به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۱۰۸۷۲۲

چه کسانی به ام اس مبتلا می‌شوند؟

گروه سلامت: رییس انجمن ام اس استان اصفهان گفت: "مصرف ویتامین D،" "جلوگیری از چاقی" و "نکشیدن سیگار" سه فاکتور مهم برای مبتلا نشدن به ام اس است.
چه کسانی به ام اس مبتلا می‌شوند؟
مسعود اعتمادی‌فر اظهار کرد: در یک سال گذشته در حوزه درمان ام اس و داروهای آن پیشرفت خوبی در دنیا وجود داشته است.وی با بیان اینکه اصفهان از نظر تحقیقات علمی در بحث ام اس حرف اول را در کشور می‌زند، افزود: بسیاری از کشورهای دنیا در مسایل تحقیقاتی روی پزشکان و متخصصان ایرانی و اصفهانی حساب باز می‌کنند.

 

رییس انجمن ام اس استان اصفهان به عوامل خطر بیماری ام اس اشاره و خاطرنشان کرد: با پیشگیری از عوامل خطر می‌توان ابتلای ام اس را در افراد جامعه کاهش داد.اعتمادی‌فر، استفاده از ویتامین دی را جهت کاهش ابتلا به بیماری ام اس موثر دانست و اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد مردم ایران ویتامین دی پایینی دارند و این موضوع باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های خودایمنی خواهد شد. با مصرف ویتامین D می‌توان جلوی بیماری ام اس را گرفت.

 

وی به لزوم ملی شدن طرح استفاده از ویتامین دی در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: باید ویتامین دی به صورت دوره‌ای به دانش آموزان دبستانی بویژه دختران داده شود. قرار گرفتن مقابل نور خورشید به مدت حداقل یک ربع ساعت، استعمال قرص‌های ویتامین دی و استفاده از لبنیات در برنامه غذایی از جمله راه‌های دریافت ویتامین دی توسط بدن است.رییس انجمن ام اس استان اصفهان با بیان اینکه میزان ویتامین D برخی از بیماران ام اس، صفر است، گفت: دومین عامل خطر مهم پس از عدم بهره‌گیری از ویتامین دی، سیگار کشیدن است. متاسفانه ام اس در میان دختران نسل جوان بیشتر شایع شده است و این موضوع به دلیل سیگار کشیدن آنها است. سیگار، بیماری ام اس را تشدید خواهد کرد و کشیدن سیگار می‌تواند باعث افزایش ریسک خطر ابتلا به ام اس در میان اطرافیان فرد سیگاری شود.

 

اعتمادی فر، سومین عامل خطر ام اس را چاقی دخترها در سن ۲۰ سالگی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر خانم ها در حول و حوش ۲۰ سالگی اضافه وزن داشته باشند، احتمال ابتلا به ام اس در این افراد حدود ۲۷ برابر می‌شود.وی به لزوم برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های ورزشی دختران در مدارس در دوره دبیرستان تاکید کرد و گفت: باید دختران دبیرستانی تلاش کنند که وزن مناسب داشته باشند. ورزش روزانه حدود یک یا دو ساعت برای عدم ابتلا به ام اس در میان دختران توصیه می‌شود. همچنین باید به این موضوع توجه شود که فعالیت های خانم ها در خانه مانند جارو زدن و ظرف شدن، فعالیت های ورزشی محسوب نمی‌شود.

 

رییس انجمن ام اس استان اصفهان افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف قهوه ریسک ابتلا به ام اس را کاهش می دهد.اعتمادی‌فر اضافه کرد: در سال‌های اخیر در ایران و به ویژه از حدود هفت تا هشت سال گذشته در اصفهان، ام اس‌های فامیلی افزایش یافته است به این معنی که در یک خانواده دو یا چند بیمار ام اس مشاهده می شود. بسیاری بر این عقیده هستند که عامل ژنتیک در ابتلا به بیماری ام اس موثر است اما به نظر من مهم‌تر از عامل ژنتیک، فاکتورهای محیطی هستند.

 

وی ادامه داد: روش نادرست زندگی و فعالیت های روزانه در یک خانواده باعث می شود که ابتلا به ام اس در آن خانواده افزایش یابد.رییس انجمن ام اس استان اصفهان گفت: قبل از ابتلا به بیماری ام اس باید برای بچه‌هایمان برنامه های ورزشی تجویز کنیم. طبق بررسی‌های انجام شده، مشاهده شده است که دانش آموزان دبیرستانی در زمان کنکور ام اس گرفته اند چون فعالیت بدنی نداشته اند، چاق شده اند و ویتامین دی بدن‌شان کم شده و از همه مهم‌تر استرس هم درون‌شان وجود داشته است.

 

اعتمادی‌فر با بیان اینکه استرس نیز یک ریسک فاکتور مهم در ام اس است، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا عامل استرس نیز از جامعه مان دور شود.وی به داروهای خوراکی ام اس اشاره و تاکید کرد: برخی کشورهای دنیا بر این باور هستند که استفاده از داروهای خوراکی درمان ام اس مناسب‌تر است. اثربخشی داروهای خوراکی حدود دو برابر اثربخشی داروهای قدیمی و تزریقی برآورد شده است. منتها عوارض استفاده از داروهای خوراکی بیشتر از داروهای تزریقی است که در این باره باید پزشک و پرستار مراقب فرد استفاده کننده باشند و در زمینه مصرف این داروها به بیمار آموزش‌های لازم داده شود.

 

رییس انجمن ام اس استان اصفهان در پایان گفت: ام اس یک بیماری قابل درمان است. آنقدر داروهای خوب برای درمان ام اس وجود دارد که دیگر نباید از ام اس ترسید. در عین حال باید همه با هم تلاش و کمک و هزینه کنیم تا بچه‌هایمان مبتلا به ام اس نشوند.

مرجع : ایسنا