به مفاد توافق هسته‌ای و اجرای برجام شدند. در این بیانیه آمده است: تحت طرح جامع اقدام مشترک (JCPOA)، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی و مالی خود را در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران در ازای محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای این کشور برداشته‌اند. تعهد به لغو تحریم‌ها در روز اجرای برجام یعنی 16 ژانویه، 2016 انجام شد و در نتیجه، در زمان حاضر فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای برای شرکت ها و مؤسسات مالی در اروپا و سراسر جهان برای کسب و کار در ایران وجود دارد.

وزرای خارجه 1+5 و موگرینی در این بیانیه گفته‌اند: تا زمانی که شرکت‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی برای تعامل با ایران تمام قوانین را دنبال کنند ما سد راه فعالیت‌های کسب و کار آنها با این کشور‌ها نخواهیم شد. در برجام، تمام طرفین متعهد شدند تا هر گامی را برای اطمینان به دسترسی ایران در زمینه‌های تجارت، تکنولوژی، مالی و انرژی بردارند.

به گفته این افراد، علاقه شرکت‌های اروپایی و جهانی برای ورود به ایران بالاست و هم به نفع ما و هم به نفع جامعه بین‌المللی است که تحت برجام به شرکت‌‌ها در خصوص کسب و کار با ایران اطمینان دهیم. از جمله اطمینان به بانک‌های اروپایی. در همین خصوص نیز اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در حال بررسی ابعاد همکاری با ایران، از جمله استفاده از اعتبار صادراتی برای تسهیل تجارت، تأمین مالی پروژه و سرمایه گذاری هستند. دولت‌های ما گام‌های فراوانی را در حوزه تحریم‌ها برداشته‌اند. ما درک می‌کنیم که شرکت‌ها همچنان نگرانی و مسائلی را برای کسب و کار با ایران دارند اما ما آماده ارائه توضیحات سریع برای بر طرف کردن مشکلات آنها هستیم.

ما شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم که سؤالات خود را برای رسیدگی در خصوص همکاری با ایران طرح کنند تا از فرصت پیش آمده به دلیل برداشت‌های نادرست و یا فقدان اطلاعات چشم‌پوشی نکنند. ما آماده‌ایم تا یک محیط مساعد را برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در ایران فراهم کنیم و حمایت خود را برای تحقق بخشیدن به بهبود اقتصادی در ایران را اعلام می‌کنیم. ما متعهد هستیم تا با بخش‌های خصوصی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مذاکره کنیم و به آنها برای همکاری با ایران اطمینان دهیم؛ چرا که این اقدام هم به نفع ما خواهد بود و هم جامعه بین‌المللی.