به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۰۷۹۴۶
مصرف موادمخدر بین مردان و زنان 4به1است

کاهش نسبت مصرف مواد مخدر بین زنان و مردان

گروه جامعه: مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متأسفانه امروز شاهد سوق داده شدن مصرف موادمخدر از مردان به سوی زنان در جامعه هستیم و همین کوچک شدن نسبت مصرف موادمخدر بسیار نگران‌کننده است.
کاهش نسبت مصرف مواد مخدر بین زنان و مردان
احمد حاجبی با اشاره به مراکز درمانی موادمخدر در کشور، اظهار کرد: در همین راستا، بیش از شش‌هزار مرکز درمانی وابسته به مواد داریم که در این مراکز معتادان از طریق داروهای آگونیست تحت درمان قرار می‌گیرند. وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از سوءمصرف مواد در سال‌های اخیر درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست (شبه مواد‌مخدر) است که هدف اصلی آن بازگرداندن بیمار به یک زندگی عادی و جذب مجدد وی به جامعه است.

این مسئول تصریح کرد: در این مراکز بیش از 500 هزار نفر تحت درمان هستند، اگر چه مدعی آن نیستیم که چنین ظرفیتی در حد کمال است ولی به‌نظر می‌رسد این میزان ظرفیت درمانی در نوع خود، میزان قابل توجهی بوده و پاسخ‌گوی سیستم است. مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت متذکر شد: این تعداد مرکز درمانی به ازای هر 15 هزار نفر در کشور ایجاد شده است که البته در برخی از مناطق به دلیل شرایط خاص بر تعداد مراکزمان افزوده شده است. حتی در سال‌جاری در صورت احساس نیاز به تعداد مراکز درمانی‌ افزوده خواهد شد.

حاجبی در ادامه با اشاره به عملکرد مناسب نیروی انتظامی مبنی بر کنترل میزان موادمخدر وارده به کشور، متذکر شد: هم‌جواری ایران با افغانستان که منبع تولید موادمخدر دنیا محسوب می‌شود، معضلی بزرگ برای ایران بوده و اکثر قاچاقچیان از کشور ما تحت عنوان مسیر ترانزیت حمل موادمخدرشان استفاده می‌کنند. ولی با این‌حال کشفیات بالای موادمخدر توسط نیروی انتظامی، نشان‌دهنده عملکرد موفق این نیرو است.

وی ادامه داد: اگرچه میزان کشفیات موادمخدر بسیار بالاست ولی بحث ورود مواد چون مکررا رخ می‌دهد، هر اندازه تلاش شود باز هم بسیاری از مواد، کشف نشده باقی می‌ماند. این مسئول با اشاره به کاهش سن استعمال موادمخدر نسبت به گذشته در کشور، یادآور شد: متأسفانه امروز شاهد سوق داده شدن مصرف موادمخدر از مردان به سوی زنان در جامعه هستیم و همین کوچک شدن نسبت مصرف موادمخدر بسیار نگران‌کننده است.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت به سوق داده شدن الگوی مصرف از موادمخدر به سمت مواد محرک صنعتی اشاره کرد و افزود: طبق پژوهش‌هایی که انجام شده است، در گذشته مصرف موادمخدر در بین مردان و زنان 9 به 1 بود که در حال حاضر این رقم 6 به 1 و 4 به 1 رسیده و این زنگ خطری بوده و نگران‌کننده است.
مرجع : ایسنا