به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۰۹ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۱۰۸۳۳۰
نطق لاریجانی در جایگاه هیأت رئیسه؛

همه مردان هیات رییسه موقت مجلس دهم

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دومین جلسه علنی مجلس دهم رییس و 11 عضو هیات رییسه موقت این دور از مجلس را انتخاب کردند.
همه مردان هیات رییسه موقت مجلس دهم
در آغاز جلسه علنی امروز مجلس و با کلید خوردن انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم، نام علی لاریجانی و محمدرضا عارف به عنوان کاندیداهای ریاست مجلس اعلام شد و نهایتا علی لاریجانی توانست با 173 رای در مقابل 103 رای عارف، ریاست موقت مجلس دهم را بر عهده بگیرد. همچنین حمیدرضا حاجی بابایی، محمد دهقان،‌ علی مطهری و مسعود پزشکیان به عنوان کاندیداهای نایب رییسی اعلام آمادگی کردند که بر این اساس مسعود پزشکیان با 154رای و محمد دهقان با 136رای به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم رییس انتخاب شدند.

در ادامه عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، سهیلا جلودارزاده،‌ حسین امیری خامکانی، احمد امیرآبادی، غلامرضا کاتب،‌ امیرحسین قاضی‌زاده، اکبر رنجبرزاده، سیدناصر موسوی لارگانی، عباس پاپی‌زاده و رمضانعلی سبحانی‌فر به عنوان کاندیداهای دبیری هیأت رئیسه موقت مجلس اعلام شدند که از این میان غلامرضا کاتب، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین‌زاده، موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان دبیران هیات رییسه انتخاب شدند.

همچنین بهروز نعمتی، ناصری نژاد، آشوری تازیانی، محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زایی به عنوان کاندیداهای ناظرین اعلام آمادگی کردند که نهایتابهروز نعمتی، آشوری و محمد قسیم عثمانی به عنوان ناظرین هیات رییسه انتخاب شدند. بعد از تصویب حداقل دو سوم اعتبارنامه‌های نمایندگان انتخابات هیات رییسه برای یک سال اول مجلس دهم برگزار خواهد شد.

در همین ارتباط علی لاریجانی که به عنوان رئیس موقت مجلس از سوی نمایندگان انتخاب شده نخستین نطق خود را در مجلس دهم ایراد کرد. لاریجانی از عارف و هیأت رئیسه سنی مجلس تشکر کرد و ضمن تأکید بر اقتصاد و فرهنگ از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست تا استراتژی چهارساله مجلس دهم را تدوین کنند.

رئیس مجلس در ابتدای سخنان خود گفت: از لطف و حسن ظن همکاران عزیز که به این حقیر و هیأت رئیسه موقت داشتند صمیمانه سپاس‌گزاری می‌کنم و قدردان محبت شما هستم. لازم می‌دانم از هیأت رئیسه سنی که انصافاً به خوبی کار را به انجام رساندند نیز تشکر کنم. هم از آقای هاشم‌زایی و هم از نمایندگانی که به عنوان منشی به ایشان مدد رساندند. از تلاش‌های روز گذشته و امروز هیأت رئیسه سنی تشکر می‌کنم.

لاریجانی ادامه داد: ‌به اطلاع می‌رسانم در کشور ما که صحنه واقعی مردم‌سالاری دینی وجود دارد،‌ این یکی از نقاط اوج نظام ماست که تبلور آن در داخل مجلس هم همین رقابت‌هایی است که همیشه بود. مایه کمال مجلس می‌دانیم که افرادی که می‌خواهند خود را در معرض کار بیشتر قرار بدهند وقت دارند که هم در کشور و هم در مجلس این کار را انجام بدهند. فراکسیون‌هایی هم به وجود آمده که نظرات مختلفی بر اساس مصلحت‌اندیشی برای کشور داشتند. او افزود: در آرایی که نمایندگان مجلس به عنوان امنای ملت به نظر قطعی خود رسیدند،‌ در ترکیب هیأت رئیسه از همه فراکسیون‌ها حضور دارند و این همگرایی را شما برای آینده کار خود رقم زدید.

رئیس مجلس همچنین گفت:‌ از آقای عارف که دوستی ما با ایشان قدیمی است تشکر می‌کنم. ایشان را یکی از شخصیت‌های کشور می‌دانم که صمیمانه تلاش می‌کنند. ما در این مدت با هم ارتباط داشتیم و تلاش داشتیم در مجلس بعدی یعنی همین مجلسی که در آن هستیم نتایجی برای کشور رقم بخورد که همگرایی بیشتر شود. از تلاشهای ایشان و لطف و مرحمت به من سپاسگزاری می‌کنم،از دوستان دیگر که کاندیدا بودند و در این رقابت دوستانه رای نیاوردند تشکر می‌کنم .

