به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۱۰۷۷۸۷
آيا دولت روحاني دومين تصميم اشتباه در خوزستان را اتخاذ خواهد كرد؟

استانداربازي در استان زرخيز!

استانداربازي در استان زرخيز!
گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه كارون در گزارشي نوشت: با وجود نارضایتی‌های گسترده ای که برکناری مهندس مقتدایی استاندار خوزستان (خصوصا نحوه اعلام بركناري او) به وجود آورد، موضوع انتخاب جایگزین او اين روزها به شكل عجيبي سوژه محافل رسانه‌ای و سیاسی استان شده و هركس يك نام از دوستان و يا حتي خانواده و قوم و خويش خود را در سايت‌هاي رنگارنگ استان به عنوان استاندار آينده خوزستان مطرح مي كند!

چند روز پيش يكي از خبرگزاري ها نوشته بود كه «بهره‌مندی از چاه‌های نفت و منابع زیرزمینی و تنوع قومیتی فارس و لر و عرب و بختیاری، خوزستان را به منطقه‌ای استراتژیک در سیاست ایران تبدیل کرده است؛ همین مسئله کافی است تا مدیریت اجرایی استان برای فعالان سیاسی و اقتصادی منطقه اهمیت پیدا کند. آنقدر برکناری مقتدایی از استانداری خوزستان سریع اتفاق افتاد که هنوز بسیاری از همکاران او از عزل وی با خبر نبودند و منتظر احکام جدیدی بودند که در ادامه احکام قبلی استاندار صادر شده بود. هر چند شایعه برکناری استانداران استان‌های بزرگ همیشه شنیده می‌شد اما سرانجام شایعه عزل مقتدایی رنگ واقعیت به خود گرفت و حالا همه به دنبال جانشین استاندار خوزستان می‌گردند. خوزستان بزرگ‌ترین استانی بود که روحانی در آن رای اول را به دست نیاورد و به جز در اهواز، اصلاح طلبان و حامیان دولت توفیق چندانی در کسب رای مردم به دست نیاوردند. حال باید دید استاندار بعدی در این یک سال چه خواهد کرد تا اعتماد مردم و دولت را در این استان مستحکمتر کند.»

ناجوانمردانه‌ترين شيوه‌ها عليه مقتدايي
تعجب و شگفتي مردم ونه بسياري از به اصطلاح نخبگان سهم‌خواه خوزستان، كه به بدترين شكل ممكن و با ناجوانمردانه ترين شيوه‌ها، عليه استاندار شايسته قبلي جوسازي كرده و اين روزها هم با ارائه اسامي چند نفر از اطرافيان خود، حتي به انتصاب استاندار غيربومي هم رضايت داده‌اند!، اين است كه وزارت كشور حالا و پس از آن اشتباه كه استاندار توانمند و با تجربه‌اي چون مقتدايي را آنگونه (و به زعم بسياري از خوزستاني‌ها، احمدي‌نژاد‌وار!) از كار بركنار كرد، بايد هوشيار باشد تا به خاطر فضاسازي هاي موجود، يكي از مديران دست چندم خود و يا يك فرد سفارشي و تحميلي را براي اين مسئوليت خطير مطرح كند، چه در چنين حالتي (انتخاب يك گزينه ضعيف)، دومين اشتباه راهبردي خود درباره اين استان پرحاشيه را مرتكب خواهد شد كه جبرانش سخت و پرهزينه مي باشد. مردم خوزستان به درستي مي‌گويند كه جرم مقتدايي مخالفتش با انتقال آب كارون، موضوع خودروهاي پلاك اروند، ساده زيستي، باج ندادن به گروه‌هاي فشار سياسي (اعم از چپ و راست) و روحيه مردمداري او بوده است و به همين دليل انتصاب مديري ضعيف براي استانشان، براي دومين بار اعتبار دولت روحاني را به شدت در نزد مردمان اين ديار، مخدوش خواهد كرد.

