به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۱۰۷۹۸۶
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران:

روحانی کشور را با خزانه خالی حفظ کرد

گروه اقتصادی: یک عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شعار سال 1395 گفت: مقام معظم رهبری امسال را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند. در این سال باید از شعار دادن پرهیز کرد و مسئولان، شعار سال را در عمل محقق کنند.
روحانی کشور را با خزانه خالی حفظ کرد
دکتر سیده فاطمه مقیمی در گفتگو با سایت انتخاب خبر افزود: جهت گیری های اقتصادی دولت باید در راستای عمل به شعار سال باشد. وی همچنین در تشریح وضعیت اقتصادی امروز ایران گفت: یکی  دو سال ابتدای دولت آقای روحانی شرایط بسیار سختی برای کشور و مردم بود، چراکه اقتصاد کشور دچار رکود تورمی بود و دولت در شرایطی آغاز به کار کرد که خزانه و همچنین صندوق توسعه ملی تهی شده بود. این فعال اقتصادی ادامه داد: در این شرایط، دولت سعی می کرد تا سیاست صحیحی را در راستای ساماندهی امرار معاش در پیش گیرد.

دولت همچنان در مقابل فشارهای اقتصادی ایستادگی می کند
مقیمی خاطرنشان کرد: نفتی که در دوران قبل از دولت آقای روحانی بالای 100 دلار بود اکنون به حدود 50  دلار و حتی در شرایطی به 20 دلار کاهش یافته است، اما در چنین شرایطی دولت روحانی با شرایط بسیار ناهنجاری فعالیت خود را ادامه داد و توانست سیاست های خود را پیگیری کند و ثابت قدم باشد. وی با بیان اینکه دولت همچنان در مقابل فشارهای اقتصادی ایستادگی می کند و درصدد می باشد تا تغییراتی را در روند اقتصادی کشور ایجاد کند، تصریح کرد: البته اقدامات دولتی، برنامه ریزی مدون و دقیقی را در حوزه اقتصادی کشورمان ایجاب می کند.

در دوران پسابرجام دروازه اقتصادی کشور باز می شود
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: ممکن است تمامی شرایط اقتصادی کشور مطلوبیت لازم را نداشته باشد، اما به هرحال شرایط به طور نسبی به گونه ای است که کشور همچنان با خزانه خالی حفظ شده و می طلبد تا از تیم اقتصادی و تیم مدیریتی آقای دکتر روحانی تشکر کرد. وی در ادامه به انتظارات جامعه از دولت دکتر روحانی پرداخت و گفت: مردم و فعالان اقتصادی کشور شرایط بهتری را انتظار دارند تا حداقل در زمان باقیمانده تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری، اقتصاد کشور بهبود پیدا کند. باتوجه به رفع تحریم ها این انتظار وجود دارد تا دروازه اقتصادی کشور باز شود.

سیاست های دولتی در دوران پسابرجام باید صادرات محور باشد
وی با اشاره به سیاست های اقتصادی ایران در دوران پسابرجام گفت: سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران در آینده باید صادرات محور باشد. اکنون در بازارهای بین المللی شرایط خوبی برای توسعه اقتصادی کشورمان فراهم شده است و می توان امیدوار بود که صادرات جمهوری اسلامی ایران رونق پیدا کند. وی تأکید کرد: با توسعه صادرات می توان برای کشور درآمدزایی کرد، به عبارتی از طریق درآمد صادرات کالاها و تولیدات داخلی می توان درآمد صادرات نفت و محصولات نفتی که اکنون با رکود مواجه شده را جبران کرد.

امروز ملت ایران همچنان در فشارهای اقتصادی به سر می برند
مقیمی با بیان اینکه اکنون در شرایط پسابرجام این انتظار می رود که وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا کند، افزود: امروز همچنان ملت ایران در فشارهای اقتصادی به سر می برند و برای خروج از وضعیت فعلی اقتصادی  دولت می تواند از طریق تصمیم گیری های درست، شرایط اقتصادی را بهتر کند. کارآفرین نمونه خاورمیانه ادامه داد: دولت باید قوانینی که می تواند در تولید، صادرات، اقتصاد و تجارت کشورمان تأثیرگذار باشد را تقویت کرده و آن ها را توسعه دهد. وی افزود: همچنین می توان قوانین مزاحمی که در مسیر تجارت و تولید ایجاد اخلال می کنند را حذف کرد تا تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بهتر بتوانند در مسیر اقتصادی کشورمان گام بردارند.

تصمیم گیری های اشتباه دولت گذشته امروز دامنگیر کشور و ملت شده است
سیده فاطمه مقیمی در پاسخ به سؤالی درباره مقایسه عملکرد اقتصادی دو دولت روحانی و  احمدی نژاد، با بیان اینکه عملکرد اقتصادی این دو دولت اصلاً قابل مقایسه نیست، تصریح کرد:  بسیاری از مشکلات امروز کشور در حوزه اقتصادی ناشی از بار وراثتی دولت قبل است. تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی دولت قبلی اشتباه بود و آثار این تصمیم گیری ها امروز به صورت مشکلاتی پدیدار شده است که دامنگیر مردم و دولت آقای روحانی شده است.

