به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۱۰۷۸۸۱
با شركت 20 هزار نیرو

آغاز عملیات آزادي فلوجه با فرمان عبادی

گروه بين‌الملل: عملیات آزادسازی فلوجه دومین شهر بزرگ و راهبردی استان الانبار عراق، یکشنبه شب با عبور نیروهای عراقی از دروازه های این شهر آغاز شد.
آغاز عملیات آزادي فلوجه با فرمان عبادی
نخستین یگان های ارتش با عبور از موانع و کمین های گروه تروریستی داعش، از چندین محور وارد شهر شده اند. فلوجه که یکی از دو شهر اصلی و راهبردی تحت اشغال گروه تروریستی داعش محسوب می شود، آذر سال 92، حدود شش ماه قبل از سقوط موصل و یورش برق آسای داعش به عراق و به دنبال ماه ها برپایی چادرهای تحصن به اشغال گروه تروریستی داعش در آمده بود. بر اساس این گزارش، هم اکنون درگیری های سنگینی در مناطقی از شهر فلوجه میان نیروهای عراقی و گروه تکفیری تروریستی داعش در جریان است. منبع یاد شده همچنین گفت که کار پاکسازی این شهر به دلیل آلودگی گسترده به مواد منفجره و تله های انفجاری بسیاری سخت است.

ارتش عراق که از هفته ها قبل با انتشار اعلامیه هایی از طریق هواپیما به اهالی فلوجه وعده آزادسازی شهرشان را داده بود، امروز از طریق رادیوهای عراق و محلی از ساکنان این شهر که داعش از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کرد، خواسته است با فاصله گرفتن از مقرها و محل های تجمع داعش، از تیررس نیروهای عمل کننده خارج شوند. در اطلاعیه صادره، از اهالی این شهر همچنین خواسته شده خود را به معابری که نیروهای عراقی برای خروج آنان در نظر گرفته اند، برسانند.

در همین حال، پایگاه خبری سومریه نیوز نیز نوشت: «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق بامداد دوشنبه با صدور فرمان آغاز عملیات آزاد سازی فلوجه، گفت: شهر بزودی به اهالی آن باز خواهد گشت و پرچم عراق بر فراز آن به اهتزار در خواهد آمد. وی با بیان اینکه لحظه پیروزی سرنوشت ساز نزدیک است، تاکید کرد که داعش چاره ای جز فرار ندارد. العبادی گفت: فلوجه همچون صدها روستا، شهر و قصبه به اهالی آن باز خواهد گشت و از ظلم و ستم داعش رهایی خواهد یافت.

نخست وزیر عراق افزود: پیروزی در نبرد فلوجه هدیه ای از سوی رزمندگان قهرمان به مردم فلوجه، الانبار و همه آوارگان و مردم عراق در کلیه استان ها به شمار می رود. به گزارش این پایگاه خبری، منابع امنیتی عراق روز یکشنبه از ورود 20 هزار نیروی نظامی به حومه فلوجه در استان الانبار برای حمله به این شهر و آزادسازی آن از لوث تروریستهای داعش خبر دادند و از مردم خواستند برای در امان ماندن از جنگ علیه داعش منازل خود را ترک کنند.

شاکر جودت‌ فرمانده پلیس فدرال عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 20 هزار نیرو به همراه تیپ های زرهی و گردان های توپخانه ای روز یکشنبه به حومه فلوجه رسیدند. فلوجه در 60 کیلومتری غرب بغداد واقع شده و جمعیت آن در سال 2011 حدود 320هزار نفر گزارش شده بود اما در زمان حاضر 60 تا یکصد هزار نفر در آن ساکن هستند.