شانتاژ و فضاسازي
اين در حاليست كه گروه‌هاي فشار سياسي در استان اين روزها به شدت در حال جوسازي و شانتاژ عليه چند گزينه بومي و مطلوب استان هستند و بنا به شنيده‌هاي خبرنگار ما، مسئولان دولت و وزارت كشور هم از اين رفتارها عليه مديران بومي خوزستان، آن هم توسط هم‌استاني‌هاي خود شگفت‌زده شده‌اند. گفتني اينكه، اين گروه‌هاي فشارهماناني هستند كه بيشترين فشار را عليه آقاي مقتدايي به عنوان استاندار بومي و اصلاح‌طلب در طول مسئوليتش در دولت آقاي خاتمي و دوره اخير (دولت روحاني) وارد كرده بودند.

خبرنگار ما كسب اطلاع كرد، رایزنی‌های فشرده ای در تهران توسط گروه‌های سیاسی مختلف و در راستای تعیین تکلیف استانداری خوزستان در حال انجام است و گروه‌های سیاسی طی جلسات جداگانه ای با مسئولان وزارت كشور، آقايان عارف، خاتمي، سيدحسن خميني و هاشمي رفسنجاني، مرعشی، مقیمی، فروزنده، میردامادی و... دیدار و گفت و گو کردند. در حالی که تمامی نخبگان و نیروهای سیاسی خوزستان بر لزوم بومی بودن استاندار این استان تاکید دارند، اما به دليل تاكيد بومي‌هاي استان بر قوميت استاندار (فارس، عرب، بختياري و...) و عدم اجماع بر يك گزينه بومي، گزینه‌های غیربومی در لیست وزارت کشورهم قرار گرفته‌اند. در این بین اسامی همچون احمدی دبیر کل هلال احمر ایران و حسینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان و زبردست كه سابقه معاونت استانداري در دولت اصلاحات (در دوره استانداري خرم) و استانداری همدان را در كارنامه دارد، مطرح شده‌اند.

جواد کاظم نسب، منتخب مردم اهواز در مجلس دهم در گفتگويي ضمن اشاره به روند انتخاب استاندار آینده خوزستان، گفت: تاکنون منتخبین خوزستان چندین جلسه مستمر با وزیر کشور، دکتر عارف، لاریجانی و معاون وزیر کشور به منظور انتخاب استاندار آینده برگزار کرده اند و پیگیر انتصاب یک استاندار بومی و توانمند هستند. وي گفت: منتخبین استان در نشست با وزیر کشور خواستار انتصاب یک استاندار بومی شدند. برخی گزینه‌های بومی و غیر بومی به وزیر کشور معرفی شده اما نمایندگان خوزستان نظرشان بر گزینه ی بومی است و وزرات کشور این قول را داده است که منافع استان و مردم خوزستان را در انتصاب استاندار آینده، مدنظر قرار دهد و صرفا بر همین اساس دست به انتخاب بزند.

غلامرضا شریعتی، عباس حیصمی، مهدی بخشنده، محمدرضا شمسایی، جاسم جادری، كيانوش راد، محمد فروزنده، سیداحمد آوایی، امین بیانک، محمود حسینی، ولی‌الله شجاعپوریان، برات قبادیان، فرامند هاشمی‌زاده، محمدرضا موالی‌زاده، احمد میدری، فريدون حسنوند، علی‌اصغر زبردست و احمدي شاهرودي گزينه‌هاي نام برده شده براي استانداري خوزستان هستند كه البته نام تعدادي از آنها با لابي‌گري رسانه‌اي مطرح شده‌اند چون اصولا در اندازه چنين مسئوليتي نيستند.