لاریجانی در ادامه تاکید کرد:‌ اطمینان خوبی در ذهن من است که مجلس فعلی در روز نخست خود با توکل به خدا و توسل به اولیاء دین وقتش را صرف مسائل اصلی کشور کند. اگر به همت خودمان اطمینان داشته باشیم که در جاده‌ای که طریق الهی است قدم برداریم، خدا هم کمک می‌کند. این نکته برجسته‌ای بود که در پیام رهبری هم بود که نیت مان را خیر کنیم. امیدوارم فضای مجلس که فضای مودت آمیزی است توام با نیت خیر باشد.

رئیس موقت مجلس دهم در ادامه با اشاره به سیاست مردم در انتخابات و قدردانی از انتخابات عنوان کرد:‌ نتایج تلاش‌های ملت این مجلس بود که سنگر اصلی دفاع از ملت است. باید بدانیم کار مهمی بر دوش داریم . از طرفی شرایط پر التهاب منطقه است که باید از حقوق کشور پایداری و صیانت کنیم؛ از طرفی مشکلات اقتصادی داخل کشور به قدری پیچیده است که اقتضاء می‌کند که با تدبیر و همه جانبه نگری و روش علمی به آن توجه کنیم که بتوانیم آن را سامان دهیم.

لاریجانی تاکید کرد‌:در این دو وجهی که هم مسائل منطقه‌ا و پایداری و از طرفی مشکلات درونی اقتصادی وجود دارد ، اقتضاء می‌کند تلاش های مجاهدانه‌ای داشته باشیم. در مجموع کار مجلس سخت است که همه باید تلاشمان این باشد که روی این موضوعات اساسی تمرکز کنیم. امیدوارم این مجلس، مجلسی باشد که در پیشگاه خلق خدا بتوانیم نتایج کارمان را عرضه کنیم.

رئیس مجلس در ادامه به پیام مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و گفت: از پیام رهبری نهایت تشکر را دارم که ایشان با پیام خود راه را بر ما روشن کردند که هم توجه به مسائل فرهنگی و هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد. البته در مجلس گذشته هم گام‌هایی برداشته است. امروز در اجرا و قانون گذاری باید گام‌های طولانی‌ترین برداریم. با توجه به تاکید ایشان به مسائل منطقه‌ای باید این مسائل را با تیزبینی رصد کنیم، تا با این کارمان بتوانیم بهترین آورده را برای ملت داشته باشیم. لاریجانی در ادامه از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست اولین کارشان این باشد که استراتژی مجلس دهم را با کمک و نظر نمایندگان تایید کند تا مجلس دهم چهار سال پیش رو را با استراتژی طی کند.

لاریجانی به توسعه فرهنگی نیز اشاره و تاکید کرد:‌ با نکاتی که رهبیر فرمودند نیازمند توسعه فرهنگی هستیم فرهنگ در انقلاب زیر بنای همه امور است و برای توسعه فرهنگی بر اساس اسلام ناب باید تلاش کنیم. کمیسیون فرهنگی هم حتما باید در این حوزه فعالتر عمل کندو نگاه نوینی داشته باشد. او در ادامه نطق خود عنوان کرد:‌ مفتخریم که از یک نظام مردم سالار دینی برخورداریم و این نظام از یک چارچوب نظری قوی برخوردار است و هر چه ما در توسعه سیاسی موفق‌تر عمل کنیم و مشارکت را در کشور گسترش دهیم به تئوری عدالت و پایداری نزدیک‌تر می شویم.

رئیس مجلس بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در سخنان رهبری تاکید کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی برای تولید ملی و تکیه آن بر اقتصاد درون زاست که لازمه‌ی آن تاثیر سرمایه گذاری در کشور است و ما باید برای حل آن تفکر و برنامه اساسی داشته باشیم. همچنین تسهیل صادرات و تسریع آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد و کمیسیون‌های تخصصی دراین حوزه فعال تر عمل کنند.

رئیس مجلس همچنین گفت: در بخش علمی باید بپذیریم که توسعه علمی باید در کشور طوری باشد که عقب‌افتادگی دوران قاجار و پهلوی که باعث فاصله علمی کشور ما از دنیا شده جبران شود. برای حل آن باید همت کنیم. همچنین کمیسیون آموزش باید در این بخش برنامه‌های جدی داشته باشد. باید رشد علمی کشور در سال‌های پس از انقلاب را در جهتی هدایت کنیم که عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.

لاریجانی با اشاره به توسعه دیپلماتیک نیز تأکید کرد: باید قبول کنیم کشور ما یک جزیره تنها در دنیا نیست و باید با همه کشورها ارتباط موثر و به سمت منافع ملی داشته باشیم و شیطنت‌های منطقه‌ای را به سمت برابری در جهان اسلام سوق دهیم. او ادامه داد: در این حوزه نیازمند تئوری توسعه دیپلماتیک هستیم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز باید در این موضوع نگاه خاصی داشته باشد و مرکز پژوهش‌ها هم باید به عنوان بازوی کمیسیون‌ها، تلاش‌های خود را در حوزه‌های مختلف همگرا کند.
مرجع : ایسنا