به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۵۱
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۰۹۸۰۵

عارف حق دارد کاندیدای ۹۶ بشود

عارف حق دارد کاندیدای ۹۶ بشود
گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه آرمان نوشت: سكوت عارف و عدم تمايلش براي رياست كميسيون‌هاي مجلس از نظر برخي اصولگرایان يعني آماده شدن او براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶! ديروز كميسيون‌ آموزش مجلس از جهاتي مهم‌ترين كميسيون مجلس محسوب مي‌شد و چشم‌ها و گوش‌ها منتظر شنيدن و ديدن يك خبر از آن كميسيون بودند كه آن هم مشخص شدن رياست كميسيون آموزش بود. تا قبل از روز يكشنبه بسياري از پيش بيني‌ها كانديدا شدن دو نماينده از دو طيف سياسي بود يعني چنين مي‌گفتند و مي‌نوشتند كه عارف از سوي اصلاح‌طلبان و محمد مهدي زاهدي از سوي اصولگرايان براي جلوس بر كرسي رياست كميسيون آموزش رقابت مي‌كنند كه روز گذشته اين پيش بيني محقق نشد و عارف ترجيح داد رقابتي براي اين رياست كميسيون آموزش نداشته باشد.

روز يكشنبه يك عضو كميسيون آموزش گفت: ‌در اين جلسه محمد مهدي زاهدي با ۱۳ راي از مجموع ۲۳ راي به عنوان رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات انتخاب شد. اسفنديار اختياري يادآور شد: همچنين محمدي و نگهبان سلامي نيز به عنوان نواب كميسيون آموزش انتخاب شدند. شايد يكي از دلايل كانديدا نشدن عارف به فضاسازي‌هايي مربوط باشد كه طي روزهاي گذشته بر عليه او صورت گرفت به نحوي كه برخي كه تمايلي به رياست عارف بر كمیسيون آموزش نداشتند اظهاراتي را در قالب يك خيرخواه مطرح مي‌كردند، به نحوي كه در نهايت با اقدامات شان عارف را از حضور در عرصه رقابت منصرف كنند، مانند قاسم جعفري كه از نمايندگان مجلس نهم بود و درباره مهندسي انتخابات هيات رئيسه كميسيون آموزش مجلس كه از سوي مخالفان دولت و اصلاحات به صورت شايعه منتشر شده بود، گفت: قطعا كساني كه چنين كاري را انجام مي‌دهند دوستان عارف نيستند و عارف نبايد اجازه بدهد از سبد آبرويش هزينه شود. وي افزود: متاسفانه در برخي رسانه‌ها اخباري منتشر شد مبني بر اينكه قرار است در كميسيون آموزش مجلس تغييراتي ايجاد شود كه رئيس و هيات رئيسه اين كميسيون به صورت مهندسي انتخاب شوند و روي عارف به عنوان رئيس هم توافق شده، البته اين چيزي است كه در رسانه‌ها گفته شده و قطعا كساني كه قصد انجام چنين كاري را دارند، دوستان آقاي عارف نيستند. جعفري تاكيد كرد: آقاي عارف با سوابقي كه دارد مي‌داند كه انتخاب رئيس كميسيون آموزش بايد در يك روند قانوني صورت بگيرد و اگر آنگونه كه در رسانه‌ها گفته مي‌شود، باشد و بخواهد آراي هيات رئيسه كميسيون مهندسي شود، درست نيست.

