به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۱۰۸۴۴۶
مزایای رییس‌نشدن عارف برای اصلاحات

روحانی باید تاوان عهدشکنی‌اش را بدهد

گروه سیاسی: محمد آقازاده- روزنامه‌نگار- در نقدی تند علیه اقدام طیفی از حامیان دولت در لیست امید که برخلاف میثاق‌نامه، به آقای عارف رای ندادند نوشت: ائتلاف با نولیبرال‌هایی که جز به قدرت و ثروت نمی‌اندیشند چه کار مهملی است. در این نقد آمده است: همان‌طور که معلوم بود لاریجانی رئیس مجلس شد اما به نظرم تن دادن عارف به رقابت برعکس فهم ابتر و عقب‌مانده تحلیلگرانی که تنها پیروزی و شکست را می‌بینند در شفافیت فضای سیاسی بسیار مؤثر است و نشان می‌دهد در فضای ضعف جامعه مدنی و عدم تشکل یابی توده‌ها هم هسته داغ قدرت توان تأثیر گذاری در صورت‌بندی تحولات درون نهادی مثل مجلس را دارد و هم فرصت‌طلبی چقدر در جامعه ما فربه است. از یک طرف دیگر مداخله دولت و سم‌پاشی چهره‌های سیاسی مثل کرباسچی، زیبا کلام و... بسیار در این رقابت مؤثر بود. آنها مثل همیشه در شکست اصلاحات به نفع کانون‌های قدرت سهم خود را ایفا کردند. امروز همه می‌دانند بالای صد نفر اصلاح طلب وفادار به لیست امید و رأی مردم در مجلس پای کارند و می‌توان از طریق حمایت اجتماعی از این عده کارهای بزرگی را در مجلس پیش برد.

از هم‌اکنون اصلاح‌طلبان و نه اصلاح‌طلبان قدرت‌زده برای دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری وزن اجتماعی خود را باید از پشت روحانی بر دارند و تا نشان دهند نمی‌شود با بدنه اجتماعی عهد بست و در روز روشن عهد‌شکنی کرد. باید لیست رأی‌دهنده به عارف مشخص شود تا معلوم شود چه کسانی میثاق‌نامه را امضا کردند و به امضای خود خیانت کردند. کسانی که می‌پندارند اگر با لاریجانی رقابت نمی‌شد حتماً لاریجانی موضع‌گیری اصلاح‌طلبانه از خود نشان می‌داد بیشتر از آنکه تحلیلگر باشند نافهمی خود را از صورت‌بندی قدرت نشان می‌دهند. واگذاری ریاست مجلس به لاریجانی اگر دقیق تحلیل کنیم یک پیروزی مسلم است که نشان می‌دهد ائتلاف با نولیبرال‌هایی که جز به قدرت و ثروت نمی‌اندیشند چه کار مهملی است. در انتخابات بعدی دولت روحانی باید تاوان این عهد شکنی‌اش را بدهد و حتی به قیمت برآمدن یک اصولگرای دیگر باشد.

تکلیف کنشگران با رقیب جدی و سازش‌ناپذیر روشن‌تر است تا همراه عهدشکن. (.....). این شکست بیشتر از هزار پیروزی به درد اصلاح‌طلبی واقعی می‌خورد و به ما می‌آموزد در جای دیگر به جز کانون‌های قدرت باید به دنبال اصلاح برد. باید قدر این شکست را دانست و از عبرت‌های آن به خوبی بهره برد. یادمان باشد ریاست عارف اصلاً نمی‌توانست ذره‌ای از این دستاوردها را نصیب جامعه کند.
* (.....) حاوی چند جمله است که بنا به ملاحظاتی توسط سایت حذف شد.

