به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۱۰۸۱۲۴
جلایی‌پور: اگر عارف رای نیاورد، ناامید نشوید

معضل اصلی کشور، 5 تا 7 میلیون جوانان بیکار است

گروه سياسي: یک فعال اصلح‌طلب گفت: امروز در مجلس فراکسیون امید تشکیل‌ شده است فراکسیونی که همه افراد غیر تندرو در آن قرار دارند و باید این فراکسیون را حفظ کرده و به آن بچسبیم و اگر آقای عارف رای هم نیاورد، نباید ناامید شویم؛ چرا که امروز اصل فراکسیون امید است.
معضل اصلی کشور، 5 تا 7 میلیون جوانان بیکار است
دكتر حمیدرضا جلایی‌پور شامگاه پنجشنبه در مجمع استانی اصلاح‌طلبان اصفهان، اظهار کرد: نهادهای حقوقی کشور حرف ما را گوش نمی‌دهند اما توصیه‌ام این است که شما بهانه بیاورید و نماینده‌ای که از مردم اصفهان رای گرفته است را به مجلس بفرستید. نه این که بهانه برای نرفتن بگیرید در واقع به‌ گونه‌ای بهانه‌گیری کنید که ایشان برای ورود به مجلس مشکلی نداشته باشد مدام نگویید آب از آب تکان نمی‌خورد چرا اتفاقا آب از آب تکان می‌خورد.

وی با بیان این که بحث خانم خالقی از نظر ملی بسیار با اهمیت بوده و واقعا خیلی بد است که ایشان وارد مجلس نشود، ادامه داد: خانم خالقی نماینده مردم اصفهان است و امروز مسئولیت او مسئولت سنگینی است اولا جوان، ثانیا بانو است و دیگر نام خانم خالقی از ذهن هیچ‌ کسی خارج نمی‌شود و در واقع خانم خالقی نماینده دائم مردم اصفهان شده است. پس ایشان باید روی سرمایه علمی و اصلاح‌طلبی خود تمرکز و تا سال‌ها به اصلاح‌طلبان و زنان این کشور و به خصوص اصفهان خدمت کند.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: امروز رکورد حضور زنان در مجلس شکسته شده اما شاید هیچ خانمی مثل مینو خالقی شناخته‌ شده در جمع مردم نباشد. پس خالقی باید از سرمایه اجتماعی به وجود آمده استفاده کند و باید برای مردم اصفهان و اصلاح‌طلبان تلاش کند؛ چرا که اشتباهات تندروها امروز از خالقی یک سرمایه اجتماعی ساخته است و در واقع اشتباه تندروها مردم را در 7 اسفند به حرکت درآورد و اصلاح‌طلبان را با دست‌بسته پیروز کرد.

اصلاح طلبی ریشه در انقلاب دارد
جلایی‌پور با اشاره به این که اصلاح‌طلبی ریشه در انقلاب و انقلاب ریشه در 15 خرداد و 15 خرداد ریشه در تحولات نیمه دوم قرن 19 ایران دارد، تصریح کرد: در انتخاباتی که به پایان رسید، تندروها 300 مجتهد را رد صلاحیت کردند. آنها نوه امام(ره) که 4 مرجع تقلید او را تایید کردند، رد صلاحیت کردند اما اشتباه کردند.

امروز 5 تا 7 میلیون بیکار داریم

وی با بیان مهم‌ترین معضلات جامعه تصریح کرد: معضل اصلی کشور امروز 5 تا 7 میلیون بیکاری است که اکثراً هم جوان و نیروی کیفی جامعه هستند. این معضل بسیار بزرگ است، اما صداوسیما سعی در ماست‌مالی کردن این معضل دارد. البته این نکته را در نظر بگیرید که بیکاری فقط جنبه شغل ندارد و در واقع کار اساس شکل‌دهی به شخصیت افراد یک جامعه است. پس نباید از کسی که بیکار است انتظار داشته باشیم که درس اخلاق را فرا بگیرد.

این استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت: معضل بعدی تغییر اقلیم و فرسایش سرزمینی است معضلی که در 50 سال گذشته 30 هزار روستای کشور را تخلیه کرده و سرریز جمعیت این روستاها را به شهرهای بزرگ و حاشیه‌های این شهرها فرستاده است و این موضوع موجب افزایش فقر و افزایش معضل‌های دیگر اجتماعی شده است. این معضل که رابطه مستقیمی با منابع طبیعی کشور دارد یک مرتبه کشور را نابود نخواهد کرد اتفاقا این معضل آرام آرام کشور را با ضربه مواجه می‌کند.

جلایی پور فساد را معضل بعدی جامعه دانست و افزود: متاسفانه در ایران فساد در حال عادی شدن است و بررسی‌ها نتیجه داده که فساد در کشور شدیدا عمیق شده. امروز فساد مدارک تحصیلی به شدت در حال پا گرفتن است اینکه شما به یک ارگان متصل هستید برای استاد دانشگاهی پروژه می‌گیرید و استاد دانشگاه نیز برای شما مدرک دکتری می‌سازد این اوج فساد در یک کشور می‌تواند باشد که در کشور ایران پا گرفته است.