پرداخت یارانه در ایران بر مشکلات اقتصادی کشور افزود
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: علاوه بر آن، پرداخت یارانه در ایران بر مشکلات اقتصادی کشور افزود. تجارب موفقی درباره پرداخت یارانه ها در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد اما دولت قبلی نتوانست نمونه موفق پرداخت یارانه ها در سایر کشورها را با شرایط ایران بومی سازی کند و سپس آن را به مرحله اجرا درآورد. وی با تأکید بر اینکه پرداخت یارانه ها در دوران آقای احمدی نژاد برای مردمی که نیازمند مبلغ کنونی یارانه ها بودند، یک اشتباه فاحش بود، تصریح کرد: تاوان توقعاتی که در دولت قبلی نسبت به پرداخت یارانه ها در جامعه ایجاد شد را امروز ملت و کشور پرداخت می کنند. این فعال اقتصادی اظهار داشت: دولت آقای احمدی نژاد و یا دولت آقای روحانی دولت های آمد و رفت و گذرا هستند اما آنچه باقی می ماند ملت ایران هستند که بایستی با مشکلات اقتصادی همچنان سروکار داشته باشند و با شرایط وقت، خود را سازش دهند.

نمی توان ادعا کرد عملکرد اقتصادی دولت روحانی مورد تأیید جامعه است
اما آیا در مدت بسیار کمی که در اختیار آقای روحانی تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری می باشد، می توان گشایش اقتصادی در کشور انتظار داشت؟ عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش انتخاب خبر گفت: آقای احمدی نژاد در شرایطی دولت را تحویل گرفت که نرخ نفت در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده بود و میزان ذخیره ارزی کشورمان مطلوب بود، اما زمانی که آقای روحانی دولت گذشته را تحویل گرفتند شرایط درست برعکس بود. وی افزود: برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور باید به سبد کالای مردم نگاه کرد. از نظر ذهنیت جامعه و امنیت اجتماعی و سیاسی کشور، مردم درخصوص عملکرد اقتصادی دو دولت آقای احمدی نژاد و آقای روحانی بهتر می توانند قضاوت کنند. مقیمی تصریح کرد: بسیاری از بار مالی که امروز گریبانگیر کشور شده است حاصل هزینه کردن های بیش از حدی بود که در دولت آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد.

کارآفرین نمونه خاورمیانه تأکید کرد: نمی توان ادعا کرد عملکرد تیم اقتصادی آقای دکتر روحانی و همچنین جهت گیری های دولت ایشان صد در صد مورد تأیید جامعه است، اما درآمد ارزی کشورمان و همچنین درآمد خالص ملی در زمان آقای احمدی نژاد با نفت هر بشکه بیش از 100 دلار با وضعیت امروز ایران که قیمت هر بشکه نفت به 50-20 دلار کاهش یافته است، نسبت به دوران آقای روحانی قابل مقایسه نیست و نمی توان ادعا کرد که رئیس جمهور قبلی عملکرد مطلوبی داشته است.

در دولت گذشته، حرمت ایران در جامعه بین المللی شکسته شده بود
وی با بیان اینکه امروز مردم و کشور تاوان کمبودها و جهت گیری های اقتصادی دولت گذشته را پرداخت می کنند، افزود: آنچه امروز برای جامعه اقتصادی کشور پراهمیت است، استقرار امنیت اقتصادی در دوران آقای روحانی است. مقیمی گفت: اکنون در دوران آقای روحانی، هیئت های تجاری بین المللی در حال رفت و آمد به کشور هستند، در صورتی که در زمان دوران دولت آقای احمدی نژاد قراردادهای بین المللی وجود نداشت و حرمت ایران در جامعه بین المللی شکسته شده بود. وی ادامه داد: در دوران دولت آقای روحانی یک توافق نامه بین المللی امضا شده است و مذاکرات ایران و قدرت های جهانی همچنان تداوم دارد.

شکوفایی اقتصادی نزدیک است
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: نمی توان ادعا کرد تمام دروازه های اقتصادی دنیا به سوی ایران گشوده شده، اما گام های آن برداشته شده است؛ به عبارتی تعاملات و توافقات جهانی اتفاق افتاده و گام های اساسی در این زمینه برداشته شده است. اکنون مردم و کشور در یک دوران گذار به سر می برند و باید جامعه ایران از صبر و تحمل کافی برخوردار باشند. این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: مردم ایران طی 37 سال گذشته، تحریم های جامعه بین الملل را تحمل کرده اند. ایران که ظرف این پنج شش سال گذشته تحریم نشد، بلکه ایران در طی دوران عمر جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تا به امروز مورد تحریم های ظالمانه بین الملی قرار گرفته است. وی تأکید کرد: اکنون کشور به نقطه ای رسیده که با حفظ کرامت  انسانی می تواند بدون شرایط باخت به سمت برد بعدی نایل آید. عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران با جامعه جهانی گفتگو کرد و قرارداد هسته ای را امضا کرد و هم مقام معظم رهبری و هم مقامات تصمیم گیرنده دولتی، این گفتگوها را تأیید کردند. دکتر سیده فاطمه مقیمی در پایان تأکید کرد: مردم ایران همگی باید ضمن تلاش برای پشت سر گذاشتن شرایط دشوار اقتصادی امروز کشور، تحمل پیشه کنند تا در آینده نزدیک، ملت ایران و کشور به پیروزی اقتصادی نایل آیند.