به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۰۹۳۸۶
یک اقتصاددان تشریح کرد؛

اقتصاد،برگ‌برنده کاندیداهای رقیب‌روحانی‌است؟

گروه اقتصادی: یک اقتصاددان گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه به عملکرد دولت نگاه کنیم می‌بینیم که آقای روحانی و مردان اقتصادیش، مهلت کافی برای ساماندهی اقتصادی در سه سال گذشته نداشتند و شاید تنها اقدامی که توانست شرایط را بهتر کند (در مورد تورم) این بود که به گونه‌ای مدیریت کردند که دیگر کشور دچار شوک اقتصادی نشود.
اقتصاد،برگ‌برنده کاندیداهای رقیب‌روحانی‌است؟
فرهاد کیانفرید

محمود جامساز کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با بهار در خصوص اینکه در سال آینده کاندیداهای مقابل رئیس جمهور حوزه اقتصادرا می‌توانند به عنوان برگ برنده استفاده کنند، گفت: آقای روحانی در زمانی دولت را تحویل گرفتند که یک اقتصاد ورشکسته فرو پاشیده در کشور وجود داشت. ضمن اینکه در آن زمان تمام منابع ما قفل شده بودند. زمانیکه در یک کشور رشد اقتصادی منفی 8/6 و تورم44در صدی و رکود اقتصادی و مسئله بیکاری هم که سربه فلک کشیده باشد برای اصلاح اوضاع ما نیازمند ابزار و منابع خاصی هستیم.

وی افزود: درباره منابع که ما بطور کلی محدود به نفت و مالیات هستیم. در این میان هم که قیمت نفت به شدت سقوط کرد و از بشکه‌ای 100 دلار به 30 دلار رسید. از سوی دیگر تحریم‌های بانکی و مالی و سوئیفت و نفتکش‌ها، موجب شد ما نفت را با قیمت پایین‌تر و کمتر(از لحاظ کمی) بفروشیم. البته این یک طرف ماجرا است. ما همین میزان نفت را هم که می‌فروختیم نمی‌توانستیم پول آن را بگیریم. معمولا در ازای نفت کالا دریافت می‌کردیم یا اینکه کشور مقابل پول را پرداخت نمی‌کرد، مثل چین و هند. بنابراین دولت برای یک جهش اقتصادی منابع مورد نیاز را در اختیار نداشت.

جامساز تصریح کرد: از سوی دیگر اقتصاد کشور با رکود و تورم شدید روبرو بود. دولت هم توان خود را بر روی کنترل تورم متمرکز کرد که البته همانطور که می‌دانید کنترل تورم که با سیاست‌های انقباضی انجام می‌شود، موجب تشدید رکود می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم واقع بینانه به عملکرد دولت نگاه کنیم می‌بینیم که آقای روحانی و مردان اقتصادیش، مهلت کافی برای ساماندهی اقتصادی در سه سال گذشته نداشتند. شاید تنها اقدامی که توانست شرایط را بهتر کند (در مورد تورم) این بود که به گونه‌ای مدیریت کردند که دیگر کشور دچار شوک اقتصادی نشود.

این اقتصاددان ادامه داد: اواخر سال گذشته وزیر اقتصاد دولت اعلام کرد که تا ۲۰ سال آینده توان بازپرداخت بدهی های خود را ندارند. این در حالی است که ما منابع داخلی داریم اما به علت سوءمدیریت، بدهی‌های دولت از گذشته رو به افزایش گذاشته است و به خاطر پرداخت 42 هزار میلیارد تومان یارانه در سال دولت نمی تواند بدهی های را پرداخت کند. در دولت قبل برای مسکن مهر حدود 150 هزار میلیارد تومان برای این پروژه از بانک مرکزی پول گرفتند. در پایان دولت دهم هم پروژه ناتمام ماند و آنهایی هم که تمام شده بود بسیار نقص داشت و جالب اینجاست که به علت آن نقص ها برای آن ها هم که کامل شده است متقاضی و خریداری وجود ندارد. جامساز در پایان تاکید کرد: در مجموع به عقیده من بسیاری از این نقدها ممکن است مبنای درستی نداشته باشند و با اهداف سیاسی و حزبی مطرح شوند.

