به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۴۵
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۰۹۴۰۸
درباره‌ی عملکرد اقتصادی دولت روحانی؛

آقای رییس‌جمهور باید با مردم صریح باشند

آقای رییس‌جمهور باید با مردم صریح باشند
محمد توکلی

گروه اقتصادی: برای آن که عملکرد اقتصادی دولت‌ها را بسنجیم پیش از هر کاری باید به مبنایی مشترک برسیم. اینکه برای فردی ملاک این سنجش "جیب مردم" باشد، برای آن دیگری جیب خودش و اطرافیانش و برای نفر سومی آمارهای رسمی راه را برای بررسی علمی عملکردها خواهد بست. فکر می کنم منطقی ترین و علمی ترین مبنا برای چنین سنجشی آمارهای رسمی باشد. در حوزه ی اقتصاد سه شاخص تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری می‌تواند نشانگرها خوبی برای بررسی عملکرد یک دولت در این حوزه باشد. نرخ تورم در آغاز به کار این دولت حدود 40 درصد را نشان می داد و حالا با گذشت سه سال به حدود 10 درصد رسیده است. در شاخص نرخ رشد در سال 91 نرخ رشد اقتصادی به حدود منفی 7 رسیده بود و این عدد در سال 94 به مثبت یک رسیده است و در بدبینانه ترین پیش بینی ها هم نرخ رشد برای سال 95 حداقل 4 درصد خواهد بود. نرخ بیکاری هم در شرایط فعلی در قیاس با آغاز به کار دولت تغییر چندانی نکرده است و همچنان وضع، بحرانی است.

نکته‌ی بسیار مهمی که در بررسی کارنامه‌ی اقتصادی دولت باید همواره مورد توجه آقای رییس‌جمهور و همراهانشان باشد - که معمولا هم از آن غفلت شده- بیان صریح این موضوع به مردم است که: نرخ تورم 10 درصدی و نرخ رشد 4درصدی وضعیت بسیار بدی است. در این که چنین عملکردی در مقایسه با فاجعه‌ای که تحویل گرفته شده یک کارنامه ی درخشان است شکی نیست اما آقای رییس‌جمهور باید با مردم صریح باشند و همواره این نکته را یادآوری کنند که نرخ تورم ده درصد در دنیای امروز معنایش فاجعه ی اقتصادی است یا نرخ رشد 4-5 درصد که احتمالا در زمستان 95 می‌خواهند برایش جشن بگیرند با توجه به ظرفیت های کشور نرخ رشد پایینی است.

اگر این صراحت در کلام روحانی باشد آنگاه برای مردم این ابهام پیش نمی‌ید که چرا آن چه می‌بینند با این آمارهای شیرین فاصله دارد اما درباره‌ی نرخ بیکاری اوضاع پیچیده تر از این حرفهاست. قبل از هر کاری باید به این فکر کنیم که چه شد که به این بحران رسیدیم تا از تکرارش در آینده جلوگیری کنیم. آن هنگام که دانشگاه ها مثل قارچ روی زمین می‌روییدند و به جای آموزشِ مهارت به فکر فروش مدرک و دانشجوی پولی بودند (حقیر، خود از دانشجویان همین جور دانشگاه ها هستم بنابراین خدای ناکرده قصد بی‌احترامی ندارم) و احمدی‌نژاد و هاشمی برای کم کردن روی طرف مقابل، مشغول تکثیر بی حساب و کتاب دانشگاه پیام نور و آزاد بودند حضرات تصمیم‌گیر باید امروز را می‌دیدند که حالا کشور مانده است و لشکر میلیونی مدرک به‌دست‌های بیکار. برای علاج این درد چاره‌ای جز رسیدن به نرخ رشد هشت درصد و استمرار آن نداریم و برای رسیدن به چنین نرخ رشد مستمری چاره‌ای جز سرمایه گذاری‌های چند صدمیلیون دلاری در هر سال نیست. طبیعتا این حجم از سرمایه همه اش در داخل تامین نمی‌شود و بخشی از آن باید از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین گردد.

چنین درمانی زمانی طولانی را می‌طلبد و خوب است آقای رییس‌جمهور با مردم صریح باشند و بگویند که نه تنها در این دولت که حتی هیچ معجزه گر دیگری تا دو دولت آینده هم نمی تواند کشور را از این بحران نجات دهد و همه باید به یاد داشته باشیم که برای حل این معضل در صورت انتخاب مسیر درست هم مسیری بسیار طولانی در پیش داریم.

امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۵:۱۱
وقتی به تعمیر گاه میریم هدفمون اینه که ماشین درست بشه بیایم وقتی به دکتر میریم توقع داریم حالمون بهتر بشه بریم اما از دکتر نمی پرسیم چطو درمان می کنی یا از تعمیر گاه نمی پرسیم این دردش چه بود و چه کردی اما رئیس جمهور که بدخواهم زیاد داره بیاد توضیح بده؟ (338923)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۳:۴۹
دلیل اصلی اینکه 3 سال است کشور در رکود است و همچنان ادامه دارد کاهش تقاضا است و دلیل کاهش تقاضا گرانی و کاهش قدرت خرید مردم است و دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید دلار گران 3500 تومانی و کاهش ارزش پول کشور است...تا زمانی اقای روحانی جلوی کاهش نرخ دلار را گرفته و یا سطح درامد مردم نسبت به نرخ دلار تعادل پیدا نکند کشور از رکود خارج نمی شود.... (338953)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۰:۲۳
دوست من دلار گران نیست .اتفاقا اقتصادانان ایراد میگیرند چرا دلار ثابته ! چون قیمت دلار باید شناور باشه (تورم آمریکا وسلیغه و تعرفه واردات ونرخ رشد اقتصادی ما) دلایل روشنی است که دولت دلار رابه زور ثابت نگهداشته ! اتفاقا دلار قیمتش باید حدود 5000 تومن باشه .سطح درآمد مردم ربطی به نرخ دلار نداره به تورم ربط داره که دولت رابطه ی خوبی را درتورم و دستمزد حفظ کرده در جهت پرکردن خلائها!دستمزد هم یکی از عوامل قیمت کالا وخدماته الکی بالا بره تورم زاست ! (338959)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۵:۴۴
بنظرم مواضع آقای روحانی در همه زمینه ها منصفانه است اما در برخی موارد خیلی محافظه کارانه عمل می کنند.البته این محافظه کاری افراطی مربوط به برخی از وزراست نه خود ایشان.مثلا در مورد اسیدپاشی اصفهان 3 وزیر ماموریت داشتند موضوع را پیگیری و نتیجه را به مردم اعلام کنند اما موضوع مسکوت ماند یا در مورد لغو کنسرتها موضع وزارت ارشاد بگونه ای است که انسان خیال می کند کل حاکمیت در مقابل تصمیمات شخصی دادیار یک شهرستانی عاجز و ناتوان است.چنین مواردی نقاط ضعف دولت است در اقتصاد دولت ضعف عملکردی ندارد. (338928)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۷:۴۶
کاملا درسته تنها در نرخ رشد 8درصد واستمرار آن بیکاری ازبین میرود .اما این نیاز به 800 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داره (338937)
لجن زارسیاست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۲۰:۲۱
احمدی نژادتوروخدابرگرد.دیگه قول میدم ازاین اشتباهانکنیم. (338941)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۵:۵۱
معلومه حسابی تو اون ۸ سال بهت رسیده. ناراحت نباش .....ایندفعه ما هم اشتباه سال ۸۴ را نمی کنیم که این آقا با شکسته شدن آرای اصلاح طلبان ناپلونی بالا بره. (338986)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۲۰:۳۱
خراب کردن به مراتب زمان کمتری در برابر درست کردن میبرد.مثلا شما در عرض یک ثانیه و با یک انفجار ساختمانی را ویران کنید ساختن مجدد آن چند سال زمان میبرد.حالا حساب کنید دولتی ۸ سال اقتصاد کشور را تخریب کرده است. معلوم است که درست کردنش چقدر زمان میبرد. (338943)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۲۱:۰۵
احمدی نژاد و هاشمی مشغول تکثیر دانشگاه بودند!!!!
ایول دمت گرم خیلی خندیدیم حال کردیم از این همه هوش و فراست اخوی خداییش تنهایی به این نتایج گهر بار رسیدی ؟!!! (338946)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۰:۲۸
به خودت بخند ! هاشمی دانشگاه آزاد را درست کرد .احمدی نژاد از اون بدتر برای اینکه جلو دانشگاه آزاد به ایسته پیام نور را در هر دهاتی تاسیس کرد !از اون بدتر علمی کاربردی و دانشگاه های غیر انتفاعی است .اگر دلیل ندارید لازم نیست شخصیتتون را نشون بدید . وقتی که قرار شد ظرفیت ها رابالا ببرند معاون زاهدی برگشت گفت :جوان تحصیلکرده میتونه از فکرش کار ایجاد کنه برا همین نگران شغلشون نباشید !!!چی شد مازاد 4000000نفر مدرک دار بیکار که کلی هزینه و زحمت آخرشم هیچ (338961)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۰:۲۰
رییس جمهور باید نشان بده که دارد کار میکند..
باید مانند اوایل انقلاب تعارفات را کنارگذاشت.
باید لباسای قشنگ و شیک و ماشینای فلان قیمتی را مسئول مملکت ؛ کنار بزارد
باید آستین بالا زد و ابتکار عمل داشت. شعار به درد نمیخورد.

