به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۰۷۸۳۶
مقصران غارت اموال ایران کی جواب پس می‌دهند؟

سکوت آزاردهنده مجلس و تخلفات دولت نهم

گروه سیاسی: مجلس نهم تمام شد اما حتی یک نفر از مدعیان دفاع از اصول فریاد وامردما سر نداد تا به تخلف دولت قبل که به بر باد رفتن ۲.۵ میلیارد دلار از دارایی و اموال این ملت انجامید، رسیدگی شود. شاید برای آنکه چنان سرگرم استفاده ازاین تخلف برای زیر سؤال بردن برجام بودند که متخلفان را فراموش کردند.
سکوت آزاردهنده مجلس و تخلفات دولت نهم
دو اتفاق توقیف دو میلیارد دلار از اموال کشورمان و پس از آن فیش های حقوقی بیمه مرکزی برای کسانی که از حافظه خوبی برخوردارند، یادآور اتفاقی تلخ در دولت دهم است. ماجرای تخلف سه هزار میلیارد تومانی که در اوائل دولت دهم برملا شد و سر و صداهای فراوانی هم به دنبال داشت. اما نکته ظریفی که این سه اتفاق را به هم پیوند می زند، چیست؟

پرده اول:
ماجرای تخلف سه هزار میلیارد تومانی تازه برملا شده بود و جامعه با حساسیت موضوع را دنبال می‌کرد. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مقصران اصلی تخلف قلمداد می شدند. چرا که ضعف در نظارت توسط این دو نهاد مجال را برای متخلفان فراهم آورده بود. وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی آن زمان یعنی سیدشمس‌الدین حسینی و محمود بهمنی در توافقی عجیب تصمیم گرفتند دو نفر از نیروهای زیرمجموعه خود را به جای خودشان قربانی اشتباهاتی کنند که ناشی از ضعف نظارت سیستمی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بود.

در پی این توافق معاون بانک و بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد و قائم مقام بانک مرکزی هر دو به نوعی مورد مؤاخذه قرار گرفتند. یکی مجبور به استعفا شد تا شمس‌الدین حسینی بتواند از زیر تیغ استیضاح نمایندگان مجلس رها شود و دیگری هم مدت ها بازجویی شد تا محمود بهمنی جوابگوی ضعف نظارت نهاد تحت مسئولیتش نباشد.

حسین صمصامی سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم همان زمان در سخنان جالبی گفته بود" سال 87 بود که قرار شد مديرعامل بانک ملي را عوض کنيم. من اسم 4 نفر را دادم که آقاي احمدي‌نژاد هيچ یک از آنها را انتخاب نکرد و من از وزارت اقتصاد رفتم. اين بنده خدا بازنشسته بود. براي برگرداندن حکم بازنشستگي او بايد در هيات دولت تصمیم گرفته مي‌شد. در دولت توانستند اشتغال به کار خاوري را بگيرند و بر سر کار آمد.وزیر اقتصاد حکم خاوری را زد، بانک مرکزی رزومه‌ بانکی‌اش را تایید کرد و رئیس‌جمهور هم تاییدش کرد، اما وقتی اختلاس کرد فقط به جرم او رسیدگی شد، پس دیگران چه؟ مگر در زیارت عاشورا نمی‌خوانیم همه کسانی که در یک ظلم دخیل بودند لعنت می‌شوند".

این همه در حالی بود که کمترین انتظار افکار عمومی در آن برهه این بود که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در پی وقوع چنین تخلف بزرگی در حوزه زیر نظر آن‌ها استعفا دهند تا دستکم مراتب شرمساری خود را به مردم و جامعه ابراز کنند. با این حال اما نه حسینی و نه بهمنی استعفا ندادند و استیضاح وزیر اقتصاد نیز با عذرخواهی رسمی او از نمایندگان مجلس ختم به خیر شد و تمام!

پرده دوم:
انتشار چند فیش حقوقی از مدیران بیمه مرکزی به موضوع داغ جامعه تبدیل شده است و رسانه های منتقد دولت با جدیت هر چه بیشتر تلاش می کنند دامنه این فیش ها را به کل دولت تسری دهند آن هم در شرایطی که خود به خوبی می دانند اصل ماجرا آن چیزی نیست که تحریف شده برای مردم تعریف می کنند.

با این حال رئیس کل بیمه مرکزی نه تنها دست و پایی برای ماندن نمی زند، بلکه پس از توضیح کوتاه و روشنی که نشان می‌دهد مسئله یک سوءبرداشت بوده است براحتی و با سرعت از سمتش استعفا می کند. آن هم به گونه‌ای که وزیر اقتصاد در برابر عمل انجام شده قرار بگیرد و چاره‌ای جز پذیرش استعفا نداشته باشد. جامعه که کم‌کم به اصل ماجرا و داستان وارونه‌ای که برخی رسانه ها به خوردش داده بودند پی می‌برد، رفتار مسئولانه رئیس کل بیمه مرکزی را تحسین می کند.