نصری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۱:۰۹
الان وضع مردم چطور است که قبلان نبوده است (338901)
اخراجی اعتدالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۳
ازآنجائیکه قاطبه فرهیختگان وآگاهان ونیزملت به این نتیجه رسیدندتغییرات دربخش سیاسی واجتماعی البته درساختارهاوفرهنگی حداقل جهت کوتاه گشتن حصارهای جعلی جانفرساشدونیزبسیارهزینه برلذابرگ برنده دست کسی است بتواندتوده مستضعف راامیدواروقول افزایش کمکهای متعددبدهدو.....! (338902)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۲:۰۲
خداییش دور از انصافه که فقط بخاطر رکود بازار کسب و کار بخواهیم تمامه کار های مثبت آقای روحانی رو ندید گرفت و ایشون را کوبوند.گل بی عیب خداست ، هرکسی مشکل و نقص هایی داره بیایم با چشمی بازتر و قضاوتی منصفانه دولت را مورد نقد و بررسی قرار بدیم و دست از تعصب برداریم.موفق و پیروز باشید. (338904)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۲:۰۳
دولت در بخش اقتصادی بعنوان منجی عمل کرده است.اگر سیاست های قبلی ادامه می یافت الان کشور در خیلی از زمینه ها فروپاشیده بود.واین موضوع را حتی منتقدان وابسته به اصولگرایان حاکم می فهمند بنظرم آنان قلبا سپاسگزارند و انتقادشان واقعی نیست.اما به این دلیل انتقاد می کنند که می ترسند بخاطر حمایت شش دانگی از دولت قبلی مسئولیت تمام ویرانی های کشور در طول آن 8 سال سیاه به گردن آنان بیفتد.و واقعا هم بیش احمدی نژاد حامیانش مقصرند. (338905)
33
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۲:۱۹
اگه کارخانه ارج کار نکنه و به ظاهر فعال باشه و فقط صبح تا شب دستگاه ها روشن باشن چه لطمه ای به اقتصاد میخوره اما اگه ببندنش و مدیران اقتصادی با شجاعت اعلام کنند اری شکست خورده دیگه اثار خرابی کم میشه . سالهای ساله همه جا گل و بلبله اما مردم تو تنگنا هستند خب یکبار هم شده مثل کشور های دیگه به گردن بگیرید بگید نتوانستیم (338906)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۴:۰۰
کسی نگفته گل وبلبله این شمایید که جنبه ی اعتراف مسئولین راندارید .همین الان دکتر نوبخت از راکد بودن 4000 بنگاه خبر داد !برای فیش های حقوقی طلب بخشش از مردم کرد ! دکتر روحانی بارها درمورد بیکاری 11 درصدی صحبت کرده
گل وبلبل نیست ولی خیلی خیلی بهتراز دولت تحریم و .....چون داریم ونزوئلا را میبینیم میگیم خدارا شکر که روحانی رییس جمهورمونه با 60میلیارد دلار مملکت رامیچرخونه (338911)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۴:۲۱
با این نظر موافقم. ما ایرانیها فقط بلیدیم مشکلات رو به گردن این و اون بندازیم.اهههههههه (338912)
امیراز قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۲:۴۷
محمود تورم 45درصد روحانی 10/7
محمود نرخ رشد 6/8-روحانی 1
شاخص فلاکت محمود57/5روحانی21/5
نرخ دلار محمود4000 روحانی 3470
نرخ بیکاری محمود12/5 روحانی 11
درآمد محمود 960میلیارد دلاردرآمد روحانی تابهمن 60میلیارددلار
حالا چپ وراست از روحانی انتقادکنید آمار و تفاوت مشهود است .هیچی نداشتید جز تحریم وفساد (338907)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۳:۴۷
دلتو به آمار خوش کن!
ملت بیکار و کارگر اخراجی براش نرخ تورم مهم نیست . چون پولی نداره که بخواد چیزی بخره . می خواد قیمت ارزان بشود ، می خواد صد برابر بشود.
