به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۱۰۹۰۸۵

تمجید نیویورک تایمز از مستند ایرانی

گروه فرهنگی: مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی یکی آثار حاضر در جشنواره فیلم دیده بان حقوق بشر نیویورک بود که نمایش آن با تمجید منقدین سینمایی همراه بود.
تمجید نیویورک تایمز از مستند ایرانی
«استفن هولدن» منتقد نشریه «نیویورک تایمز» درباره ساخته اسکویی می‌نویسد: «قدرتمندترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم «دیده‌بان» حقوق بشر نیویورک، مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی بود، در این مستند تکان‌دهنده، اسکویی با دخترانی در یکی از کانون‌های اصلاح و تربیت شهر تهران ویژه بزهکاران نوجوان مصاحبه می‌کند و آنها داستان‌های غریب خودشان، از آنچه بر سرشان آمده را تعریف می‌کنند.

آنها همگی در یک خوابگاه زندگی می‌کنند و رابطه نزدیکی میان آنها ایجاد شده و حمایت متقابلی که از یکدیگر می کنند بسیار تاثیرگذار است و این رابطه خواهرانه میان اعضای این کانون اصلاح تربیت بواسطه شرایطی ایجاد شده که همه آنها تجربه کرده‌اند. صراحت آنها در روایت داستان‌هایشان جذاب است و آنچه بسیار شگفت‌انگیز است شور و نشاط جمعی این دختران در مواجه با تجارب هولناک‌شان است.

مستند «رویاهای دم صبح» با این شرط ساخته شده که دختران پس از ترک کانون اصلاح و تربیت، تحت تعقیب قرار نگیرند. قلب شما برای آنهایی به درد می ‌آید که کانون اصلاح و تربیت پناهگاهی موقت برای آنها بوده است.» منتقد نیویرک تایمز در ادامه می‌نویسد: «مهرداد اسکویی علاوه بر دریافت جایزه "عفو بین‌الملل" از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین برای «رویاهای دم صبح» توانست جایزه بزرگ جشنواره "ترو فالس" آمریکا را به عنوان بهترین مستند ساز سال ٢٠١٦ جهان از آن خود کند.

در ادامه‌ موفقیت‌های بین‌المللی، اسکویی توانست جایزه‌ بزرگ و نیز جایزه بهترین فیلم "الهام بخش" را از جشنواره «فول فریم» آمریکا از آن خود کند. پیش‌تر اسکویی در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند و در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «رویاهای دم صبح» دریافت کرده بود.

این فیلم همچنین جایزه بهترین تصویربرداری را برای محمد حدادی و جایزه بهترین ساخت موسیقی برای افشین عزیزی را در جشنواره سینما حقیقت به ارمغان آورد.اما مستند «سونیتا» به کارگردانی رخساره قائم مقامی نیز دیگر اثر ایرانی حاضر در بیست وهفتمین جشنواره فیلم دیده بان حقوق بشر در نیویورک بود.

نشریه نیویورک تایمز درباره این مستند نیز می نویسد: ««سونیتا» از فیلم‌های مصمم و حامی قدرت بخشیدن به زنان است که روایتگر داستان یک دختر پناهنده افغان در تهران است. سونیتا با خواهر و خواهرزاده خود زندگی می‌کرد که با خانم قائم مقامی ملاقات کرد. زمانی که مادرش در تلاش بود او را به ازدواجی ناخواسته متقاعد کند تا مهریه برگردن برادر بزرگش را فراهم کند، خانم قائم مقامی دخالت کرد و آزادی این دختر را خرید. مستند «سونیتا» موفق شد در جشنواره فیلم «ساندنس» آمریکا در سال جاری جایزه بزرگ هیئت داوران را از آن خود کند.»
مرجع : ایسنا