به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۳۳
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۰۹۴۰۷

روزگاری تلخ بر مردم می‌گذرد؛ غارتگران حالا مدعی شدند؛ این رنجی فزونتر است

"شخصی خانه‌ای به کرایه گرفته بود، چوب‌های سقف آن بسیار صدا می‌کرد، صاحب خانه را خبر دادند تا مگر مرمتش کند، او پاسخ گفت: چوبهای سقف ذکر خداوند می‌کنند! گفت: نیک است، اما می‌ترسم که این ذکر به سجود بینجامد." عبید زاکانی
روزگاری تلخ بر مردم می‌گذرد؛ غارتگران حالا مدعی شدند؛ این رنجی فزونتر است
علیرضا کفایی

گروه سياسي: روزگاری تلخ بر مردم می‌گذرد، محنت آن سالهای نکبت‌بار که عده‌ای نالایق یک شبه در صد ناز و نعمت شدند و مردمانی نان جو آغشته با خون هم نداشتند؛ رنج آن سالهای به اصطلاح مهرورزانه نه به همین بود؛ آنها با نام عدالت آمدند و غارت کردند و هر چه بود ربودند و‌ ایکاش می‌رفتند، ماندند و مدعی شدند. این رنجی فزونتر است.

پس از دولت‌های نهم و دهم و آن همه خسران که قلمها هم دیگر خسته‌اند از یادآوری اش و همه می‌دانند چه بر سر این ملت رفت، اکنون دولتی دیگر است که داعیه اعتدال دارد و به امید می‌خواند. شکی نیست که این دولت در راهی گام بر می‌دارد تا از دردها بکاهد و نشان داده است که عزم آن دارد تا به نابسامانی‌ها پایان دهد و تا حدودی هم موفق عمل کرده اما غفلت‌های بزرگی داشته و وعده هایی بر زمین مانده دارد.

اصلاح‌طلبان خود را هزینه کردند تا از رنج مردمان بکاهند، از بسیاری از خواسته‌های سیاسی و اجتماعی خود چشم پوشی نمودند تا آرامش و امنیت و امید پدید آید، هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در انتخابات مجلس اصلی‌ترین هدف را بر جلوگیری از ورود نااهلان افراطی قرار داده و سودای قدرت نداشتند و حاصل شد دکتر روحانی و مجلسی که شاید حاشیه کمتر دارد و این نتیجه‌ای مثبت است که از دروغ و ریا و پرخاشگری و خشونت فاصله گرفته شد و عقلانیت حاکم شد اما مشکلاتی وجود دارد و هر چند بسیار از آنها مربوط به سوء تدبیر و عدم مدیریت و حتی خیانت دولتهای قبل است ولی این دولت هم تقصیر دارد و باید پذیرفت که در زمینه هایی نقصان و بی‌مبالاتی داشته است.

مسلم است که آقای روحانی تلاش فراوان دارند تا به مصائب مردم پایان داده و از مشکلات بکاهند و تا اینجای کار با همه فشارها و دشمنی‌های داخلی و خارجی کارنامه موفقی داشته‌اند اما اگر با این وضع کابینه و بعضی از این رجال بی‌حال و ناکارآمد ادامه دهند می‌ترسیم که "این ذکر به سجود انجامد!"

آقای روحانی باید بدانند امروز با زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی کاملاً متفاوت است و نمی‌توان با آن شیوه امور را اداره کرد ضمن اینکه جناب آیت الله در آن دوران اشتباهات فاحشی داشتند و خطاها را نمی‌پذیرفتند، انتقاد پذیر نبودند و بواسطه قدرتی که در آن روزگار داشتند کمتر خود را به نصیحت دیگران محتاج می‌دیدند و گاه مخالفین را به قول خودشان ادب می‌کردند؛ اینکه شیوه اداره امور توسط آقای روحانی تا حدودی نزدیک به آن نوع مدیریت است الا ادب کردن مخالفین؛ اولین غفلت جناب روحانی است و خطای بزرگ آقای روحانی که مکرر منعکس شده است وزارت کشور غیر همسو با نظر رای دهندگان است که از همان ابتدا نا امیدی بوجود آورد و اگر تمهید اصلاح طلبان و چشم پوشی از این خطا نبود شاید آقای روحانی در سامان دادن به برخی امور موفق نمی‌شدند. دود این غفلت و خطا اول به چشم خود آقای روحانی رفت و موانعی که همچنان بر سر راه دولت است را می‌بایست در استانداری‌ها و فرمانداری‌هایی جستجو کرد که وزارت کشور با انفعالی عجیب با مشورت راه یافتگان مجلس قبلی برگزیده بود و امروز در برخی از استانها و شهرستانها دولت امید و مردم امیدوار از آن متضرر شده اند.

