به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۰۸۴۸۵
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مطرح کرد

برخورد قانونی با سایت‌های اینترنتی گنج‌یاب

گروه جامعه: فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تبلیغ درباره‌ی دستگاه‌های گنج‌یاب جرم محسوب و با همه سایت‌های اینترنتی فعال در این زمینه برخورد می‌شود.
برخورد قانونی با سایت‌های اینترنتی گنج‌یاب
سردار امیر رحمت‌الهی با تاکید بر جرم محسوب شدن تبلیغ دستگاه‌های گنج‌یاب، اظهار کرد: ما از طریق دادستانی کل این موضوع را اعلام می‌کنیم و آنها خاطیان را تحت تعقیب قرار می‌دهند. در دفتر یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی نیز کارشناس رصد فضای مجازی پیش‌بینی شده و همه‌ی سایت‌ها رصد می‌شوند.

 

وی ادامه داد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده مسلماً ما به عنوان ضابط خاص متخلفان را تحت تعقیب قرار می‌دهیم و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

 

او اضافه کرد: در دستور‌العمل ابلاغی از ستاد کل نیروهای مسلح مأموران یگان حفاظت مانند سایر مأموران محیط زیست، جنگل‌بانی ، شیلات ضابط خاص شناخته شده‌اند و همه‌ی نیروهایی که دوره‌های آموزشی را طی کرده باشند و دوره کامل آموزشی بکارگیری سلاح و آیین دادرسی جدید را پشت سر گذاشته باشند، ضابط خاص هستند و می‌توانند در مأموریت‌ها از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.

 

 

اختصاص یک سامانه با شماره رند

 

او در پاسخ به این پرسش که چرا یگان حفاظت مانند جنگل‌بانی، محیط زیست و ... شماره رند ندارد، گفت: شماره رند 22751313 برای اطلاع وجود دارد، اما به دنبال تشکیل یک سامانه هستیم تا مانند واحدهای امدادی و اورژانسی شماره‌ای راحت‌تر‌ در اختیار مردم قرار دهیم و اطلاعات‌شان را به موقع دریافت کرده و واکنش نشان دهیم.

 

وی همچنین با تاکید بر این‌که این دستگاه‌ امنیتی علاوه بر داشتن وظیفه تامین امنیت میراث فرهنگی، وظیفه حفاظت در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی را نیز دارد، توضیح داد: تأمین نظم و امنیت در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و مراسم‌هایی که متعلق به سازمان باشد یا در محوطه‌های تحت نظارت سازمان برگزار می‌شود برعهده ماست و در مواقع ضروری باید از پشتیبانی نیروهای انتظامی نیز استفاده کنیم.

 

 

امنیت گردشگران خارجی، باید ارتقا یابد

 

فرمانده یگان حفاظت همچنین افزود: در بخش مربوط به گردشگران نیز باید شرایط مناسب امنیتی برای همه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی فراهم شود که خوشبختانه اکنون نمود عینی دارد.

 

وی با بیان این‌که معتقد است، احساس امنیت گردشگران خارجی باید ارتقا پیدا کند و باید با موضوعاتی که سبب خدشه‌دار شدن این احساس می‌شود مبارزه و مدیریت کرد، گفت: حتی در بزه‌دیدگی ناشی از سرقت‌های خُرد مانند دزدی‌ها خوشبختانه نیروهای انتظامی با ما همکاری لازم را می‌کنند. نقاط پر رفت و آمد گردشگران نیز تحت نظارت کامل متولیان حفظ امنیت است که شامل نیروهای یگان حفاظت و نیروی انتظامی می‌شود.

 

 

نیروهای یگان در صورت صلاحدید اجازه شلیک دارند

 

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بیشتر نیروهای یگان حفاظت فاقد اسلحه هستند و در صورت دارا بودن هم اجازه شلیک ندارند، در این زمینه چه تدابیر جدیدی اتخاذ شده است، گفت: به هیچ عنوان چنین نیست. در دستور‌العمل ابلاغی از ستاد کل نیروهای مسلح مأمورین یگان حفاظت ظابط خاص شناخته شدند مانند سایر مأموران محیط زیست، جنگل‌بانی، شیلات و غیره. همه‌ نیروهایی که دوره‌های آموزشی را طی کرده باشند و دوره کامل آموزشی بکارگیری سلاح و آیین دادرسی جدید را پشت سر گذاشته باشند، ضابط خاص هستند و می‌توانند در مأموریت‌ها از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.