پرده سوم:
حدود سه سال پس از پایان عمر دولت دهم و چند ماهی پس از اجرای برجام یک دادگاه آمریکایی نهایتا به توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران می دهد آن هم برای پرونده‌ای مربوط به دولت قبل. پس از اینکه هیجانات اولیه فروکش می‌کند مشخص می شود که عملکرد مبهم و شبهه برانگیز دولت قبل در قبال دارایی‌های کشور و تعلل در خارج کردن اموال ایران از دسترس آمریکایی‌ها، فرصتی را برای فراهم آورده تا بیش از 7 هزار میلیارد تومان از اموال ایران را به ناحق تصرف و تملک کنند. این بار هم مقصران اصلی مسئولان اقتصادی وقت و بیش از همه رئیس دولت است.

حال سؤال این است که آیا در این مورد هم باید شاهد مماشات و تساهل و تسامح دستگاه های متولی باشیم؟ یا اگر قرار است پیگیری انجام شود باید باز هم مانند ماجرای تخلف سه هزار میلیارد تومانی پرونده در حد رسیدگی به تخلفات یا قصور مدیران دسته چندم باقی بماند و بعد هم .. چه کسی باید با مقصران اصلی برباد رفتن 7 هزار میلیارد تومان از اموال کشور که به تک تک مردم ایران است، برخورد کند؟

آن دسته از نمایندگانی که فریاد دفاع از حقوق اقشار کم درامد جامعه سر می‌دهند و تریبون مجلس نهم یک روز از سخنرانی های آتشین آن‌ها در نقد دولت یازدهم برای پالایش فهرست یارانه بگیران خاموشی نداشت، چرا الان و در شرایطی که اهمال و قصور دولت دهم در توقیف اموال کشور مشخص شده است، جوش و خروشی ندارند؟ تب و تاب رسانه‌ای ماجرای توقیف دو میلیارد دلار فروکش کرده است، اما واقعیت این است که افکار عمومی همچنان منتظرند با مقصران اصلی برخورداری عادلانه و مسئولانه انجام شود.
مرجع : خبر آنلاین

شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۱۶:۴۶
جالب است که از یک طرف دولت قبلی با آنهمه شعار پر طمطراق استکبار ستیزی،پول مردم را در بانک آمریکایی سرمایه گذاری میکند با اینکه معلوم بوده روز به روز بر فشار ها افزوده می شود و ممکن است اموال کشور توقیف گردد. از طرف دیگر،بعد از توقیف،نمایندگان وابسته به دولت قبلی پیشنهاد می دهند برای جبران خسارت، دولت باید در خلیج فارس اموال آمریکا را توقیف کند.نکاتی در این خصوص مطرح است. 1- عزیزان دلواپس با انتقال پول به داخل آمریکا شرایطی فراهم کردند که در صورت توقیف، (336872)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۲:۲۲
سفر احمدی نژاد به زنجان ! باز حماسه ی مسجد کوچک وباز هم تصاویر از داخل جمعیت (درصورت پربودن اون حیاط جمعیت 2800 نفر جامیگرفتند که با توجه به فیلم 1300 نفر !
اونم در یک روز تعطیل با وعده ی حضور 100 هزار تومانی ! قسمت بانوان 25درصد پرشده بود !!
این است حماسه ی تبلیغاتی ! (336887)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۴:۱۹
اون اموال در دولت محبوب شما اصلاحاتی در آمریکا به اون شکل سرمایه گذاری شده که الان این بلا سرش اومده الکی تو بوق کرنا نکنید که دولت قبل مقصره. وقاحت هم حدی داره . (336901)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۱۶:۵۹
دولت آمرکا به راحتی ادعا کند که آن اموال مشمول قوانین داخلی آمریکا بوده و دولت آمریکا قوانین بین المللی را نقض نکرده است.2-دلواپسان بزرگوار با پیشنهاد توقیف اموال آمریکا در خیلج فارس سعی می کردند شرایطی فراهم آورند تا دولت امید را وا دار به نقض قوانین بین المللی کنند.3-حال این تلاشهای دو سویه که از یک طرف خدمت به منافع آمریکا واز طرف دیگر تلاش برای بخطر انداختن منافع ملی بوده چگونه قابل توجیه است؟آیا کسان دیگری غیر از این ها بودند خائن شناخته نمی شدند؟! (336874)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۱۷:۱۶
دولت نهم و دهم در بلوکه شدن اموال کشور مقصر است. بکار بردن اهمال و قصور در این مورد صحیح نیست. (336876)
مردم
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۲:۳۳
نشان از ضعف کامل دولت یازدهم است که حداقل باید فسادها را برای مردم بر ملا کند و مقصرین را به دادگاه معرفی نماید . حالا قوه قضاییه می خواهد با مقصرین ومفسدین مثل سعید مرتضوی رفتار کند و یا امیر منصور آریا . (336888)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۱۸:۱۳
شماتوقع زیادی داریدا!بیچاره هاصبح تاشب تو مجلس زحمت می کشنداینا اول خودشونو کنترل می کنندتامنحرف نشن دزدی نکنندپاکج نذارن بعد که پاک موندن اگروقت شدبه دیگران هم می پردازن منطقی نیست؟ (336879)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۰:۰۱
زنده باد شارلاتانیسم (336881)
صص
Canada
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۰:۱۲
جدا از موضوع مجلس باید ۲ کارگروه تشکیل شود تا هفته های آینده :

