به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۸ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۱۰۸۲۴۰

عارف و سیاست‌ورزیِ اخلاقی و عقلانی

فریده اولادقباد-منتخب مردم تهران در مجلس
عارف و سیاست‌ورزیِ اخلاقی و عقلانی
گروه مقالات: انتخابات مجلس دهم، نماد امید و رویش اصلاح‌طلبی و ریزش کسانی است که مردم عملکرد آنها را در راستای منافع ملی ندانستند و نپسندیدند. بی‌تردید، این رویش را باید از طریق تعامل با نهادهای رسمی، ترمیم شکاف بین مردم و دولت، جلب اعتماد ارکان کشور، خدمتگزاریِ بی‌منت و تأمین حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی و بهبود معیشت و رفاه اجتماعی حفظ کرد. این روزها در آستانه گشایش دهمین دوره مجلس، بحث و نظر درباره ریاست مجلس در محافل سیاسی و در عرصه رسانه‌ها بسیار داغ است. اگرچه آقای لاریجانی در دوره ریاست بر مجلس نهم نشان داد با تدبیر عمل می‌کند اما از اصلاح‌طلبان و منتخبان لیست امید به دلایلی که در ادامه می‌آید، انتظار می‌رود ریاست دکتر محمدرضا عارف بر مجلس دهم را پیگیری کنند.

دکتر عارف، از نمادهای سیاست‌ورزی اخلاقی و عقلانی است. او فردی پاک‌دست، منضبط، توانمند و معتمد مردم و نظام است که توانمندی و شایستگی خود را در زمینه‌های گوناگون به عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اول رئیس‌جمهور، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داده است. ازخودگذشتگی و ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی و پایبندی‌ او به آرمان‌های اصلاحات در کنار پیشینه موفق در عرصه‌های مختلف علمی، اجرائی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، از عارف مدیری قابل ‌اعتماد و اتکا و سرمایه‌ای بزرگ برای جریان اصلاح‌طلبی ساخته است.

استقبال کم‌نظیر مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ از این چهره اصلاح‌طلب و رأی کم‌نظیر مردم تهران در انتخابات مجلس دهم به وی، به‌خوبی نشان می‌دهد مردم به دنبال تغییر بودند و خواستار حاکم‌شدن رویه اصلاح‌طلبی و ترجیح منافع و مصالح ملی بر سود و سوداگری شخصی و گروهی هستند. همچنین حمایت احزاب و بزرگان اصلاح‌طلب از وی، تکلیف را بر همه اصلاح‌طلبان و منتخبان لیست امید و مستقل‌هایی که دل در گرو آبادانی و عظمت ایران‌زمین به شیوه اصلاح‌طلبی و اعتدال دارند، روشن می‌کند. ناگفته پیداست هرگونه زدوبندی که خارج از این رویه باشد، می‌تواند مردم را به اصلاح‌طلبان و امیدی که به تغییر دارند، دلسرد کند.

بی‌اعتنایی به سرمایه اجتماعیِ ارزشمند اصلاح‌طلبان و مقبولیت آنها بین مردم، می‌تواند خطایی بزرگ را رقم زند و اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان را خدشه‌دار کند. غلبه گفتمانیِ منتخبان مجلس، همسو با جریان اصلاحات و اعتدال است و اصلاح‌طلبان بیش و پیش از دیگران باید به میثاق خود با مردم و شایسته‌سالاری توجه کنند. از این رو، مردم حق دارند از حضور دکتر عارف در جایگاه ریاست مجلس بهره‌مند شوند. از همه منتخبان محترمی که از لیست امید وارد مجلس شده‌‌اند...

انتظار می‌رود در راستای احترام به خواسته‌ها و اراده مردم بزرگوار ایران و تغییر در روش‌های پیشین اداره قوه مقننه، با رأی یکپارچه به دکتر عارف، گامی مهم و مؤثر در جهت ارتقای وضعیت اقتصادی، معیشتی، رفاه اجتماعی و اشتغال پایدار بردارند. البته ما به مردمی که با انگیزه و امید فراوان در انتخابات شرکت و رخدادهای سیاسی را رصد می‌کنند، اطمینان می‌دهیم که بر سر کرسی ریاست مجلس منازعه نخواهیم کرد و با هم‌اندیشی و تعامل مثبت، تکلیف این کرسی را با عقلانیت، آرامش و انصاف تعیین خواهیم کرد و به تندروها، مجال تفرقه‌افکنی بین نخبگان اعتدال و اصلاحات را نخواهیم داد.