به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۰۷۹۶۸
كانديداي راست افراطی راي نياورد

انتخاب اولین رییس جمهوری سبز جهان

گروه بين‌الملل: رقابت بسیار نزدیک مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اتریش دیروز در نهایت با پیروزی " الکساندر ون دربلن " نامزد مستقل و مورد حمایت حزب سبز اتریش خاتمه یافت و اتحادیه اروپا که نگران روی کار آمدن یک رییس‌جمهوری راست افراطی در اتریش بود، نفس راحتی کشید.
انتخاب اولین رییس جمهوری سبز جهان
کارزار انتخابات ریاست جمهوری اتریش در نهایت به شکست " نوربرت هوفر" از حزب راست افراطی "آزادی" انجامید. ون دربلن موفق شد 2 میلیون و 254 هزار و484 رای را از آن خود کند و رقیب راست گرای او که در نتایج اولیه شمارش آرا از رقیب سبز خود پیش بود ، 2 میلیون و 222 هزار و 458 را از آن خود کرد. بدین ترتیب گزینه مورد حمایت حزب سبزها با اختلاف اندکی بیش از 30 هزار رای و تفاوت حدود شش دهم درصد موفق به پیروزی شد.

احزاب سبز اروپایی از نتیجه انتخابات اتریش استقبال کرده و وان دربلن را نخستین رییس جمهوری سبز جهان لقب داده اند. با وجود اینکه ون دربلن 72 ساله به صورت مستقل در این مرحله از انتخابات اتریش شرکت کرده بود اما سابقه 10 ساله او در ریاست بر حزب سبزهای اتریش ، او را در زمره سیاستمداران حزب سبزی قرار داده است. مقامات اتحادیه اروپا نیز که نگران به قدرت رسیدن راست های افراطی در اتریش بودند، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات از نتایج استقبال کرده اند.

با وجود شکست راست های افراطی در انتخابات اتریش اما نتایج بسیار نزدیک انتخابات نگرانی زیادی ایجاد کرده است. راست های افراطی اتریش در یک قدمی کاخ ریاست جمهوری بودند و در صورتی که در انتخابات پیروز می شدند این اتفاق می توانست تاثیرات سوئی در اتحادیه اروپا داشته باشد. راست های افراطی مخالف سیاست های مهاجرتی اتحادیه اروپا هستند. آنها همچنین با سیاست های اقتصادی هماهنگ این اتحادیه نیز سازش چندانی ندارند.

با وجودی که مقام ریاست جمهوری در اتریش منصبی تشریفاتی است، با این حال نتایج انتخابات و رای بالای راست های افراطی برای سیاست مداران قاره سبز نگران کننده است. از سوی دیگر پیروزی راست های افراطی در انتخابات ریاست جمهوری جایگاه آنها را برای کسب پیروزی های بیشتر در انتخابات پارلمانی سال 2018 اتریش، تثبیت می کرد.

حزب راست افراطی اتریش تا حدود زیادی کسب آرای بالا در انتخابات اخیر اتریش را مدیون بحران پناهجویان است که در یک سال گذشته کشورهای اروپایی با آن دست و پنجه نرم کرده اند. هوفر 45 ساله در جریان مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اتریش خود را یک سیاستمدار "راست میانه " خوانده بود و به رای دهندگان اتریشی گفته بود به تبلیغات مخالفانش مبنی بر خطرناک بودن انتخاب او برای منصب ریاست جمهوری ، باور نکنند.
مرجع : عصر ایران