در سر عارف چيست؟
اما برخي احتمال ديگري را مطرح كردند و آن هم برنامه‌ريزي عارف براي سال ديگر بود. كانديداتوري براي رياست‌جمهوري آن چنان با عارف غريبه نيست، چنانكه در سال ۹۲ هم او عزم حضور در انتخابات و رقابت با روحاني و ديگر كانديداهاي آن دوره را داشت كه در نهايت طي تصميم جمعي اصلاح‌طلبان از ادامه مسير و حضور در انتخابات به عنوان كانديدا انصراف داد. پس از آن برخي اينگونه مطرح كردند كه عارف به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهد داد كه اينچنين هم نشد و اسحاق جهانگيري بر آن كرسي نشست. عارف در اين ايام بنياد اميد را تاسيس و اداره كرد اما آنچنان ارتباط تشكيلاتي ميان او و ساير اصلاح‌طلبان برقرار نبود تا اينكه موعد بستن ليست براي انتخابات مجلس دهم فرا رسيد. برخي كه معتقد بودند بايد پاسخ انصراف عارف از كانديداتوري در سال ۹۲ را با سر ليست قرار دادن او كرد، سايرين را مجاب به اجراي چنين موضوعي كردند و عارف درصدر ليست اصلاح‌طلبان براي ورود به مجلس قرار گرفت و به عنوان منتخب اول تهران به ساختمان هرمي شكل بهارستان رفت. پس از مشخص شدن راهيابي تمام اعضاي ليست اميد كه شامل چند اصولگراي ميانه رو هم بود بحث‌ها بر سر حمايت از عارف براي جلوس بر كرسي رياست آغاز شد كه در اين هنگام برخي عنوان داشتند به دلايل اخلاقي و براي جبران انصراف عارف در انتخابات رياست‌جمهوري، نام او در سرليست اصلاح‌طلبان قرار گرفت، پس ديگر نيازي به تقديرهاي بيشتر و تلاش براي رياست او نيست و برخي ديگر اما اصرار داشتند يك اصلاح‌طلب بايد بر كرسي ریاست جلوس كند كه همين نمايندگان با وجود هشدارها و توصيه‌هاي دلسوزان مبني بر راي بالاي لاريجاني، عارف را مجاب به كانديداتوري براي رياست كردند و به عبارتي در لباس دوست، شكست را به او تقديم كردند. عارف مدتي سكوت كرد كه برخي از آن تعبير به قهر كردند که درست نبود و در همين ايام زمزمه‌هاي احتمال رقابت عارف با زاهدي براي رياست كميسيون‌آموزش شنيده شد كه روز گذشته او حاضر به رقابت نشد و كرسي رياست به زاهدي رسيد.

عارف، رقيب روحاني؟!
اما به نظر نمي‌رسيد عدم رياست بر كميسيون آموزش به منزله پايان فعاليت هاي سياسي عارف باشد بلكه شنيده شده است او پس از ناكامي براي جلوس بر كرسي رياست مجلس حاضر به پذيرش رقابت براي كرسي‌هاي ديگر رياست نشد و به انتخابات سال ۹۶ مي‌انديشد.این گمانه پیشتر از سوی اصولگرایان هم مطرح شده بود. البته عارف اين روزها از اصلاح‌طلبان دلگير است که حق هم دارد، نخست از سال ۹۲ كه به سبب حمايت از روحاني مجبور به انصراف شد و سپس انتخابات رياست مجلس كه رقابت را به لاريجاني واگذار كرد و آن طور كه انتظار داشت از سوي اعضاي ليست اميد حمايت نشد و در نهايت هم اصولگراياني كه در ليست اميد بودند مسير ديگري غير از ساير اعضاي اين ليست انتخاب كردند. اكنون اين احتمال درحال تقویت شدن است كه عارف در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ حضور پيدا كند. سبد راي او در آن انتخابات بخشي از اصلاح‌طلبان، برخي اصولگرايان ميانه رو و حتي اصولگرايان تندرويي خواهد بود كه ۴ سال در انتظار پايان دوره اعتدال بودند. در اين مسير برخي كه از مشكلات دولت روحاني كه بيشتر در حوزه اقتصادي خودنمایي مي‌كند آگاه هستند به عارف توصيه مي‌كنند كه تبليغاتي از اين ناحيه داشته باشد كه همين موضوع هم براي او راي‌آور است. البته برخي هم اينگونه بيان مي‌كنند كه عارف به تنهايي ظرفيت لازم براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري را ندارد و اگر كانديدا شود برداشت عمومی چنين خواهد بود كه او براي جلوس بركرسي رياست‌جمهوري براي اساس تصميمي شخصی عمل می‌کند. البته اين مسير از سوي دلواپسان در حال طي شدن است. پس تصور نمي‌شود عارف چنين رويكردي داشته باشد. اودلخور است وباید بزرگان سریع تر فکری برای این مساله داشته باشند.حامیان عارف تصورشان این است که ایشان به حق خود نرسیده است، لذا باید درباره او تصمیم عقلانی اتخاذ شود