دولت در سیاست خارجی فراتر از انتظار و بسیار خوب عمل کرد اما در داخل می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد و متاسفانه ظاهر امر نشان می‌دهد که تغییر مثبتی را شاهد نخواهیم بود. آقای روحانی باید در فرصت باقیمانده تا انتخابات 96 که اندک زمانی است تغییرات اساسی در وزارت کشور انجام دهد و تیم اقتصادی خود را قویتر
از مجلس فعلی انتظار شاقی نمی‌توان داشت، این مجلس توانایی ورود به مسائل سیاسی بزرگ را ندارد و فراکسیون‌های مجلس منفعل و ناکارآمد و برخی از این راه یافتگان باری به هر جهت و اهل زد و بند و لابی گری‌اند
از این نماید. مردان اقتصادی این دولت توانایی لازم را در بوجود آوردن آرامش اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های درست و بهبود معیشت مردم ندارند.

امروز را اگر نیک بنگریم آنچه را دولتیان می‌گویند با آنچه در جامعه می‌گذرد توفیر بسیار دارد، تورم یک رقمی مورد ادعا در جامعه لمس نمی‌شود، درست که زمان لازم است تا برخی سیاستها خود را نشان دهند اما نمی‌توان از مردم انتظار صبر ایوب داشت و مخالفین هم بیکار ننشسته اند. مخالفین نمی‌خواهند آقای روحانی تکرار شود و سابقه بی‌بند و باری و بد اخلاقی سیاسی‌اشان مشخص و از هر تهمت و دروغی استفاده می‌برند تا دولت را ناتوان نشان دهند. نا گفته نماند هستند افرادی که خود را به این دولت و یا اصلاح طلبان وصل می‌کنند و از دشمنان هم بدتر عمل می‌کنند، فیش‌های حقوقی، مربوط به دولتهای قبل باشد یا نباشد در این دولت سر بر آورده است و افرادی که در دایره اعتدال و اصلاح هستند مبالغ این فیش‌ها را دریافت کرده‌اند.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قبلی خواب بود و یا خود را به خواب زده بود و تشکیلات عریض و طویل برنامه و بودجه دولت و وزارت اقتصادی هم در غفلت و یا ناشی و شاید هم بی‌خیال. شکی نیست که این اتفاق، مغرضانه و برای بدنام کردن دولت و پوششی بر اختلاسهای کلان است ولی نباید از حقیقت گریخت و یا همه چیز را حواله داد به قبل از این دولت. فلان مدير دولتي با اين حجم دريافتي، واقعا چه دردی از این ملت دوا کرده اند و چه نوع کارشناسی دارند که این همه به جیب می‌زنند و آن کارمند محتاج عائله مند کم درآمد که دولت هنر کرده است و دوازده درصد به حقوقش افزوده! و آن کارگر بینوایی که تا اعتراض می‌کند به ضرب شلاق تیمار می‌شود به چه اعتماد کند؟

علاوه بر اینها آقای روحانی در زمینه رفع حصر موفقیتی نداشته و مطمئناً یکی از دغدغه‌های ایشان آزادی محصورین است و گامهایی هم برداشته‌اند اما نتوانسته‌اند حاکمیت را قانع کنند و بهتر است تلاش‌های خود و نتیجه کار را به اطلاع ملت برسانند. رفع حصر می‌تواند موجب وفاق ملی شود و اعتماد عمومی را باعث گردد، مهندس موسوی را نمی‌توان به لحاظ سیاسی و حزبی در جبهه اصلاح طلبان و یا اردوگاه اصولگرایان تعریف کرد. آقای موسوی فراتر از هر دوجریان قرار دارد و منافع ملی ایجاب می‌کند این حصر هر چه سریعتر شکسته شود و خیال سیاسیون و دانشجویان و مردم آسوده و زمینه برای ایجاد آرامش سیاسی فراهم گردد. برخی از مشکلات در رابطه با خارج و نیز رفع تنگناهای سیاسی و امنیتی به رفع حصر گره خورده است. آقای روحانی ملاحظات را رها کرده و از اقدامات خود در رابطه با حصر با مردم سخن بگوید.

علی ایحال با وجود همه کاستی‌ها دولت در پیشبرد اهداف نظام و توجه به منافع ملی و عزت و سربلندی کشور موفق بوده و تا‌اندازه‌ای از بار مشکلات اقتصادی کاسته است و علت مخالفت و بهتر است بگوئیم دشمنی بدخواهان هم همین موفقیتها است و اصلاح طلبان علیرغم گلایه‌هایی که دارند از ایشان مجدد حمایت خواهند کرد و اصولگرایان منصف هم می‌پذیرند که آقای روحانی را بعنوان نامزد خود معرفی نمایند.