آسایش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۵:۴۳
بسیار موافقم متاسفانه دولت از آقای عارف حمایت نکرد و با این عهد شکنی هیچ اصلاح طلب عاقلی نباید از آقای روحانی حمایت کند. (337860)
مملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۷:۳۴
محمد رضا خاتمی از طرف چه کسانی می گوید روحانی گزینه اصلی ماست اگه شما الفبای سیاست رو خوب بلد باشی یک سال مونده به انتخابات قول حمایت نمیدی ایا شعار های قبلی رو یکی رفع حصر دومی زندانیان سیاسی سومی جناب روحانی فرمودن سال اخر ریاست جمهوری من مردم خودشون میان میگن ما یارانه نمیخواهیم چهارمی ازادی مطبوعات و بیان فقط گفت اعتدال پدر مردمو با این شعار دراورد (337898)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۹:۳۱
این نویسنده مثل اینکه با روحانی مشکل دارد، اینکه بعضی تهیه کننده گان لیست امید در شهرستان ها افراد ضعیفی بودند که افراد دو رو را در لیست چپاندند چه ارتباطی به روحانی و یا زیباکلام دارد، نویسنده بدش نمی آید که تفرقه اندازی کند (337924)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۵:۵۱
همه زوایای این رویداد باید برسی شود در صورت خیانت عده ای باید مجازات شوند برخی از وزرای دولت دخالت کردند. (337861)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۲۱
جناب عارف برای خیلها که الان روی صندلی مجلس جلوس زده اند باره وبارها سفرهای استانی رفت به نفع همین نمک نشناسها تو اون هوای سرد زمستانی سخنرانی کرد... گریه میکردن یک عکس از عارف داشته باشن جلوی ستادشون بچسبونن روحانی هم روز افتتاح مجلس هر کاری که دلش خواست کرد اگه گذشت عارف نبود روحانی هم رئیس جمهور نبود اون دست رو باید بوسید که نمک نداره (337870)
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۲۵
روحانی همینجوریشم رای نمیاره. (337871)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۲۶
ملت سر کار است.وقتی دیدیم بر سر نماینده اصفهان مصالحه شد. وقتی دیدیم آرای چند حوزه بی سرو صدا باطل شد و وزیر کشور دولت تدبیر و امید سکوت و گاهاً همراهی کرد و اعلام داشت فصل الخطاب شورای نگهبان است.دیگر دنبال چه می گردید؟آخر این ملت تا کی یک طرفه وظایفش را انجام دهد؟پس دولت چه کاره است؟اصلا دولت اختیارات خود را برای ما بازگو کند تا بدانیم وظیفه این دولت چیست؟ (337872)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۵۳
شما فراموش کردیدکه وزیر کشور دولت آقای روحانی گزینه صددرصد مطلوب ایشون نبود و نتیجه لابی با فراکسیون های مجلس نهم بود. از وزیری که انتخاب صد در صدی رییس جمهور نباشه انتظاری غیر از این هم نمیره. (337883)
بهرام
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۲۰:۲۰
دوستان جو گیر نشوند مثل اینکه از قدرت تند رو ها و بهانه جویی هایشان بی خبرید سیاست دکتر روحانی گام به گام است و در بلند مدت موثر تر است. (337936)
عارفی
Europe
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۳۱
آقای روحانی
خرداد۹۶ نزدیک است.
خیلی زود، دیر میشود! (337873)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۴۴
خیلی ها که به نام اصلاحات الان صاحب قدرت و جایگاهی شدن تفکر اصلاح طلبی ندارن اصلاحات یه تفکره که اتفاقا خیلی هم توی مردم طرفدار داره ولی متاسفانه خیلیا با اسم اصلاحات این تفکر رو خراب کردن کاش روزی یه اصلاح طلب واقعی کاندیدای ریاست جمهوری بشه تا مردم قدرتشون رو نشون بدن. (337876)
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۴۸
عمق نگرش سیاسی آقای محمد آقازاده در خوشبینانه ترین وضعیت تک دماغشه!
وقتی در نتیجه بازی در زمین افراطی ها، با این قبیل سم پاشی ها، یه احمدی نژاد دیگه از صندوق انتخابات ریاست جمهوری در اومد، اون وقت ایشون و امثال ایشون متوجه می شوند که چقدر خطا رفتند!
در حالی که همچنان افتضاح های دولت های محمودی در حال رو شدن است و عواقب اونها مترتب بر کشور و بر گرده مردم، سایت بهارنیوز مدعی اصلاح طلبی با باز نشر توهمات یک نویسنده نه چندان مشهور به محمودنشان ها بفرما میزنه و براشون فرش قرمز پهن می کنه! (337879)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۶:۵۸
از ماست که بر ماست! (337889)
دوست دار عارف
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۷:۵۲