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۱۰
عارف بسیار داناتر و دلسوزتر از اینست که رای اصلاحطلبان را در 96 بشکند ، بر خلاف بعضی از اصلاحطلبان قلابی که سال 84 و 88 با فرستادن تعداد زیادی کاندید احمدی نژاد را 8 سال به کشور قالب کردند افرادی مثل خاتمی و عارف اصلاحطلب و دلسوز واقعی هستند که اگر لازم باشد مادر را به دایه هم خواهند سپرد، کسانی که مذبوحانه ولی عامدانه می خواهند در 96 هم تعدد کاندید اصلاحطلبان ایجاد کنند خائن به اصلاحات و دشمن اصلاحات هستند که با لباس دوست آمده اند، حتی اصولگرایان واقعی ( نه اصولگرایان تقلبی و کاسب ) هم بر این (339410)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۱۴
در عاقل بودن عارف شکی نیست ولی شرکتش تو انتخابات هم به معنای عدم عقل یا دلسوزی نیست قطعا حسن روحانی یک اصلاح طلب واقعی نبوده و نیست (339436)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۱:۵۵
یادم هست سال ۸۴ عده ای مانند شما می گفتند به رفسنجانی رای بدیم؟! عمرا! ولی ۸ سال بعدش برای اومدنش لحظه شماری میکردند. (339509)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۲۱
اگه یه اصلاح طلب واقعی مثل دکتر عارف یا پزشکیان کاندید بشن دوم خرداد باز هم تکرار میشه البته قاطع تر به امید اینکه یه اصلاح طلب واقعی بیاد و خیلی از این کارای نیمه تموم خاتمی رو تموم کنه فقط توسعه سیاسی میتونه تمام مشکلات (اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی.....)رو حل میکنه (339444)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۱۲
ادامه:
( نه اصولگرایان تقلبی و کاسب ) هم بر این اندک اصلاحطلب قلابی شرف دارند ، در حالیکه وزیر خارجه دولتهای 30 سال اخیر شهامت یک تلفن به وزیر خارجه امریکا در جهت منافع ملی را نداشتند وزیر خارجه روحانی تمام این تابوهای الکی را شکسته است ، اگر در بین باقی وزرا افراد ضعیف هست که هست، باید روحانی را کمک کرد تا آنها را تصفیه کند، باید دید چه کسانی افراد خائن را در لیست امید گذاشته اند آنها را بیابید و پاکسازی کنید نه اینکه رای اصلاحطلبان در 96 بشکنید (339412)
ویژه خوز بنفش
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۲۱
فقط روحانی (339418)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۱۷
واقعا متاسفم که اینو بگم... اما آقای روحانی انتظار رای نداشته باشند... البته این دلالت بر حمایت از فرد دیگری مثلا یک اصولگرا که از این هم بدتر است، نیست... بلکه دلیل بر نومیدی است... (339416)
شهروند
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۲۱
فقط عارف (339417)
شهروند
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۲۹
اگر عارف سال 96 نیاید و اصلاح طلبان از روحانی حمایت کنند