از مجلس فعلی انتظار شاقی نمی‌توان داشت، این مجلس توانایی ورود به مسائل سیاسی بزرگ را ندارد و فراکسیون‌های مجلس منفعل و ناکارآمد و برخی از این راه یافتگان باری به هر جهت و اهل زد و بند و لابی گری‌اند و بعضی رفتار سیاسی و حزبی معقولی ندارند ولی دولت می‌تواند در امور اقتصادی از این مجلس کمک بگیرد و البته با هشیاری.

آنچه مهم است حل و فصل مشکلات اقتصادی جامعه و کم کردن از بار مشکلات معیشتی مردم است و برای این کار همه باید تلاش کنند از اصلاح طلب و اصولگرا و آقای روحانی می‌تواند با حمایت مجددی که از ایشان می‌شود برنامه‌ها و هدف گذاریهای خود را با انتخاب درست مدیران و مشورت با احزاب و جریانهای سیاسی و اساتید و کارشناسان پیش برده و از آلام مردم بکاهد.
پس بکوشیم تا رنجها کم کنیم
دل غمگنان شاد و خرم کنیم
که گیتی نماند و نماند به کس
بی آزاری و داد جوئیم و بس

فروزان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۲:۱۸
حیف و صد حیف هر وقت کسی می خواهد اوضاع رو تا حدودی سر و سامان دهد عده ای که منافعشان در خطر است شروع به حمله و تخریب میکنند. راستی این ها چقدر سود کرده اند که تا این حد خواهان برگشتن به اون دوران هستند (340713)
بقول روحانی فقیر متمکن!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۴:۵۲
بله ما هم خواهان برگشت اون دوران هستیم, حداقل اینه که همون 45 تومن یارانه ای که فقط میشه دو کیلو میوه باهاش خرید , که توسط این دولت قطع شده بر می گرده,آخه قرار بود با قطع یارانه ی ما ضعفاء و بازنشسته گان !! چرخ اقتصاد کشور بچرخه ولی نه چرخی چرخید و نه یارانه ی ما بازگشت. (340739)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۲۲:۳۹
اولا در دوران محمود خان ارزش پول یک شبه یک چهارم شد ولی یارانه ثابت موند و این یعنی با یارانه ۴۵ هزار تومان نمی توان مثل قبل هزینه هایی زندگی را رفع کرد. افزایش مبلغ هم موجب تورم بیشتر و کاهش بیشتر ارزش پول و بعبارتی ادامه این سیکل معیوب خواهد شد. مشکل اساسی این مملکت بازگشت یارانه ها نیست بلکه نظام مند و عادلانه شدن حقوق هاست که دیگر کسی نیاز به یارانه نداشته باشد. (340777)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۰:۳۵
اگه جز مردمی که خواسته های بی منطق شما همه ملت رو به این وضعیت انداخته اگر که جز دلواپسین پست و مقام هستی که سخن نگفتن بهتره (340787)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۷:۵۲
متاسفانه مردم ما سواد اقتصادی ندارن، حقم دارن کسی بهشون یاد نداده، تو دوران مدرسه 70 درصد مطالب آموزشی بدرد نمی خورن، اگر کمی با علم اقتصاد آشنا بودند، می دیدند که بخش عظیمی از بی ارزش شدن پول ملی و تورم، که باعث فلج شدن اقتصاد کشور و درنهایت وضعیت خراب مالی مردم شده، از پخش همین 45 تومنها تو جامعه است که در نهایت به ظاهر 45 گرفتن و در واقع 80 تومن از قدرت خریدشون رفته و با پرداخت هر دور یارانه وضع بتر میشه! (340795)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۳:۲۰
برمردم نه بر اصلاح طلبانی کهوقراربود همه جیو100روزه حل کنن (340721)
رضا قربانپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۴:۰۹
آقاي روحاني مثل آقاي خاتمي و آقاي احمدي نژاد راي قاطعي ندارندكه بخوان همه استانداران و فرمانداران صد دصدهمسو باشند.پس بايد بسوزه و بسازه (340727)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۴:۳۲
تنها کسی که و طوری فراهم کنه که احمدی نژاد دوباره فکر ریاست جمهوری به سرش بزنه همین روحانی بود کسایی که سال 92 از احمدی نژاد متنفر بودن الان میگن صد رحمت به احمدی نژاد . اتفاقات فیش های نجومی نشان داد اصولگرایان و اصلاح طلبان تفاوت چندانی ندارند. بهار نیوز مرد باش نطر رو بذار (340731)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۴:۳۳
بسیار جالب و مبتنی بر واقعیت بوده
