به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۱۰۹۸۹۰
تکلیف سپرده‌های قبلی

سودهای بانکی رسما ریخت

گروه اقتصادی: به دنبال توافقات انجام شده بین بانکها، نرخ‌های سود سپرده رسما از امروز –اول تیرماه-تغییر کرد و تقریبا به طور یکدستی بانک‌ها ویترین سودهای خود را از ۱۸ به ۱۵ درصد کاهش دادند، اما وام بانکی همچنان گران است.
سودهای بانکی رسما ریخت
همزمان با  اعلام مرکز آمار مبنی بر تک رقمی شدن تورم، کاهش سه درصدی سود سپرده  نیز در بانکها کلید خورد و سپرده‌های مدت دار به ۱۵ درصد رسید تا فاصله بین نرخ سود تا تورم تا حدی نسبت به گذشته متناسب تر تعیین شود. هر چند که هنوز هم فاصله حدود ۶.۵ درصدی نرخ سود سپرده و بیش از ۱۲ درصدی سود تسهیلات با تورم مشهود است. این در حالی است که در جریان کاهش اخیر نرخ سود، سود تسهیلات کاهشی نداشت و در همان ۲۲ درصد قبلی باقی ماند.

به هر صورت بانکها این بار بدون مصوبه شورای پول و اعتبار و ظاهرا توافق بین خود از هفته گذشته تصمیم به کاهش سه درصدی سود سپرده گرفته و در فاصله حدود چهارماهه از تغییر قبلی در نرخ، نسبت به این موضوع اقدام کردند.

مراجعه به شعب بانکها نیز تاییدی بر کاهش نسبتا منظم و یکدست سود بین بانکهای تحت نظارت بانک مرکزی بوده و تقریبا همه آنها نرخ سود مدت دار را به ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. ولی در این بین نرخ سود برخی بانکها که در هفته گذشته از ۱۸ به ۱۶ کاهش داده بودند همچنان همان ۱۶ درصد بود.

در مورد سود سپرده کوتاه مدت جریان متفاوت بود، به طوری که نرخ ها از ۱۰ تا ۱۴.۹ درصد نیز تعیین شده است. این در حالی است که سپرده‌های سه ماهه تا ۹ ماهه از ۱۲، ۱۳، ۱۴ و حتی ۱۴.۹ درصد متغیر است. روالی که در دو دوره قبل تغییر نرخ سود نیز با توجه به تعیین نشدن حداکثر سود مدت دار در بانکها وجود داشت و با وجود کاهش نرخ سود  سپرده مدت دار به ۲۰ درصد، نرخ ها تا ۱۹.۷۵ درصد نیز به مشتری پیشنهاد می‌شد تا راهی برای جذب سپرده بالاتر در بانک‌ها باشد.

اما با کاهش نرخ سود سپرده و اجرای آن از امروز-سه‌شنبه- در شبکه بانکی، تعیین تکلیف سود سپرده های قبلی نیز مورد توجه مشتریان است. این در حالی است که باتغییر روند سوددهی به مشتریانی که از قبل در بانکها سپرده داشته اند برای مدت دار به همان روال قبلی و بر اساس سودهای زمان انعقاد قرارداد پرداخت خواهد شد، ولی برای در زمان سررسید، بانکها موظف هستند نرخ سود را بر اساس نرخ جدید تعیین کنند، ولی در مورد سودهای روزشمار باید بر اساس تغییرات جدید بانکها در سود تعیین شود.

مرجع : ایسنا