روحانی وعده صد روزه داد چون می دانست آن چیزی که تخریب هشت ساله کشور است جنگ روانی بر له دولت قبل است . اگر آثار مخرب دولت قبل واقعا اینقدر بزرگ است در نتیجه باید 20 سال طول بکشد تا همه چیز به روز اولش برگردد حال آنکه دولت کنونی ادعای برطرف شدن مشکلات را می کند. (338909)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۴:۲۳
بابا بیخیال. موقعی که احمدی نژاد رفت 3ملیون بیکار بودن ولی الان شدن6000000، من خودم از طرفدارای روحانی بودم. ولی انسان باید انصاف داشته باشه و ارقام واقعی رو بگه. الان بیکاری 2 برابر شده. مثل اینکه تو خونتون دکتر بیکار ندارین (338913)
آقاامیرجواب این استاددانشگاه چیه؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۶:۲۰
کاهش تورم ازرکودناشی میشود.دکترامیرارستانی استاداقتصاددانشگاه کالیفرنیا (338931)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۷:۲۲
اگر کاهش تورم از رکود ناشی می شد زمانی که در دولت قبلی نرخ رشد اقتصادی 6- بود باید نرخ تورم 40- می شد نه 40+ (338956)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۲:۵۹
رای ما فقط دکتر روحانی ست ایشان همینقدر که این کشور رو با اون وضعی که تحویل گرفتند می چرخونند شاهکار می کنند و انتخاب شون در کابینه عالی ست (338908)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۴:۴۳
چرا وقتی که دارین چندین برابر پرداختی يارانه رو از مردم میگیرین میزنین تو سرشون احمدی نژاد قبل از پرداخت یارانه دست دولت و کرد تو جیب ملت، یک نمونه کوچک شیش ساله دارین قبضهای انرژی رو افزایش ميدين ولی مبلغ یارانه رو افزایش ندادین تعدادی رو هم خذف کردین (338918)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۵:۱۷
این اصولگریزان چرا از رو نمیرن؟مملکت رو به خاک سیاه نشاندن و اب خنکی هم روش خوردن.حالا دست به تخریب میزنن (338924)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۵:۲۷
دولت قدرت خرید صبقات پایین را اضافه کند (338925)
پوامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۵:۳۱
عملکرد دولت یازدهم در بیشتر زمینه ها مثبت تلقی می شود در زمینه اقتصادی نیز تلاش های زیا دی شده است نکته ای که مغفول مانده قشار هزینه روی طبقات اجتماعی وعوامل موثر تولید است که میتواند سایر دستاورد هارابه حاشیه رانده بلا اثر نموده ودست اویز نیز قرار دهد در هر شرائط اقتصادی خط فقر نباید روند افزایشی داشته باشد (338926)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۵:۳۴
وقتی بیمار از بیمارستان میاد بیرون هنوز بدنش ضعیفه حالا چه برسه به اقتصاد ایران که از گور در اومده (338927)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۶:۱۵
از شاخص های مهم اقتصادی میزان GDP است نحوه توزیع ثروت فاصله و تعادل درامدی طبقات اجتماعی است که در اطلاعات مرکز امار کمتر از گذشته بدان پرداخته شده واطلاع رسانی می شود و بنظر میرسد اکنون روند منفی داشته باشد ونقطه ضعف محسوب می شود (338930)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۶:۵۶
واقعا گل گفتی قبلا با هشت ماه حقوق من میتونستم پراید بخرم الان با شانزده ماه حقوق یک پراید میتونم بخرم انشالله روز قیامت بنز سوار میشم (338934)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۹:۴۲
اواخر دوره خاتمی آرمان های انقلاب از جمله خودباوری و شجاعت و...داشت از بین می رفت آقای احمدی نژاد آرمان های انقلاب رو نجات داد (338938)