امیدوارم همه و همه فقط به دنبال منافع ملی کشور باشند و در این راستا گام بردارند و این دولت با کاستی که در کابینه داشت انصافا در این راستا حرکت کردند و میتوانست کابینه بهتر از این تشکیل شود (340732)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۵:۴۰
بطورنسبی دیپلماسی خارجی دولت روحانی تاکنون موفقیت امیز عمل کرده وحیف است که این ظرفیت در سایه تاریک حقوق های نجومی به محاق فراموشی سپرده شود هرچند اصلاحات بنیادی اقتصاد وشفافیت مالی و بالاخره اعتماد بخشی به جامعه نیز از ضروریات است امید است دولت روحانی در استانه انتخابات دوره دوازدهم ودر کوتاه مدت پیام امید بخشی در زمینه اقتصادی ومعیشتی برای اقشار پائین ومتوسط نیزداشته باشد (340745)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۰:۱۹
......وقتی فردی مثل احمدی نژاد در سه فقره پرونده محکوم شده و کسی جرات ندارد حکم محکومیت ایشان را اجرا کند چگونه می توان اعتماد مردم را جلب کرد؟؟؟آیا اقدامات اقتصادی به تنهایی کارساز است؟؟؟اگر کار ساز است پس در طول این 37سال همه شعار های ارزش مداری بیهوده بوده؟؟؟!!! (340784)
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۵:۵۶
اولین هدف گروه تخریب ( دلواپسان+اژدهای مخفی اقتصاد ایران)جلوگیری از دستاوردهای اقتصادی که ممکن بود با برجام وتعامل سازنده با دنیا نصیب ایران شود بود،که تا الان با کمک ایادی منطقه ایشان صددرصد موفق شده‌اند تا از این طریق باعث دلسردی مردم از دولت روحانی و عدم شرکت اکثریت مردم درانتخابات ۹۶ و پیروزی فرد موردنظرشان با رای ناپلئونی شوند که با توجه به مدیران غیر همسو با دولت روحانی و اصلاحطلبان در این خصوص نیز در صورت ادامه روند اشتباه گذشته بدون شک موفق خواهند شد. (340746)
حسن
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۸:۱۴
افسوس که نیم میلیون جوان برای تاسیس یک جمهوری اسلامی دادیم اما نتیجه فیش های نجومی شد و اختلاسهای هزار میلیاردی. صد افسوس!!! (340761)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۱۹:۴۷
آقای بقایی یه آقای جهانگیری دستورداده داده که بیت المال را برگردانید. (340766)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ۲۲:۴۵
ایشون بهتره بروند طلا هایی را که از مملکت خارج کرده اند به کشور برگرداند. البته دکل نفتی را هم فراموش نکند! (340778)
سادات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۰:۲۲
تمام خانه ها میرن نماز جمعه ولی کسی اعتنایی نمیکنه (340785)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۳:۵۰
معلمان معیشت خوبی ندارند کمکککککک (340790)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۴:۲۸
جناب روحانی مگر احمدی یک فدر غیر همسو در کابینه داشت .این تساهل و اعتدال نیست این راکد ماندن برنامه های دولت است و مردم بمقصر شما رو میشناسند و به وجهه تان ضرر میرساند بعضی مواقع برای پیشرفت کار باید بایستید و با تندروها سر شاخ شوید نمیشود شنا کرد و خیس نشد بهرحال وقت تنگ است و مشگلات بسیار قاطعیت لازم است . (340794)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۰۸:۴۵
تندروها در مجلس طرح بر داشتن ریاست جمهوری میدهند !که خیالشان از ناکار امدی مردم راحت باشد (340797)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۲:۵۰
اعتماد بخشی به جامعه بدین معنی که دولت وحامیان وعلاقه مندان به روحانی باید سعی کنند با شفافیت مالی ورای هرگونه مشکلات بیرونی حداقل درحوزه مسئولیت وپاسخ گوئی خود اعتماد جامعه را حفظ کنند (340806)
طلوع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۰ ۱۶:۰۰
شما که تو بوق و کرنا کرده بودید پیروزی بزرگ اصلاحات در انتخابات مجلس؟؟
حالا مجلس شده نا کارآمد و از این مجلس نمیشه انتظار داشت و...
.
خداوکیلی با خودتون چند چندید؟؟
خخخخخخ (340834)