۱. کارگروه برنامه ریزی برای انتخابات ۹۶
۲. کارگروه رصد تحرکات حیله گرانه احمدی نژاد (336882)
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۳:۴۴
حیله معلومه کیه... ما که نتیجه ای از آفتاب تابان برجام ندیدیم. (336892)
www
Canada
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۰:۱۴
اینطور که احمدی نژاد راحت داره از ۱ سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری در این شهر و آن شهر رژه میره واقعا نمی دونم این آقایون اعتدالی و اصلاحاتی چی کار میکنند؟؟ گویا میخواهند دولت را دو دستی با ۳۰ میلیون رای بدن دست احمدی نژاد (336883)
ایوب محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۰:۳۰
اگه منظور نویسنده آقایانی مثل کوچک زاده رسایی شریعتمداری حسن عباسی و..... که باید بگم انتظار بی جایی داری برادر
چون اینها تنها چیزی که فکر نمیکنن منافع ملی هست
برای اینها تنها چیزی که ارزش داره اینکه دولت روحانی و شخص دکتر ظریف را اذیت کنن
آخه محمودخان بخاطر کدوم کارش توبیخ و بازخواست شد که بخاطر این یکی بشه
برادر نویسنده نمایندگان واقعی مردم اعتراض کردن شماها نشنیدید چون صدا سیما مال تفکر احمدی نژاده برادر عزیز من (336884)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۴:۲۰
امثال شما ها واقعا به منافع ملت فکر میکنید؟؟!!!!!!! (336902)
عاشق پیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۲۳:۲۷
در مورد بر گرداندن حکم بازنشستگی خاوری دو حالت قابل تصوره یا دولت خیلی خیلی بی بصیرت بوده که خیال کرده قحط الرجاله و یک بازنشسته دزد رو بر سرکار بر گردونده و یا دولت با برنامه این کارو کرده و خاوری نیز طبق مسئولیت محوله انجام وظیفه نموده است و گرنه هیچ عاقلی نمی پذیرد که یک مدیر بتواند در عرض دو سه سال 3هزار میلیارد تومن بدزد.و اگر غیر از این باشد باید در تمام نهادهای نظارتی رو بست. (336889)
بوسحین
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۱:۴۲
من نه اصول گرا هستم و نه اصلاح طلب اما با اینکه می دانم در زمان احمدی نزاد مشکگلاتی بوده ولی در زمان دیگر اقایون به مراتب بیشتر هم بوده کجایند ان پابرهنه دیروز و انقلاب که امروز بنگاه داران و شرکت داران بزرگی و.......شده اند اگر راست می گوئید 37 سال هست قانون رسیدگی به اموال مسئولین که سر اغاز فساد است به گفته خود مسئولین هریک از بانده به مقامی در حاکمیت متصل است خاک می خورد و تازه بعد بی خاصیت کردن ان هنوز هم اجرا نمی کنند ابرو ی دزدان از ابرو جمهوری اسلامی بالاتر در نظر گرفته شد وزیر اقتصادت (336894)
بوسجین
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۱:۵۷
پیشنهاد می همه دوستان چه انانی مطلب نوشتند و گفتند چه انانی کهکامنت گذاشتند تاریخ را مطالعه کنند ماننمد اقای زبیا کلام نباشند که هنوز بر جام را نخوانده از ان دفاع می کرد و یا سابقه ان دزدی 2 میلیاردی را از زبان اقای مظاهری که در باند خودنتان بوده و تا سال87 بوده بشنوید و بهد قضاوت کنید در این مملکت باند بازی و مافیا گری چقدر رواج پیدا کرده مانند مافیاهای سبیسیلی اطلاعات وارونه به افراد و عوامل بی خبر خود می دهند (336897)
رضا.ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۳:۳۵
از مسئولین دولت یازدهم انتظار داریم هر سند تخلفی از دولت نهم ودهم دارند منتشر کنند چون این بیت المال است و باید جوابگوی 80 میلیون ایرانی باشند .در مورد 2 میلیارد دلار مگر این عمل تاریخ ندارد که چه وقت انجام شده اگر گروه محمود سندی داشتند که دولت اصلاحات این کار رو انجام داده سریع منتشر میکردن از آقای روحانی میخواهیم مماشات نکند . (336900)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ۰۷:۵۸
من از طرفداران خود دولتم. اما چرا تو این مدت 3 سال از گذشت دولت یازدهم خود مسئولین به این ماجرا پی نبرده بودند و این پول را از آمریکا خارج نکرده بودند؟ راستش را بخواهید به نظرم دولت یازدهم هم به نوعی مقصر است (336903)