اگر نتوانستیم بدانیم که احمدی نژاد با راحتی آب خوردن باز میگردد (338950)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۱:۵۵
دوست عزیز با نظر جنابعالی کاملا موافقم دولت باید نشان بده که دارد کار می کند اما متاسفانه دولت نه صدا و سیما دارد و نه تیم رسانه ای قوی.با اینحال اینا توجیه نمیشه حرف شما درسته دولت در این مورد ضعیف است. ودر موارد مهم همه اعضای دولت خودشونو کنار می کشن آقای روحانی مجبور میشه خودش بیاد وسط میدون.امیدواریم دولت برای برطرف کردن ضعف خودش تدبیری بیندیشه وگرنه با این تیم ضعیف نمیشه انتظارات مردمو برآورده کنه. (338966)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۰:۲۱
کسانی که حسابشان پاک هست. صراحت دارند (338951)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۴:۳۶
اي كاش كمي انصاف داشته باشيم انان كه پي در پي اتاق فكر تشكيل مي دهند تا هر هفته يك بحران جديد براي اين دولت درست كنند ونمي گذارند تا دولت اين ويرانه تحويل گرفته از خود انان را بازسازي نمايد ومعضلات را برطرف كند ايا فكر مي كنيد اين افراد دلسوز اين مردم واين كشورهستند زهي خيال خام وباطل ، ما بايد در كشور فارغ از جناح بندي ها يك عزم ملي ايجاد كنيم همه دست در دست هم دهيم وبراي نجات اين كشور چاره اي بينديشيم چرا كه فردا خيلي دير است (338954)
طلوع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۸:۵۵
اگر احمدی نژاد واقعا خراب کرده اونم اینطور که شما میگید لایق اعدام شدنه! چه برسه بخواد کاندید ریاست جمهوری هم بشه!
پس ترستون دیگه از چیه؟؟
واقعیت اینه که وقتی احمدی نژاد بیاد با دست پر میاد و مثل سیل همه دروغ های این 3 سال دولت رو که بهش بستن رو میشوره و میبره و اونوقت حقیقت نمایان خواهد شد.
احمدی نژاد اگر مفسد بود تو یه خونه معمولی تو نارمک زندگی نمیکرد!
حقجو باشیم. (338957)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۰:۱۲
ما نمیگیم لیاقت احمدی نژاد در حد اعدامه و معتقد به رد صلاحیت ایشان نیز نیستیم و از حق تایید صلاحیتش هم دفاع می کنیم.اما حقیقت اینه که فساد دوره دولت احمدی نژاد.....بی سابقه است.در کجای دنیا کشتی و دکل گم می شود؟!در کجای دنیا فرد بازنشسته ای امثال خاوری ها که توسط خود دولت مجددا دعوت بکار شدند می توانند در عرض دو سال 3هزار میلیاد تومن بدزدند و فرار کنند؟!در کجای دنیا پدیدهایی مثل بابک زنجانی ها میتوانند نفت کشور را بفروشند و پولش را پس ندهند؟! (338958)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۰:۲۴
در کجای دنیا 18.5میلیارد دلار پول نقد و 22 تن طلا می تواند توسط همسایه مصادره شود وکسی پاسخگو نباشد؟!یادمان باشد که اینها تنها بخشی از فسادیست که در زمان احمدی نژاداتفاق افتاده واگر ایشان مسئول آنهمه فسادنیست پس مسئول فسادکیست؟! اکنون آمریکا حدود1.75 میلیارد دلار پول کشورمان را که در زمان دولت احمدی نژاد به آنجا منتقل شده مصادره کرده است تلاش دولت فعلی را ببینیدکه بخاطر دفاع از حقوق ملت به دیوان لاهه شکایت می کند.احمدی نژاد چی؟ بخاطر 18.5 میلیارد دلار و22 تن طلا حرفی زد؟ موضعی گرفت؟ دفاعی کرد؟!! (338960)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۰:۳۲
ترس ما از اینه نکنه دوباره فریب بخوریم .جنس ترس ما همون جنسی است که وقتی میخواهیم قرآن را باز کنیم به مسلک پیامبران و معصومین میگوییم (((پناه میبریم به خدا از شر شیطان رانده شده ))آیا پیامبران و معصومین نباید از شیطان میترسیدن
امام خمینی :حواستان جمع باشد روزی نرسد که این حجتیه ها همه چیزتان را گرفته باشند !!!!!!!!!!!! (338962)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۲
تو یا واقعا ساده لوحی یا داری خودت را به اون راه میزنی. محمود خان الان در ولنجک و در یک آپارتمان شیک و مدرن داره زندگی میکنه که معلوم نیست پولش از کجا اومده. حالا شماها هی خودتونو با این حرفها گول بزنید ولی بقیه را نمیتوانید گول بزنید.
