به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۱۱۰۰۶۳
کاهش شدید ارزش پوند/جهان در شوک

انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند

گروه بین الملل: با اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی انگلیس درباره بقا یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا، مشخص شده است که اکثریت انگلیسی‌ها به خروج از این اتحادیه رای داده‌اند.
انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند
نتیجه شمارش آرا در 370 از کل 382 حوزه رای گیری نشان می دهد مخالفان عضویت در اتحادیه اروپا در این حوزه ها 51.5 درصد و موافقان عضویت 48.5 درصد آرا را کسب کرده اند. اعلام نتایج اولیه شمارش آرا در برخی حوزه های انتخابیه ارزش پوند را به نحو محسوسی کاهش داد و از 1.5 دلار در ازای هر پوند به حدود 1.43 دلار رسید. این افت ارزش در 30 سال اخیر بی سابقه است. "پل ناتال" معاون دبیر کل حزب استقلال بریتانیا(UKIP)در واکنش به سقوط ارزش پول ملی انگلیس ، این وضعیت را یک ضایعه زودگذر دانست که در مقایسه با دستاوردهای بلند مدت ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زیان زیادی نیست. او گفت: "فکر کنید با 34 میلیون پوند در روز چه کارهایی که نمی توان کرد." هزینه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا روزانه 34 میلیون پوند است.

نتایج شمارش آرا در برخی از حوزه های انتخابیه کاملا با نتایج نظر سنجی های پیش از همه پرسی متفاوت است. در شهر ساندرلند موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با اکثریت چشمگیر 61 درصد به 38 درصد فاصله ای معنادار ثبت کردند و در شهر نیوکاسل که پیشتر پیش بینی می شد حامیان عضویت در اتحادیه اروپا در آن اکثریت چشمگیری یابند، فاصله بین موافقان و مخالفان تنها کمتر از 2 درصد شد. مشارکت رای دهندگان بریتانیایی در این همه پرسی بیش از 70 درصد اعلام شده است. نتایج شمارش آرا نشان می دهد در شهرهای کوچک تر - در مقایسه با شهرهای بزرگ - رای مخالفان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا بالاتر بوده است.

واکنش ها

- نخست وزیر منطقه فدرالی اسکاتلند بریتانیا: اسکاتلند آینده خود را در اتحادیه اروپا می بیند.

- ارزش پوند انگلیس با کاهش بی سابقه به کمترین میزان از سال 1985 تاکنون رسید.

- بازار سهام توکیو به عنوان نخستین بازار سهامی که در 24 ژوئن روز کاری خود را آغاز کرده در واکنش به نتیجه همه پرسی انگلیس نزدیک به 8 درصد افت ارزش سهام داشت.

در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور تا 2 سال همچنان در عضویت اتحادیه باقی خواهد ماند اما از حق رای در این اتحادیه محروم خواهد بود. بسیاری از نخبگان در اتحادیه اروپا معتقدند خروج انگلیس هزینه های زیادی برای این اتحادیه و بریتانیا و حتی اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت. انگلیس از سال 1973 عضو اتحادیه اروپا بوده است. این کشور با حق تحفظ در بسیاری از قوانین و نهادها و قراردادهای مشترک اتحادیه اروپا (از جمله نظام شنگن، واحد پولی یورو و بسیاری از قوانین قضایی و...) به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است.

دولت بریتانیا و احزاب سیاسی عمده این کشور خواهان باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هستند و در کمپین چند ماه اخیر در رقابت با مخالفان عضویت در اتحادیه اروپا از مردم خواسته اند به باقی ماندن این کشور در این اتحادیه رای دهند. مخالفان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا اما می گویند عضویت در این اتحادیه در 4 دهه گذشته نه تنها سودی برای انگلیس نداشته بلکه هزینه زا هم بوده است. در ماه های گذشته "بوریس جانسون" شهردار محافظه کار سابق لندن رهبری کارزار مخالفان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را به دست گرفته است.
مرجع : ایسنا