تجربه تلخ سال 84 تکرار خواهد شد (339420)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۵۸
بعید است ایشان شرکت کنند
آقای عارف فردی محجوب و بسیار با درایت است (339430)
عارف روحانی!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۱۰
باید پیش از انتخابات 96 در یک نظر سنجی علمی و دقیق میان دکتر عارف و روحانی یک نفر نامزد ریاست جمهوری بشن و اگر رای دکتر عارف فاصله معنی دار با روحانی داشت در صورت عدم انصراف روحانی عارف به عنوان نامزد اصلاح طلب ها معرفی شود. (339434)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۱۵
با جان و دل از آقای دکتر عارف حمایت خواهیم کرد در این دولت در انتخابات 7 اسفند به ما مردم کوهدشت خیانت شد و به همین خاطر اعتماد مردم این دیار از دولت بشدت خدشه دار شده است (339437)
علی
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۲۲
کاش ایندفعه آقای روحانی بجای آقای عارف کناره گیری کند. (339446)
علی
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۲۵
در هر صورت نامزدی همزمان آقایان عارف و روحانی مطمئنا خبر بسیار خوبی برای اصولگرایان و تندروها خواهد بود. (339448)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۴:۲۴
عارف براي رياست جمهوري ضعيف است (339460)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۴:۵۱
در حال حاضر بهتر از روحانی با تمام کاستی ها در کابینه اش نیست.عارف هم مهره کوچکیست که اقبال عمومی خاصی ندارد مگر این که طبق انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری گذشته آقای خاتمی رئیس دولت اصلاحات از یک کاندیدایی حمایت کند. (339467)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۴:۵۷
حزب اعتدال و توسعه از پشت به عارف و اصلاح طلبان زد باید در سال 96 اصلاح طلبان از حسن روحانی حمایت نکنند بلکه کاندیدای جداگانه داشته باشند (339469)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۱:۵۳
در این صورت برنده اصلی پایداری خواهد بود. مثل ۸۴ (339508)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۲:۴۲
مگر الآن دولت دست پایداریها نیست؟ (339533)
ساینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۶:۲۸
زنده باد عارف ریس جمهور 4سال اینده (339481)
سعید
Netherlands
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۷:۳۵
متاسفانه آقای دکتر عارف عزیر که برای ما هم بسیار قابل احترام هستند به هیچ عنوان در حد و اندازه ریاست جمهوری نمی باشند. آقای دکتر عارفی متاسفانه حتی توان مدیریتی و تعیین برنامه ها و سیاست ها و اهداف فراکسیون امید رو هم در مجلس ندارند و فراکسیون امید شده مثل یک ژله لغزنده. ایشون حتی توان اجماع سازی، رایزنی و چانه زنی در وحدت تصمیم گیری در فراکسیون رو هم نداره که از اصول بارز دنیای سیاست می باشد و منجر به یک رفتار تعجب برانگیز جناح مقابل میشه و فشل شدن برنامه های جبهه اصلاحات. (339489)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۸:۲۹
عقل و درایت حکم میکرد که ایشان جوانب کار را میسنجیدند وباز درایت حکم میکرد که قهر نکنند و ریاست فراکسیون امید را میپذیرفتند و از این چند دستگی و شکست در فراکسیونها جلوگیری میکردند (339492)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۸:۳۴
سیاست اصولگرایان اینگونه است برای اینکه اصلاح طلبان به انفعال بکشند از قبل حملات سنگین تبلیغاتی شروع می کنند که ریاست فلان کمیسیون می خواهند مهندسی کنن و یا رانتی کنند و متاسفانه عارف هم فریب خورد (339493)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۳:۴۸
حزب منحله اعتدال و توسعه دیگر بنام اصلاحات نمی تواند مردم را بفریبد (339517)
مرد خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۲:۳۸
آخ چی میشد میزاشتن خاتمی عزیزوارد عرصه انتخابات میشد تا دلواپسا می فهمیدن ایشون چه محبوبیت عظیمی داره... (339530)