در مورد اینکه چرا با اینهمه فساد و خرابکاری در زمان او به حسابش نمی رسند اولا فعلا چندتا از معاونان پاکدستش که خط قرمزش بودند دارند آب خنک میخورند. دوما دلیلی که باعث میشه با اینهمه تخلف راست راست بگرده همون چیزی هست که فاضل موسوی گفت.آتو داشتن (338971)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۵:۱۱
البته ما هم امیدواریم که این آقا بیاد تا بلکه در مورد تخلفات ۸ سال دولتش پاسخگو باشه. به دادگاه که احضار شد و نرفت شاید اینطوری بشه بازخواستش کرد. در ثانی ایشون در مناظرات به دولتهای ماقبل خودش تهمت زد.اگر قرار به پاسخگویی باشه روسای جمهور قبلی هم باید حق دفاع از خودشان را داشته باشند. (338981)
reza
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۰:۵۶
از صنعت توریست بسیار عقبیم...تنگ نزری مانع اصلی است. (338963)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۱:۳۱
رای ما دکتر روحانیست شما هایی که حمله کردید کامنت نا امیدی می زارید دستتون رو شده ثبات اقتصادی که الان با وجود تمام کارشکنیها هست عالیه دستشون درد نکنه (338964)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۱:۳۶
اگاه باشید اقلیتها در بهار نیوز با نیت تخریب دولت فعال شدند (338965)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۳
جناب توکلی: سیاست انقباضی محض برای کنترل وکاهش تورم هنرنیست.بهمین خاطربازارتکان نخورده وبعنوان کارشناس بخش اشتغال ادعادارم نرخ بیکاری به مراتب بیشترشد.شک نکنیدآمارهای دولتی وایرانی منطبق برواقعیتهانیست!نکته مهم دیگردرتیم اقتصادی دولت اراده قوی وشجاعانه وعالمانه بمنظوربهبودرفاه توده مردم دیده نمیشود.تیمیکه هنوزسودبالای بانکی راحل نکرده وتوان حل موضوع کوچک مثل تبعیضات ناروادرنظام پرداختهارانداردچه انتظاری ازش هست درحل موضوعات مهم من شفاف سازیها!!!!! (338972)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۵:۰۳
درست است که این سیاست انقباضی برای کاهش تورم گزینه خوبی نیست اما وقتی در شرایط رکود تورمی هستیم ناچارا راهی جز این باقی نمی ماند. به همین خاطر باید اول تورم را پایین آورد و بعد به سیاستهایی تشویقی برای سرمایه گذاری روی آورد.به نظر من اگر پس از برجام سرمایه گذاری خارجی شکل بگیرد و با تزریق منابع مالی تقاضا تحریک شود وضعیت اشتغال بهتر میشود. البته من اعتقاد دارم که مسیری که تا الان دولت طی کرده ناقص بوده و نباید به کاهش تورم اکتفا کرد و در مرحله بعد باید کارهای بالا انجام شود. (338980)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۳:۳۸
افرادی که توقع دارند در مدت کوتاهی وضع اقتصاد درست شود به این نکته توجه داشته باشند که ما در ۸ سال گذشته به مرور به اینجا رسیدیم و الان وضعیت اینگونه است. خب شما که در زمان خراب شدن صبر و تحمل کردید چرا حالا که دولت قصد اصلاح وضعیت را دارد صبر نمی کنید؟! روحانی ایده آل نیست ولی در بین گزینه های موجود بهترین است. شما که ۸ سال دوره احمدی نژاد را صبر کردید ۸ سال هم به روحانی فرصت بدید چون دولتها در دوره دوم نتایج خود را برداشت می کنند. (338974)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۳:۴۸
ادامه .آقای توکلی:همانطوریکه عرض شداراده هارادرتقویت مردم درابعارمختلف بویژه اقتصادی قوی نمی بینیم والادراین کشورآنقدرپتانسیل هست که باحداقل سرمایه گذاری وتوجه میتوان مشکلات رابه حداقل رساند.مصداقهای بارزبرای اثبات این ادعاکشورهلندوکره جنوبی هستندکه باتامل به پروسه پیشرفت این کشورهابه کم کاریهاوزیانهای حاصل ازناکارآمدی مدیریتهادرادوارمختلف بیشترپی میبریم.وسعت هلند41هزارکیلومترمربع با17میلیون جمعیت صادرات فقط درزیرمجموعه بخش کشاورزی 70میلیارددلاریعنی به اندازه صادرات ناخالص وخالص کشورما!سه استان ... (338976)