سايت اصولگرا: دون شان مردم خوزستان است!
در همين حال، يك سايت اصولگراي محلي استان، براي تسويه حساب با دولت و اصلاح‌طلبان فرصت را مناسب ديده و در همين راستا در نقدي تند نوشت: انتخاب هر گزینه ای جز یک چهره جامع الاطراف و معتدل کمک بسیار زیادی به رقبای روحانی در انتخابات آتی خواهد کرد برای همین جناح رقیب دولت، انتخاب یک استاندار متمایل به تندروهای اصلاحات را بد نمی‌بیند.»
اين سايت نوشته است: «این روزها که خوزستان با بی مهری دولت یازدهم بیش از همیشه احساس غربت می کند استانداربازی به اصطلاح احزاب سیاسی گل کرده است تا گزینه ای نزدیک تر به منافع خود و دورتر از مردم را به دولت رکود پرور روحانی تحمیل کنند. دولت هنوز هاج و واج از تصمیم عجولانه خود در برکناری مقتدایی است و بهترین راه برای خلاصی از حاشیه ها را راکد کردن فضای سیاسی استان خوزستان با تاخیر در معرفی استاندار جدید می بیند اما این سیاست دولت طی روزهای گذشته موجب شده عده ای از لات و لوت های سیاسی جنازه های خود را برای رسیدن به کرسی بالاترین مقام اجرایی استان خوزستان مطرح کنند. از یک منظر معرفی هر فردی در شرایط این چنینی هرجی به دولت وارد نمی کند چرا که عقل حکم می کند این افراد در مخیله تصمیم گیران نیستند اما از منظر دیگر معرفی برخی افراد حتی در حد گمانه زنی دون شان مردم خوزستان است و این گمانه سازی ها در جهت احیاء چهره سوخته کسانی است که سالها کلنگ تخریب خوزستان را بر زمین زده اند و در آخرین گام زیرپای استاندار بومی و ساده اندیش خوزستان را خالی کردند. از طرفی تاخیر در معرفی استاندارجدید می تواند فرصتی برای انتخاب یک استاندار غیربومی ولی همسو با لات و لوت های سیاسی را فراهم کند حتما سوال می پرسید چگونه؟ مثل روز روشن است که اسامی معرفی شده ....صلاحیت استاندار شدن ندارند وحتی سپردن یک بخشداری به آن ها نیز خیانت در امانت است اما دلیل مطرح کردن این افراد این است که به قول معروف "به مرگ می گیرند تا به تب راضی شویم" یعنی دولت با توجه به فرصتی که مطرح شدن این افراد ایجاد کرده اقدام به معرفی یک استاندارغیر بومی ضعیف (تابع خودش و همسو با تندروهای استان) می کند و منتش را هم روی سرمان می گذارد که شما را از دست آن هیولاها نجات دادیم...»

گزينه فعالان عرب خوزستان
در همين حال، جمعی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عرب خوزستان طی بیانیه ای خواستار انتصاب استاندار بومی عرب شدند. در این بیانیه آمده است: اکنون که در آستانه انتخاب استاندار جدید توسط دولت محترم هستیم شایسته است که وزارت کشور بخشی از مطالبات مردم عرب را مورد توجه و امعان قرار دهد و با انتخاب استانداری شایسته از میان مدیران با كفایت عرب علاوه بر خط بطلان كشیدن بر تفکر انحصاری و تنگ‌نظرانه، تلاش در جهت جبران کاستی‌های روا داشته شده در حق این مردم را آغاز نماید. اين گروه "عباس حیصمی" را به عنوان گزينه پيشنهادي خود مطرح كرده‌اند.

خوزستان استانداری در حد یک وزیر با تجربه می خواهد
دکتر افقه، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: خوزستانی ها به جای اینکه بر شایستگی افراد تکیه کنند در بحث‌های پیش پا افتاده متوقف مانده اند. این اقتصاد دان گفت: خوزستان به دلیل جایگاه اقتصادی، استراتژیک و تاریخی استانداری در حد وزیرو با تجربه ای موفق و اختیارات ویژه می خواهد. وي افزود: خوزستان علی رغم تمامی فعالیت‌های اقتصادی ملی، به دلیل بی تدبیری دولت‌های مرکزی عقب مانده است چون این دولت ها اداره ی واحدهای بزرگ و ملی را خودشان به دست گرفته اند و اداره ی این واحدها را از استان جدا کرده و به صورت جزیره ای اداره می کنند و برای نیل به این هدف نیز از مدیران ضعیف در داخل استان استفاده می کنند. وی اضافه کرد: همین این امر باعث شده است تا بدون اینکه لطمه ای به فعالیت های بزرگ در کل کشور وارد شود،وضع خوزستان مشابه با استانهای محروم باشد.

