به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۱۰۷۷۹۳

نحوه جمع‌آوری ديش‌ها مغایر قانون است

گروه جامعه: سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با تاکید بر ضرورت بازنگری درقوانین جمع آوری ماهواره گفت: روش‌های نیروی انتظامی در جمع آوری ماهواره ابداعی و مغایر قانون است.
نحوه جمع‌آوری ديش‌ها مغایر قانون است
به گزارش خبرگزاري مجلس، محمدعلی اسفنانی با اشاره به اینکه استفاده و نگهداری از ماهواره در قانون جمهوری اسلامی ایران جرم محسوب می شود، گفت: اما اینکه پلیس برای هر جرمی اجازه داشته باشد که بدون دستور قضایی به حریم خصوصی و منازل افراد برای کشف جرم ورود کند، به هیچ عنوان با مقررات قانونی سازگاری ندارد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان درمجلس شورای اسلامی، افزود: در قانون آیین دادرسی کیفری به این نکته تاکید شده که اگر جرمی رخ داد و مقرر شد که این جرم تحت تعقیب قرار گیرد، باید درصورت جنبه عمومی داشتن جرم این موضوع توسط دادستانی مورد پیگیری قرار گیرد اما در صورت جنبه خصوصی داشتن جرم توسط شاکی خصوصی و با شکایت و با دستور قضایی پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه جمع آوری ماهواره بدون دستورقضایی و هماهنگی با مالک ساختمان و با استفاده از برخی سبک‌های ابداعی قابل قبول نیست، تصریح کرد: به طور حتم ورود نیروی انتظامی به حریم خصوصی افراد مانند پشت بام ها و مشاعات مجتمع های مسکونی بدون دستورقضایی به هیچ عنوان با مقررات قانونی و اصول قانون اساسی سازگاری ندارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه استفاده از تجهیزات ماهواره در قانون جرم است، افزود: باید با یک نگاه منطقی به این موضوع نظر کرد، تا چه زمانی می توان از برخی روش‌ها مانند استفاده ازطناب و بالگرد برای جمع آوری ماهواره استفاده کرد؛ واقعیت آن است که برای کسب نتیجه بهتر باید بازنگری درقوانین مربوط به جمع آوری ماهواره و چگونگی استفاده از آن توسط افراد صورت گیرد.

اسفنانی با انتقاد از اینکه نیروی انتظامی در اقدامات ضربتی خود تنها به جمع آوری آنتن‌های ماهواره اکتفا می‌کند، گفت: این روش کارساز نبوده و افراد باز هم با خریداری آنتن دیگر اقدام به استفاده از ماهواره می‌کنند بنابراین این شیوه برای مبارزه با ماهواره با سیاست کیفری کشور سازگار نیست. وی با تاکید بر اینکه شیوه‌های جمع آوری و مبارزه با ماهواره قانونی نیست، افزود: درصورت ورود ماموران نیروی انتظامی بدون اذن مالک به منازل مردم، این حق برای مردم فراهم می شود که علیه این افراد درمحاکم قضایی طرح شکایت کنند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه بهترین شیوه برای مبارزه با ماهواره در قانون مشخص شده است، گفت: ازنیروی انتظامی انتظار می رود به عنوان مجری اصلی قانون، قوانین را دراین حوزه به خوبی اجرا کند، زیرا در هیچ کجای قانون به نیروی انتظامی این اجازه داده نشده که با شیوه‌هایی همچون راپل درجمع آوری ماهواره عمل کنند؛ این شیوه‌ها کاملا ابداعی، شخصی و مخالف با قانون است.

بر اساس اخبار منتشر شده، پلیس درمناطقی از شرق تهران جمع‌آوری دیش‌های ماهواره در ساختمان‌های مسکونی را آغاز کرده است، در این عملیات پلیس، نیروهای ناجا با حضور درپشت بام‌ها دیش‌های ماهواره را جمع آوری و ال ان بی‌ها را با خود می‌برند!