به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۱۰۷۹۳۴
رییس اتاق اصناف اعلام کرد

25 درصد بنگاه‌های صنفی مجوز ندارند

گروه اقتصادی: رییس اتاق اصناف ایران از نداشتن مجوز 25 درصد بنگاه‌های صنفی در کشور خبر داد.

علی فاضلی  در رابطه با نداشتن پروانه ثبت شده بنگاه‌های صنفی در کشور اظهار کرد: در مجموع دو میلیون و 173 هزار بنگاه صنفی دارای پروانه ثبت در کشور داریم و 750 هزار بنگاه بدون پروانه هستند. وی در ادامه با اشاره به این‌که براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید بنگاه‌های صنفی در کشور ساماندهی شوند، بیان کرد: براساس بند ب ماده 101 قانون برنامه توسعه باید بنگاه‌های صنفی در کشور ساماندهی می‌شدند اما تاکنون شرایط به طور مطلوب فراهم نشده است.

 

رییس اتاق اصناف ایران افزود: علاوه بر این شاهد محیط کسب‌وکار غیر هدفمند و غیرقانون‌مند در کشور هستیم. اقتصادی که با تورم و مشکلات اشتغال همراه است باید در جهت ساماندهی بنگاه‌های صنفی گام بردارد. امیدواریم با تعاملی که میان اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود به این سمت حرکت کنیم. فاضلی با اشاره به این‌که یکی از ضعف‌های موجود در اقتصاد نبود آمار صحیح است، عنوان کرد: اصناف نیز از این قضیه مستثنی نیستند. طی سه مرحله بنگاه‌های کوچک شناسایی شدند که از این تعداد 750 هزار بنگاه بدون پروانه و دو میلیون و 173 هزار بنگاه دارای پروانه ثبت شده هستند که این بنگاه‌ها در تمام مشاغل تولیدی، خدماتی و توزیعی فعالیت می‌کنند.

 

وی همچنین به مقوله قاچاق کالا در بنگاه‌های بدون مجوز اشاره کرد و در خصوص بیشترین کالاهای قاچاق شده در این بنگاه‌ها گفت: لوازم موبایل، پوشاک،‌ لوازم تحریر و لوازم یدکی بیشترین کالاهای قاچاق شده در بنگاه‌های صنفی بدون مجوز هستند. به گفته فاضلی، برخورد با کالای قاچاق یک عزم ملی می طلبد و دراین خصوص اصناف قطعا در کنار دولت قرار دارند و موضوع ساماندهی بنگاه‌های صنفی به منظور جلوگیری از ارائه کالاهای قاچاق در دستور کار قرار دارد.

مرجع : ایسنا