به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۰۹۹۷۷
بشر به لحظه مهمی در دستاورد فضایی نزدیک می شود

آغاز شمارش معکوس برای فتح مشتری

گروه فناوری: ناسا با استفاده از یک کاوشگر پیشرفته، به یکی از ناشناخته ترین سیارات منظومه شمسی نفوذ می کند.
آغاز شمارش معکوس برای فتح مشتری
مشتری همواره برای دانشمندان علوم فضایی از جذابیت خاصی برخوردار بوده است. این سیاره غول پیکر به واسطه محصور ماندن در ابرهای قطور، از تیررس دانشمندان دور بوده و حالا قرار است کاوشگر «جونو» (Juno) متعلق به آژانس فضانوردی ناسا رازهای نهفته در این سیاره را فاش کند.
 بر این اساس قرار است کاوشگر جونو در تابستان امسال یعنی تنها تا چند هفته دیگر فرآیند ورود به ابرهای قطور مشتری را آغاز کند.
 
دانشمندانی که در این پروژه حضور دارند از هم اکنون هیجان بی سابقه ای را تجربه می کنند. آنها خود را برای انبوهی از ناشناخته ها آماده می کنند.  مشتری به دلیل احاطه شدن در یکی از ضخیم ترین پوششهای اتمسفریک در منطومه شمسی، هیچگاه گزینه آسانی برای مطالعات نجومی نبوده است. تاکنون نیز دانشمندان مختلفی از سراسر جهان تلاش کرده اند تا تصاویر روشنی از این سیاره به دست آورند اما تنها فضاپیمای گالیله بوده که توانسته خود را تا حد زیادی به مشتری نزدیک کند. این کاوشگر پیشتر در مدار ۳۳ هزار کیلومتری مشتری قرار گرفته بود.
 
اما حالا نوبت به جونو رسیده تا خود را به فاصله ۴۸۰۰ کیلومتری این سیاره ناشناخته برساند. بدین ترتیب باید گفت بشر به لحظه مهمی در عرصه دستاوردهای فضایی خود نزدیک می شود زیرا فضاپیمای جونو به نزدیک ترین فاصله ممکن به این غول گازی می رسد.
 


این فضاپیمای ۱.۳ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد در ۴ جولای (۱۴ تیرماه) وارد مدار مشتری می شود تا مأموریت ۲۰ ماهه خود را رسما آغاز کند. این مأموریت تاریخی سرنخهای بسیار ارزشمندی را درباره شکل گیری مشتری و همچنین منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
 مشتری بزرگترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می شود که تا ۱۳۰۰ زمین را می تواند در خود جای دهد.
مرجع : مهر