به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۱۰۸۸۶۲
در نمایشگاه بین‌المللی هوافضا در برلین صورت گرفت

رونمایی از نخستین هواپیمای چاپی سه‌بعدی جهان

گروه فناوری: شرکت ایرباس در نمایشگاه بین‌المللی هوافضای برلین از نخستین هواپیمای چاپی سه‌بعدی جهان موسوم به "THOR" رونمایی کرد.
این هواپیمای کوچک بدون پنجره تنها 21 کیلو وزن داشته و طول آن چهار متر است که شبیه مدل یک هواپیمای سفید بزرگ بنظر می‌رسد.
هواپیمای بدون سرنشین THOR که مخفف "آزمایش اهداف فناوری پیشرفته در واقعیت" است، ملخی بوده و نمایشی از آینده هوانوردی است که در آن به کمک چاپ سه‌بعدی به صرفه‌جویی در زمان، سوخت و هزینه کمک خواهد شد.
 
تنها بخش‌هایی که در این هواپیما چاپ نشده، ماده‌ای به نام پلی‌آمید است که جزء عناصر الکتریکی است.
ایرباس و رقیب آمریکایی‌اش، بوئینگ در حال حاضر از فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت بخشهایی از جت‌های مسافربری عظیم خود یعنی A350 و دریم‌لاینر B787 استفاده می‌کنند.  قطعات فلزی تولید شده با این روش می‌توانند 30 تا 50 درصد سبکتر از گذشته باشند و تقریبا هیچ ضایعات تولیدی وجود ندارد.
 
مهندسان همچنین در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این فن آوری در فضا هستند.  موشک آریان 6 سازمان فضایی اروپا که قرار است در سال 2020 پرتاب شود، از قطعات چاپی زیادی برخوردار خواهد بود. این امر باعث خواهد شد که هزینه ساخت این موشک تا نصف کاهش یابد.  چاپگرهای سه‌بعدی جدید می‌توانند قطعات تا 40 سانتی‌متر بسازند و بیشترین کاربرد آن در طراحی‌های پیچیده خاص است.
 
شرکت فرانسوی ایرباس اکنون در تلاش برای چاپ یک مجموعه تزریقی برای موتور است که از 270 قطعه مجزا مونتاژ شده است. با چاپ سه‌بعدی، این تعداد تنها به سه قطعه محدود خواهد شد.  جدا از صرفه‌جویی در هزینه‌ها، چاپ سه‌بعدی همچنین مزایایی برای محیط زیست دارد زیرا هواپیماهای سبک‌تر، سوخت کمتری مصرف کرده و آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند.
مرجع : ایسنا