 

سردار رحمت‌اللهی تأکید کرد: نداشتن اسلحه بنا به صلاحدید و تشخیص است. در همه مأموریت‌ها لزومی به داشتن اسلحه نیست. بسیاری از مأموریت‌ها در محیط کاملاً فرهنگی است که سنخیتی با بودن فرد مسلح ندارد. اما محوطه‌ها و تپه‌های باستانی – تاریخی با گشت پوشش داده می‌شود. کارهای ما نافی مسولیت‌های نیروی انتظامی هم نیست. آنها هم اگر با جرم مشهودی در این زمینه رو به رو شوند قدر مسلم برخورد قانونی خواهند کرد. تا کنون این رویه وجود داشته و حتماً تقویت خواهد شد. آنچه در قانون جرم ‌انگاری شده مأمورین یگان در مورد آن مکلف به مقابله،برخورد و معرفی به مراجع قضایی هستند.

 

 

یگان در تابعیت پلیس پیشگیری نیروی انتظامی است

 

او درباره تجهیزات یگان مخصوصاً وسایط نقلیه مورد نیاز و تعاملاتش با نیروی انتظامی و استانداری برای تأمین اعتبار در این زمینه اظهار کرد: اصلاً نیاز به توافق نیست. یگان حفاظت از لحاظ ساختار تشکیلاتی در تابعیت پلیس پیشگیری نیروی انتظامی است. پلیس پیشگیری نیروی انتظامی مسوولیت هدایت، نظارت، برنامه ‌ریزی، کنترل تمام واحدهای انتظامی در سراسر کشور را عهده‌دار است و شرح وظایف هم کاملاً مشخص است و آنچه پلیس می‌تواند به عنوان جرم مشهود با آنها برخورد کند، کاملاً در قانون تعریف شده است بنابراین توافق و هماهنگی نیاز نیست.

 

وی ادامه داد: تعامل بسیار ضروری است که این تعامل به خوبی به وجود آمده و ما از ظرفیت‌های خوب نیروی انتظامی کاملآ استفاده می‌کنیم و آنها همیشه ما را حمایت می‌کنند.

 

 

فرماندهان یگان در همه‌ی استان‌ها نیروی نظامی هستند

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به جز رأس یگان، سایر نیروها از داشتن درجه نظامی بی‌بهره‌اند و آیا در این زمینه اقدامی خواهد شد، توضیح داد: فرماندهان یگان در تمامی استان‌ها نیروی نظامی هستند و از نیروی انتظامی ابلاغ می‌گیرند. اما درمورد سایر نیروها باید گفت بکارگیری نیروی یگان حفاظت در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده است و در برنامه چهارم و پنجم هم تنفیذ شده است، بنابراین یک ساختار کاملاً قانونی است.

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ادامه داد: اگر قرار باشد این افراد تحت ضوابط استخدامی نیروهای مسلح قرار بگیرند یک بحث مجزا پیش می‌آید. در صورتی که نگاهی که برای تشکیل یگان وجود داشته گسترش نیروهای نظامی و انتظامی نبوده است. بلکه هدف این بوده تا دستگاه‌های دولتی با استفاده از ظرفیت‌های خودشان و با نظارت و استفاده از افسران مجرب نیروی انتظامی بتوانند این مسوولیت‌ها را انجام دهند.

 

 

آموزش و مشارکت اجتماعی دستور کار فرماندهی یگان حفاظت

 

سردار رحمت‌الهی درباره محدودیت‌های نیروهای یگان در استان‌ها گفت: فرآیند انجام ماموریت کیفی هدفمند و اطمینان بخش شامل سازمان دهی، آموزش در دستور کار فرماندهی یگان حفاظت از میراث فرهنگی قرار دارد.

 

وی گفت: به طور نسبی همکاران ما از تجهیزات مناسبی برخوردار هستند که البته باید این تجهیزات تقویت شود برنامه تفصیلی آموزشی را آماده کرده‌ایم و دستورالعمل آن نهایی شده و به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و فرماندهان یگان در استان‌ها مکلف هستند آموزش‌ها را تا پایین ترین سطوح اجرایی کنند.

 

او در ادامه با اشاره به بازنگری ساختار ستاد، تاکید کرد: این ساختار متناسب با انتظاراتی است که در این حوزه باید باشد.

 

وی افزود: در موضوع حفاظت الکترونیکی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جامعه اداره‌ای با عنوان «مشارکت‌های اجتماعی» پیش‌بینی شده که مشارکت همه‌ی ظرفیت‌های مردمی اعم از سازمان‌های مردم نهاد، بخش‌های غیردولتی، دوستداران میراث فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما را در امر حفاظت از اماکن دارند را جلب می‌کند. در واقع بین آنها ارتباط هماهنگی برقرار می‌شود، چون ما معتقدیم حفاظت از میراث فرهنگی تا جایی که ممکن است باید مردمی شود.

مرجع : ایسنا