ایران بیشترین تعداد معتاد را دارد

وی تاکید کرد: ایران بیشترین تعداد معتاد را دارد با توجه به این که آمار رسمی دو میلیون معتاد را اعلام می‌کند، اما آمار واقعی و همراه با کسانی که تفریحی ولی زیاد مواد مصرف می‌کنند تعداد معتادان کشور 3 میلیون و 700 هزار نفر است و در واقع با ورود مواد مخدر صنعتی از ابتدای دولت قبل ما خودکشی دسته‌جمعی جوانان و معتادان کشور را شاهد هستیم.

این عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران تصریح کرد: افراطی‌گری امن معضل بعدی کشور است وقتی در کشور سفارت‌خانه کشور دیگری به آتش کشیده می‌شود یا پرچم کشور دیگر از فراز سفارتخانه پایین کشیده می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد یعنی افراطی‌گری امن گسترش پیداکرده است. جلایی پور ادامه داد: البته حسن‌هایی هم در کشور هست ما توانسته‌ایم ایدز را کنترل کنیم. 15 هزار ایرانی عضو هیات‌علمی دانشگاه‌های جهان یعنی حسن، وجود جمعیتی جوان و تحصیل‌کرده یعنی حسن اما ما باید عیوب را بگوییم تا تلنگری باشد و اقداماتی انجام گیرد.

درمان معضلات کشور با توسعه پایدار امکان پذیر است

وی با بیان این که درمان معضلات این کشور با توسعه آن‌ هم توسعه پایدار و در مسیر توسعه قرار گرفتن حل می‌شود، تاکید کرد: توسعه نیازمند چند موتور محرک است. توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی موتورهای توسعه در کشور هستند و قطعا ما برای نجات از گرداب این معضل‌ها راهی جز توسعه نداریم.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: توسعه در هشت سال دولت قبل متوقف‌ شده بود و حتی توسعه اقتصادی کشور به منفی 6 تنزل پیدا کرده بود اما انتظار از دولت و مجلس جدید این است که شاخصه‌های کشور تحلیل و مسیر توسعه همواره و به درستی ترسیم شود. البته ذکر این نکته که برای فراگیر شدن توسعه باید توسعه در میان حاکمیت، مردم و بازار تسری یابد قابل چشم‌پوشی نیست. جلایی پور با اشاره به اینکه متاسفانه آمار نشان می‌دهد که کمتر از سه درصد جامعه ایران با جوامع مدنی کار می‌کنند، گفت: در کشورهای اروپایی به خصوص اروپای شمالی هر شخص در پنج تشکل مردم‌نهاد عضو است این اتفاق واقعا زیبنده کشوری با این‌ همه جوان تحصیل‌کرده نیست.

وی اظهار کرد: از سال 1376 توسعه در میان حاکمیت و مردم اتفاق افتاد و مردم از میان افراد متعدد سعی کردند انسان‌های درست‌وحسابی و عالم‌تر را برگزینند پس در واقع راه توسعه حاکمیت و مردم اصلاح‌طلبی است، البته در مقابل اصلاح‌طلبی یک جریان مخفی شکل گرفت که بسیار هم هزینه کرده است تا در مقابل اصلاح‌طلبی باشد اما استمرار می‌تواند آن جریان را خسته کند.

امروز فراکسیون امید باید اصل باشد
این جامعه‌شناس ادامه داد: ما نباید ناامید شویم ما باید آنها را خسته کنیم؛ چرا که اگر فضا برای توسعه و رشد فراهم شود کشور ایران می‌تواند سرآمد کشورهای منطقه و حتی آسیا باشد. پس برای اینکه در این کار موفق شویم باید ایستادگی مدنی را جدی بگیریم. جلایی پور به فراکسیون امید اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در مجلس فراکسیون امید تشکیل‌شده است فراکسیونی که همه افراد غیر تندرو در آن قرار دارند و باید این فراکسیون را حفظ کرده و به آن بچسبیم و اگر آقای عارف رای هم نیاورد نباید ناامید شویم؛ چرا که امروز اصل فراکسیون امید است. وی تاکید کرد: ناامیدی هیچ فایده‌ای ندارد ما دو انتخابات مهم دیگر پیش رو داریم انتخابات شورا و ریاست جمهوری ما شوراهای شهر را نباید نادیده بگیریم. شوراها خیلی مهم هستند پس نباید امید و فراکسیون امید مجلس را نادیده بگیریم.

صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۰:۰۷
امیدوارم دولت اقای روحانی به اقشار ضعیف و متوسط توجه بیشتری داشته باشند... با نگاه به دستورات بانک جهانی پول، ما همون راهی رو میریم که دولت احمدی نژاد رفت... ما باید اقتصادی مون مردمی تحت نظارت دولت باشه، نه اینکه خصوصی خوری بشه... صنایع باید به مردم بصورت مولد اجازه داده بشوند... نه اینکه یک قسمت از صنایع کشور را در اختیار یک سری قرار دهیم و انها را به صورت غول هایی در بیاریم که بعدها دولت هم یارای مقابله با اونها رو نداشته باشه... (337526)
رضا
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۲۳:۰۰
چه داری میگی اینها اصلا اعتقادی به این حرفها ندارند. دولتی که با افتخار خودش رو لیبرال معرفی می کنه دنبال اقتصاد بومی، اقتصاد مولد میره؟؟! اینها اقتصاد رو فقط در تجارت با کشورهای دیگه می دونند. دلت خوشه ها. اقتصاد بومی رو باید از یک افراد دیگه ای انتظار داشته باشی نه کسانی که اعتقاد دارند که حتی زبان رسمی ما هم باید انگلیسی بشه. (337542)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۱:۱۸
کیست که نداند آقای روحانی چند ملیون ایرانی را بیکار کرد عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و واردات بی رویه و لجام گسیخته عدم مبارزه با قاچاق کالا قاچاق های سازمان یافته بیکار کردن دانشمندان هسته ای و هوافضا توقف طرح مسکن مهر و بیکارشدن یک ملیون نفر در این عرصه بی توجهی به مطالبه رهبری مبنی بر اقتصادمقاومتی اقای روحانی فردای قیامت جواب خدا را چه خواهی داد/الیس الصبح بقریب/ (337528)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۲۲:۵۸
اقاي تازه مسلمان نمي دانم تو كه هستي اما انقدر دري وري مي نويسي كه هر ادم منصفي يقين مي كند كه تورا همان تندرو ها مسلمان كرده اند ولاغير اما در اين اظهار نظر اگر به جاي اقاي روحاني ، نام احمدي نژاد را مي نوشتي ، كاملا سخنانت درست بود (337541)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۱:۲۴
سلام ،
چَشم آقا ! مگه راه دیگری هم داریم ؟ شما جامعه شناس هستید،منهم که خودِ جامعه هستم ! پس شما اگر مرا بشناسید، میدانید، من هر کاری لازم بوده کرده ام ! اما، خواهشی که دارم اینه که یکوقت مرا با کسی دیگه اشتباه نگیرید،که بعدآ باعث شرمندگی هر دو شود ! مانند مجریان و برنامه سازان تلویزیون که معلوم نیست من را با کدام جامعه اشتباهی گرفته اند و خودشون را هم زدند به کوچه علی چپ ! (337529)
رضا
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۳:۲۰
فعلا که شما بین خودتون هم اجماع ندارین مگه حزب کارگزاران اصلاح طلب نیست پس چرا آقای کرباسچی دبیرکل حزب میگه لاریجانی مناسب است خدا شفاتون بده دارین از یه اصولگرا حمایت می کنین (337532)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۳:۲۸
خودتونم میدونیین اصولگراهای مجلس بیشترن واسه همین دست پیش میگیرین که پس نیفتین. ضمن این که این اصولگرایان مجلس برا ما مهم نیس، ما مردمی نژاد رو میخایم. فقط ایشون تو این برهه زمانی نیازه کشوره... (337533)
امیدوار
Switzerland
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۵:۱۴
کاملآ موافقم. این برج بابل (بیکاری بیشتر از ۵ میلیون, تغییر اقلیم و فرسایش زمینی, عادی شدن فساد, اعتیاد, افراط, رکود اقتصادی, رفتار شتر مرغی نهادهای حقوقی)
را باید بتدریج از بین برد. (337536)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۵:۳۷
خیلی از افرادی که مسئولین شاغل در نظر میگیرند افرادی هستن که برای مثال مسافرکشی میکنند یا کنار خیابان دستفروشی میکنند یا با ماهی 300 تومن در جایی مشغول هستند همه ی اینا جز شاغلین محسوب میشوند!!! اگه این افراد را هم به بیکاران مطلق اضافه کنید چند میلیون می شوند؟ (337537)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۵:۵۰
این بنده خدا الان دم از تندروی یه عده می زنه در حالی که وقتی مجلس ششم دست اینها(مشارکتی ها) بود،آبروی مجلس و خاتمی رو با هم بردند و هر روز دم از پیاده کردن خاتمی از قطار اصلاحات می زدند.تندروهایی مثل این بنده خدا شورای شهر اول تهران را مضحکه خاص و عام کردندو کار به جایی رسید که دولت اصلاحات شورای شهر اصلاحات رو منحل کرد!!!.خدا کنه تندروهای هر دو طرف سرعقل اومده باشند و واقعا به فکر حل معضل بیکاری باشند نه برگشتن به قدرت (337538)
شب
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۰۷ ۱۶:۱۴
تمام انتظارات ما در حد شرکت دکتر عارف درانتخابات ریاست مجلس است.و نتیجه آن هر چند مهم است اما خدای نکرده در صورت شکست هم دنیا به آخر نمی رسد.فقط ممکن است اعتماد ما نسبت به روش اعتدالی از بین برود.زیرا بی توجهی این چنینی نسبت به آرای عمومی بی خاصیتی آن روش را اثبات می کند.ولی امیدمان هرگز از بین نمی رود بلکه با عزمی راسخ تر و استوار تر در راه نجات کشور از سیطره زیاده خواهی و افراطی گری تلاش میکنیم. (337539)