آقای روحانی 96 هم دیگر را می بینیم (دکترعارف) (337904)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۸:۰۳
این موضوع چند نتیجه داشت:
1- نمایش اشتباه تاکتیکی افرادی مانند زیباکلام درباره موضوع جذب اصلاح طلبان حداقلی
2- وزن نداشتن عارف
3- فراموشی همیشگی نمایندگان
و از همه مهمتر عدم پایبندی به قول و قرار در بین سیاستمداران کشورمان.
سیاستمدارانی که به حرف خود احترام نمیگذارند (مانند اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران که سه سال است که در بین بود و نبودشان فرقی نیست) چگونه به مردم احترام خواهند گذاشت؟ (337907)
اصلاح‌طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۸:۰۶
اگه هدف ما از اصلاحات، اصلاح کردن جامعه است به هیچ وجه نباید طبق این نوشته عمل کنیم تا اگر شد به قول متن حتّا یک اصولگرای دیگه بیاد سر قدرت! به عبارتی طبق متن دوباره کشور رو به قهقرا ببریم که به جاش بتونیم بگیم چه تأثیری داریم!!!
اصلاح‌طلب‌ها با دیدن شرایط جامعه تصمیم گرفتند با کسانی مثل جلالی و نعمتی ائتلاف کنند. مسلّم که اینها و امثلاشون بعدش به عارف رأی نمیدند. اتّفاقاً این کار خوبیه که نشون میده اصلاح‌طلب‌ها حاضرند برای منافع ملّی از منافع حزبی بگذرند.. (337908)
خوبرو
United Arab Emirates
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۸:۰۸
من در سال 92 مخالف انصراف دکتر عارف بودم و مطمئن بودم اگر آقای عارف انصراف نمیداد در بدترین حالت با قالیباف به دور دوم میرفت و در نتیجه رییس جمهور میشد. طیف کارگزاران و افرادی مثل کرباسچی و نعمت زاده و نوبخت به همان اندازه در جامعه منفورند که اصولگرایان منفورند. اینها از محبوبیت چهره های واقعی اصلاح طلب واهمه دارند. (337909)
----
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۸:۲۰
روحانی رای میاورد (337912)
قلیدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۸:۴۹
مگر فرقی هم می کند ؟ (337915)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۹:۳۸
نه (337926)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۱۹:۳۸
جناب روحانی روز افتتاحیه تلویحاً از جناب لاریجانی تشکر کردند اما حامیان اصلاحات راهی جز حمایت از روحانی ندارند (337927)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۲۰:۱۸
باید واقعه بین بود اصلاحات در زمان احمدی نژاد نفسی براش نماند تمام بزرگانش یا زندان وحصر بودن یا جرعت حرف زدن نداشتن اقای عارف به نفع روحانی کنار رفت چون می دونست مجلس نهم اجازه نفس کشیدن به دولت اصلاحات نمیده ما باید صبور باشیم تا نهال امید به درختی قدرتمند تبدیل بشه ما نباید گول این حرفها روبخوریم (337934)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۲۰:۲۱
در خیانت لیست امید به رای مردم بعضی از وزرا وسران حزب کارگزاران و همچنین اعضای حزب اعتدال وتوسعه نقش داشتند از آن میهمانی کزائی حزب اعتدال وتوسعه و شوخیهای نامزد بازی لاریجانی وبگو بخندها نتیجه کار معلوم بود . (337937)
الیزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۰ ۲۳:۵۱
حمایت ازدولت را توقع نداشتیم اما این انتطار راداشتیم که دولتیها برضد آقای عارف اقدام نکنند . .... (337972)
واقعیت زیبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۰۰:۵۱
سیاست یعنی استفاده از قدرت دیگران برای خود شما از دولت روحانی چه استفاده ای کرده اید ایا هیچ کاری نمی توانید کنید اگر نمی توانید پس چرا حمایت می کنید باید به خودتان نگاه کنید اشکال از عملکرد شماست که مردم را رها کرده اید و به امید اسم اصلاحات مردم را سر کار می گذارید باید برنامه مشخص داشت الان عربستان برنامه 14 ساله داده است چرا به عنوان اصلاحات یک برنامه جامع برای اینده منتشر نمی کنید و به مردم تکیه نمی کنید اگر واقعا پیشرفت کشور برایتان اولویت داشته باشد همه حتی دشمنانتان از شما حمایت می کنند (337974)
سورنا
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۰۲:۴۴
برای خودم وسید عزیزاوکه با متانتش وکلام وکردارش توانست وزرایی رابکارگیردکه ثمره زحماتشان مجلس ششم شد اما آقای روحانی حتی توان برکناری وزیرخودش هم که ازتندروهای اصول گراست ووزیرکشورمی باشد ندارد وماچه خوش باوربودیم که اوعزیزانمان راازحصر بیرون اورده وکنسرتهای حتی بی مجوزهم درنیشابوراجرامی شودوکلیدی دارد که همه مشکلات قفلشان راباز میکنداماتوان عزل یک فرماندارراهم ندارد (337982)