به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۱۰۷۸۳۵

فرهادی، استادشجریان را به فرش قرمز آورد

گروه فرهنگی: به بهانه‌ی اکران فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، ساز حسین علیزاده و آواز محمدرضا شجریان در فستیوال «کن» پیچید.
فرهادی، استادشجریان را به فرش قرمز آورد
در حالی شامگاه اول خرداد ماه، فرش قرمز فیلم کارگردان اسکاری سینمای ایران پهن شد که هنرمندان ایرانی با نوای «دلشدگان» اثر ماندگار زنده‌یاد علی حاتمی روی فرش قرمز این فستیوال رفتند. «دلشدگان» نام آلبومی با موسیقی حسین علیزاده و آواز محمدرضا شجریان است که دربرگیرنده‌ی قطعات موسیقی این فیلم سینمایی است؛ این فیلم سرشار از صحنه‌هایی است که به نوازندگی و فرهنگ اهالی موسیقی در دوران قاجار می‌پردازد. گفته می‌شود؛ علیزاده برای ساخت موسیقی این اثر حساسیت زیادی داشت تا جایی که بازیگران این فیلم را مجبور کرد که چندماه در کلاس ساز ثبت نام کنند و اصول اولیه‌ی نوازندگی را یاد بگیرند.

 

معمولا وقتی صاحب‌نظران می‌خواهند، درباره‌ی نقاط قوت «دلشدگان» صحبت کنند، حتما از موسیقی این اثر هم یاد می‌کنند. این موسیقی با آواز محمدرضا شجریان هم همراه شده‌ است که بجای خواننده‌ی فیلم (امین تارخ) می‌خواند. البته اجازه‌ی لب‌خوانی به تارخ در این اثر نشد. زنده‌یاد فریدون مشیری هم در این اثر دست داشت و به درخواست محمدرضا شجریان شعرها و آهنگ‌های فیلم را بررسی کرد و مورد بازبینی قرار داد.

 

حسین علیزاده خودش معتقد است که زنده‌یاد علی حاتمی توسط این فیلم، ساز را با سینما به مردم نشان داد. در این میان گویا اصغر فرهادی هم علاقه‌ی زیادی به این موسیقی و صدای استاد آواز ایران داشته است. او در آثار گذشته‌اش همچون «جدایی نادر از سیمین» هم در سکانسی کوتاه به موسیقی محمدرضا شجریان پرداخته بود.

 

علاقه‌ی کارگردان برگزیده اسکار به محمدرضا شجریان باعث شد برخلاف روال معمول فرش قرمز که موسیقی خود فیلم پخش می‌شود اما این‌بار موسیقی یکی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران «دلشدگان» با صدای محمدرضا شجریان پخش شد. این اقدام عوامل فیلم «فروشنده» از شامگاه گذشته مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی وسینما قرار گرفته است و صحنه‌هایی از این فیلم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

 

موسیقی فیلم «فروشنده» ستار اورکی ساخته است. در مراسم فرش قرمز فیلم «فروشنده» چهره‌هایی چون اصغر فرهادی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، فرید سجادحسینی، پریسا بخت‌آور و « الکساندر مَلت گای» تهیه‌کننده فرانسوی این فیلم حضور داشتند.

مرجع : ایسنا