به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۰۹۳۹۸
با اهل سنت نجنگید حتی اگر تمام شهرهای شیعه را نابود کردند

در کمک‌رسانی به مردم، از مذهبشان سوال نپرسید

گروه بين‌الملل: حضرت آیت‌الله سيدعلي سیستانی مرجع بزرگ ديني شيعيان گفتند: هنگام کشتار شیعیان از من استفتا کردند که گفتم با اهل سنت نجنگید، حتی اگر تمام شهرهای شیعه را نابود کردند.
در کمک‌رسانی به مردم، از مذهبشان سوال نپرسید

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از دانشگاهیان عراق از جمله پزشکان و اساتید دانشکده های علوم پزشکی نجف با حضرت آیت‌الله سیستانی دیدار کردند. این دیدار روز یکشنبه 23 خردادماه در دفتر معظم له انجام شد و به گفته یکی از حاضران، آیت‌الله سیستانی نکات مهمی را بیان داشته اند.
دکتر باسم الزوین که در این دیدار حضور داشته در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی این دیدار را اینگونه روایت کرده است: حضرت آیت‌الله سیستانی با اشاره به وضعیت عمومی عراق گفتند: نسبت به وضعیت عمومی کشور من شما را به حفظ وحدت عراق توصیه می‌کنم؛ از اینکه به دشمن برای تفرقه افکنی بین عراقی ها فرصت دهید، برحذر باشید.

مهاجران را یاری کنید بدون اینکه سئوال کنید شیعه هستید یا سنی؟
ایشان افزودند: برادران مهاجر خود را از شهرهای موصل، رمادی و صلاح الدین یاری کنید و به آن ها محل اسکان و طعام دهید بدون این که سئوال کنید شیعه هستید یا سنی؟ اهل سنت، شیعیان و مسیحیان همگی اهل عراق هستند که از هزار سال پیش در این سرزمین به صورت مساوی زندگی می کردند. حضرت آیت‌الله سیستانی با اشاره به فتوای جهاد علیه داعش اظهارداشتند: هنگامی که داعش به عراق هجوم آورد و به قتل و غارت و فساد پرداخت، من فتوای وجوب دفاع کفایی از جان مردم و مقدسات ضد بیگانگان دادم و این فتوا ضد برادران اهل سنت ما نبود.

ایشان ادامه دادند: هنگامی که شما در الرمادی و سایر شهرها جهاد می‌کنید، همانا از برادرانتان دفاع می کنید تا آن ها را از داعش نجات دهید و در این شرایط شما فاتح نیستید، بلکه جان و خون خود را فدا می کنید تا برادرانتان را در برابر خارجی ها یاری کنید.

با اهل سنت نجنگید حتی اگر تمام شهرهای شیعه را نابود کردند
ایشان با بیان اینکه در طول ده سال گذشته آیا کلمه ای از ما مبنی بر توهین به اهل سنت شنیدید؟ یادآور شدند: هنگامی که فتنه و انفجارها و کشتار در اماکنی که شیعیان بودند رخ داد و حتی بعد از انفجار حرم عسکرییین از من استفتا کردند و من گفتم با اهل سنت نجنگید، حتی اگر تمام شهرهای شیعه را نابود کردند؛ اخلاق ائمه و پیشوایان خود را به یاد داشته باشید که چگونه با کسانی که به آنها اهانت می‌کردند برخورد می‌کردند و چگونه بدی را با خوبی پاسخ می‌دادند؟

حضرت آیت الله سیستانی در بخش دیگری از سخنان خود در توصیه هایی به حاضرین اظهار داشتند: خدمات خود را به همه و بدون تفاوت بین فقیر و غنی به صورت یکسان ارائه دهید و به فقرا، ایتام و ضعیفان کمک کنید. به اخلاق ائمه اطهار و پیشوایان دینی متخلق باشید و توجه داشته باشید که در شهر امیرالمومنین(ع) هستید.

پزشکان نسبت به علم خود بخیل نباشند
معظم له یادآورشدند: هر کدام از شما که علم پزشکی را بلد است، نسبت به علم خود بخیل نباشد و همانطور که به اساتید خود احترام می گذارد، به کسانی هم که به آن ها درس می دهد احترام بگذارد و بدانید که دانشجویان شما از کلام و افعال شما تاثیر می‌گیرند؛ پس سعی کنید برای آن ها الگوی حسنه باشید.