به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۱۱۰۱۳۲
سه دلیل غلط بودن خرید شرکت ردموند

اشتباه‌دوباره مایکروسافت باخریدلینکدین!

گروه فناوری: مایکروسافت با ۱۰۰ میلیارد دلار پول نقد در دست، تصمیم گرفته است دست به یک خرید بزرگ دیگر بزند.
اشتباه‌دوباره مایکروسافت باخریدلینکدین!
این غول نرم‌افزاری دنیا قصد دارد لینکدین را به مبلغ 26.2 میلیارد دلار بخرد. مایکروسافت هیچ‌گاه برای خریدهای استراتژیک بزرگ تردید نداشته و ترسی به خود راه نداده است اما بدون شک لینکدین بزرگ‌ترین خرید این کمپانی در طول حیات‌اش است. قبل از لینکدین بزرگ‌ترین خرید مایکروسافت، اسکایپ بود که در سال 2011 به مبلغ 8.5 میلیارد دلار آن‌را خریداری کرد.
 
با این‌حال خریدهای مایکروسافت همیشه با موفقیت همراه نبوده است. برخی از خریدهای بزرگ این کمپانی با شکست مطلق به پایان رسید. همین اخیرا شاهد بودیم که مایکروسافت بخش تولید گوشی نوکیا را 7.2 میلیارد دلار خریداری کرد اما این معامله برای سرمایه‌گذاران چندان پایان خوشی نداشت. خیلی از تحلیل‌گران معتقد‌اند مایکروسافت با خرید لینکدین پتانسیل‌های زیادی به‌دست می‌آورد اما ریسک آن‌هم کم نیست. به سه دلیل این تصمیم بزرگ مایکروسافت اشتباه بوده است.
 
قیمت بسیار بالا
 مایکروسافت برای لینکدین پول خیلی زیادی پرداخت می‌کند. قیمت خرید برای هر سهم 196 دلار؛ ارزش این کمپانی را 91 برابر EBITDA در طی ۱۲ ماه گذشته می‌کند. حتی اگر نقشه‌های آینده و درآمدهای حاصله از آن‌ها را درنظر بگیریم، باز هم مایکروسافت 26 برابر EBITDA پول پرداخت می‌کند. در مقایسه با خریدهای قبلی مایکروسافت 46.7 برابر EBITDA برای اسکایپ پول پرداخت کرد و 40.7 برابر آن برای aQuantive. این آخری یک کمپانی فناوری است که در سال 2007 به مبلغ 5.5 میلیارد خریداری شد.
 
این‌طور می‌توان استنباط کرد که مایکروسافت به‌طور میانگین 250 دلار برای بازدیدکننده‌ ماهانه و 60 دلار برای هر کدام از 433 میلیون کاربر رجیستر شده لینکدین پرداخت می‌کند. حتی فیسبوک هم این همه پول برای خرید واتس‌اپ هزینه نکرد. آ‌ن‌ها این اپ پیام‌رسان را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کردند. فیسبوک برای هر کدام از 450 میلیون کاربر فعال واتس‌اپ 42 دلار هزینه صرف کرد. از آن زمان به‌بعد تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی به بیشتر از یک میلیارد نفر رسیده است. موفقیتی که بعید است لینکدین به این زودی‌ها به آن دست پیدا کند.
 
پرداخت این همه پول برای خرید لینکدین میزان خطر را برای مایکروسافت بیشتر می‌کند؛ به‌خصوص وقتی می‌بینیم که مایکروسافت پیشینه خوبی در خریدهای خود ندارد. علاوه بر آن؛ همه نگاه‌ها به فرصت‌هایی است که از کنار این خرید و معامله پرهزینه برای این کمپانی به وجود می‌آید. می‌توان از این منظر به قضیه نگاه کرد که مایکروسافت با ۲۶ میلیارد دلار چه کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد. این اولین خرید بزرگ مدیرعامل فعلی مایکروسافت؛ ساتیا نادلا است پس احتمالا او می‌تواند روزهای خوبی را با این خرید رقم بزند.
 
دارایی‌های بی‌ثمر
 اگر لینکدین سودده بود پرداخت این همه پول برای آن ایراد نداشت. لینکدین پاداش‌های مبتنی بر سهام به کارمندانش می‌دهد. تا این‌جا همه چیز خوب به‌نظر می‌رسد اما درآمد خالص این کمپانی طبق گزارش GAAP داستان کاملا متفاوتی است. سال گذشته لینکدین 166 میلیون دلار از درآمد 2.99 میلیارد دلاری را از دست داد. درنگاه اول این‌طور به‌نظر می‌رسد که لینکدین سوددهی داشته اما درست عکس این قضیه اتفاق افتاده است. سال 2014 ضرر خالص لینکدین تنها 16 میلیون دلار بود اما سال گذشته به 166 میلیون دلار رسید. این کمپانی بین سال‌های 2011 تا 2013 سودده بود اما با افزایش هزینه‌ روی توسعه محصول و کم‌شدن حاشیه درآمد باعث شد تا به منطقه قرمز برسد.
 
هرچند که معرفی محصولات جدید باعث رشد درآمد شد اما انتظار می‌رود که این رشد در سال 2016 با کاهش بیش از 10 درصد به 24.5 درصد برسد و پیش‌بینی‌ها برای سال آینده فقط 19.6 درصد است. درعوض فیسبوک با سرعت بسیار زیاد در حال رشد و توسعه است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند میزان درآمد این کمپانی در سال جاری 45.2 درصد رشد کند.  نادلا در دفاع از تصمیم مایکروسافت گفت که بخشی از این خرید با هدف شتاب‌بخشیدن به رشد لینکدین صورت گرفته است.
 
فقدان مسیر شفاف پیش‌رو
 بسیاری از تحلیل‌گران بر این باوراند که لینکدین از یک‌سو باعث قوت گرفتن بخش تجاری نرم‌افزار ابر مایکروسافت می‌شود و بالعکس این اتفاق برای لینکدین هم رخ می‌دهد اما معلوم نیست که مایکروسافت چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد. حتی به‌نظر می‌رسد خود نادلا هم هیچ طرح و برنامه‌ای ندارد. به‌رغم تمام صحبت‌هایی که در خصوص این دو کمپانی و نحوه همکاری آن‌ها با یکدیگر می‌شود؛ نادلا در سخنرانی خود نتوانست حرف‌های متقاعد کننده‌ای به زبان بیاورد. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: بی‌صبرانه منتظر هستم تا این قرارداد رسمی شود تا شاهد پیاده‌سازی رویاهای تیم‌هایمان باشیم.
 
مایکروسافت همیشه بعد از خریدهای بزرگش راه درست استفاده از آن‌ها را پیدا نکرده است. آن‌ها بعد از خرید aQuantive هم نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند، گویی که خالی از ایده شده باشند و آخر کار هم برخی از دارایی‌های آن‌را به فیسبوک فروختند. حتی در یکپارچه‌سازی دستگاه‌های نوکیا با کسب و کار نرم‌افزار موبایلی خود هم به موفقیتی دست پیدا نکردند؛ با این‌که هدف نادلا از این خرید فقط بخش موبایل آن بود.  خرید Yammer هم که برای آفیس ۳۶۵ صورت گرفت هیچ اعتباری به این اپلیکیشن اضافه نکرد. زمانی‌که مسیر پیش‌رو نامعلوم باشد باید گفت مایکروسافت یک اشتباه پرهزینه دیگر در بازار M&A به کارنامه خود اضافه کرده است.
مرجع : شبکه