دکتر شریعتی تنها گزینه‌ی مورد اجماع
در حال حاضر در بين گزينه‌هاي بومي، بيش ازهمه دكتر شريعتي، مطرح است و در همين زمينه يك فعال سياسي استان هم اظهار داشت: دولت روحانی با انتخاب یک گزینه غیر بومی تیرخلاص را به روند اعتدال در خوزستان خواهد زد. کریمی گفت: دولت می‌بایستی برای تضمین برد انتخابات در دوره بعد کماکان اصلاح طلبان خوزستان را با خود همراه داشته باشد.وی با اظهار اینکه دکتر شریعتی در حال حاضر تنها گزینه موجود است، گفت: وی به لحاظ تقوا و تعهد شخصی، ارتباط مستمر و موثر اشخاص و جریانات سیاسی استان اعم از اصلاح طلب، معتدل و اصولگرا، نشست و برخاست با اقوام مختلف استان و مردم داری، تجربه معاونت سیاسی و سرپرستی استانداری، ارتباط فعال با سیاسیون مرکزنشین و بسیاری فاکتورهای و مولفه های دیگر می‌تواند مورد اجماع عام مردم واقع گردد. کریمی خاطر نشان کرد: قطعا ایشان مورد تایید اکثریت نمایندگان مجلس دهم و نیز آیات عظام و روحانیت معزز استان و حضرات نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان نیز می‌باشند.

در خاتمه اين گزارش ذكر اين نكته ضروري است كه دولت بايد دريابد انتخاب گزينه‌اي ضعيف و صرفا امنيتي و خصوصا ناآشنا به اوضاع پيچيده خوزستان، خصوصا اينكه به دليل سهم‌خواهي‌هاي مدنظر همان گروه‌هاي فشار، يقننا موجب تشدید رکود اقتصادی و تشدید اختلافات سیاسی (به دليل عدم اشراف به تركيب قوميتي، اجتماعي و از همه مهتر مشكلات عديده اقتصادي موجود در استان) شده، و با قاطعيت بايد گفت در صورت انتخاب چنين گزينه‌هايي از هم اكنون بايد فاتحه توسعه و پيشرفت استان خوزستان را با شروع مديريت‌هايشان خواند.

يك خوزستاني 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۸:۴۲
انتخاب شهرداران ضعیف حتي در مركز استان به دليل زدوبندهاي شوراهاي شهر
شبکه استانی خوزستان بدون برنامه و کیفیت.
امکان تفریحی کم در شهرهاي استان.
مدارس فرسوده و بدون امکانات آموزشی و بابت آن پول کلانی می‌گیرند.
تحصیل‌کرده‌های بیکار زیاد در استان.
نداشتن اماکن تفریحی در اهواز.
نداشتن استخدامی و بیکاری کارگران و معلمان و پرستاراران.
و همه اماکن و تفريحات سالم را از جوانان محدود می‌کنند...
و سرنجام افسردگی و سرانجام آن. (336909)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۹:۱۶
ما خوزستانی ها داریم تاوان راحتی و رونق اقتصادی پیش از انقلابمون رو میدیم. (336916)
يك ايرانيس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۹:۱۷
شما هم كه سنگ خودتان را ميزنيد شريعتي هم گزينه مناسبي براي اين پست نيست (336917)
با خداباش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۱۰:۱۵
هم استانی عزیزم زود احساسی نشو چرا که وجود آقای مقتدایی در راس امورسیاسی استان فقط برای برخی سودمند بود دیگران متضرر بودند ایشان در طی دوسال مسولیت حتی برای یکساعت به شهر شهید پرور رامشیر نیامد حتی برای یکبار به مردم رامشیر احترام نگذاشت پس بهتر که رفت. (336932)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۱۱:۱۳
بسیاری از شارلاتانهای سیاسی که خود را به اقوام استان منتسب می کنند و به جای شعار شایسته سالاری برای تحریک مردم بومی بومی میکردند رفتند تهران گفتند اگه استاندار بومی از قوم ما نباشد غیر بومی بگذارید، تا ثابت شود شعار بومی بومی آنها دروغی بیش نبوده و آنها در واقع قوم پرست هستند و نه طرفدار گزینه بومی اگر هم منتخب از قوم آنها باشد ولی به انها باج ندهد مرحله بعد می گویند چرا از ایل و طایفه و یا عشیره ما نبوده و باز ساز مخالفت خواهند زد و آخر سر خواهند گفت چرا از خانواده ما و یا اصلا چرا خود ما اس (336938)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۱۹:۱۸
یه شهردار میخوان انتخاب کنن صد نفر
باید تاییدش کنه اونوقت آدم شایسته انتخاب
میشه!!؟؟؟؟ (337013)