به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۰۷۹۵۴

صداوسیما راه خود را از دلواپسان جدا کرده؟

گروه فرهنگی: با وجود اینکه نحوه پوشش خبری مراسم کن و کسب جوایز اصغر فرهادی و شهاب حسینی، در صداوسیما، انتقادات زیادی را به همراه داشته، یک روزنامه، پوشش این خبر در شبکه‌های یک و خبر را اقدامی کم‌سابقه خوانده است.
روزنامه «شرق» در این رابطه آورده است: درست همان ساعاتی که توپخانه دلواپسان کاغذی و مجازی، قلب «کن» و اصغر فرهادی را هدف گرفته بود، ‌صداوسیمای جمهوری اسلامی در اقدامی کم‌سابقه، خبر موفقیت فیلم «فروشنده» را در مهم‌ترین رخداد سینمایی جهان بدون جانبداری و بی‌طرف پوشش داد.

 

شبکه یک و خبر، بخش نسبتا زیادی از آنتن روز گذشته خود را به خبر اعطای جایزه بهترین بازیگر مرد به «شهاب حسینی» و همچنین جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن به اصغر فرهادی اختصاص دادند.

 

علیرضا صادقی، مجری شبکه خبر این موفقیت را این‌طور گزارش کرد: «دو جایزه جشنواره فیلم کن در فرانسه به ایرانی‌ها رسید. سیدشهاب‌الدین حسینی، بهترین بازیگر نقش اول مرد را در این جشنواره از آن خود کرد و اصغر فرهادی برای بهترین فیلم‌نامه جایزه گرفت».

 

در ادامه صدای گزارشگر روی تصاویر مربوط به حضور عوامل فیلم فروشنده در کن قرار گرفت: «لحظه طلایی شکار جایزه توسط شهاب حسینی، دیشب در اختتامیه شصت‌ونهمین جشنواره کن فرانسه، بازیگر توانمند کشورمان جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم فروشنده اصغر فرهادی از آن خود کرد. دقایقی بعد فرهادی هم با گرفتن جایزه بهترین فیلم‌نامه غرور و موفقیت ایرانی در فرانسه را درخشان‌تر کرد.

 

حسینی جایزه خود را متعلق به همه مردم ایران دانست. سیدشهاب‌الدین حسینی ٤٢ سال پیش در تهران به دنیا آمد. سال ٧٧ وقتی ٢٤ ساله بود با اجرا در برنامه تلویزیونی نوجوانانه اکسیژن وارد عرصه هنر شد و...».

 

گزارشگر گزارش خود را چنین پایان داد. «دیشب تمام آسمان کن پر از شهاب بود».

 

صداوسیما در حالی موفقیت فیلمی ایرانی را در جشنواره‌ای خارجی پوشش خبری داد که رسانه‌های کاغذی و مجازی دلواپس، همچون قبل آتشبارشان را روی جشنواره و فرهادی متمرکز کردند.

 

روزنامه «جوان» که بخش کوچکی از صفحه اصلی خود را به شیوه‌ای متفاوت به موفقیت فیلم «فروشنده» اختصاص داده بود؛ با روتیتر «گلایه‌های فرهادی در خاک فرانسوی‌ها» و تیتر «فرهادی و فروشنده مرموز» خط حمله به فرهادی و جشنواره‌های خارجی را همچون گذشته ادامه داد و نوشت: «جشنواره فیلم کن در شصت‌ونهمین دوره خود به مجالی برای قصه‌پردازی اصغر فرهادی در این رویداد سینمایی تبدیل شده است. فرهادی در خاک فرانسوی‌ها از دشواری‌های ساخت فیلم در ایران گلایه کرده است و اینکه چرا ایران برای فیلم‌سازی آمریکایی‌ها جای مناسبی نیست».

 

این روزنامه در ادامه آورد: «این نخستین‌بار نیست که سینماگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی از اینکه کشورشان در فیلم‌سازی مثل آمریکا و غرب عمل نمی‌کند، برای خارجی‌ها درد دل کرده‌اند. چهره‌هایی چون جعفر پناهی، رخشان بنی‌اعتماد و مجید برزگر، ازجمله آنها بوده‌اند. فیلم فرهادی شانس خوبی برای کسب جایزه کن، به‌ویژه در بخش بهترین بازیگر مرد دارد و هم‌اکنون با نقد و تحلیل‌هایی مواجه شده که اکثر قریب‌به‌اتفاق آنها مثبت و خوش‌بینانه هستند».

 

باید دید این تغییر لحن و نگاه در «جام جم»، موقتی است یا حاصل سیاست جدید این سازمان و مدیر تازه‌اش؟!