به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۱۱۰۱۴۸
یشنهاد آشنا درباره فیش‌ها؛ کمیته شفافیت

پوپولیست‌ها در حال موج‌سواری هستند

گروه سياسي: مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در مقاله‌ای به اهمیت موضوع فیش‌های حقوقی پرداخته و تاکید کرده است: مسئله فیش‌های حقوقی به دلیل ارتباط آن با زندگی روزمره مردم، نابرابری شدید موجود در جامعه، شرایط رکود و گستره بیکاری و همچنین نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی، با گستردگی و عمق بسیار زیادی در جامعه رسوخ کرده و مؤثر بوده است.
پوپولیست‌ها در حال موج‌سواری هستند
حسام‌الدین آشنا اضافه کرد: این مسئله در‌ واقع نخستین موردی است که خود مسئله و استفاده منتقدان دولت از آن منجر به تأثیرگذاری شدید بر افکارعمومی و ضربه به سرمایه اجتماعی دولت شده است؛ حمله‌های پیشین مخالفان علیه دولت - عمدتاً بر محور برجام و سیاست خارجی - پایگاه اجتماعی دولت را متزلزل نمی‌ساخت و حتی در تقویت موضع دولت مؤثر بود. این مسئله در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان آشکار شد

بنا به گفته وی اما مسئله فیش‌های حقوقی پایگاه اجتماعی دولت را مستقیما هدف قرار می‌دهد. جوانان بیکار، بازنشستگان، کارگران با حقوق اندک و سایر اقشار مستقیماً تحت تأثیر این سوژه سازی قرار می‌گیرند. آشنا تصریح کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دولت بیان فرمودند ضروری است از اکثریت قاطع مدیران و کارشناسان پاک‌دست و زحمتکش دولتی که با کمترین حقوق و مزایا، بیشترین بار خدمات عمومی را بر عهده دارند، رفع اتهام شده و اجازه داده نشود حرمت اجتماعی و انگیزه‌های ایشان تضعیف شود.

وی تاکید کرد: این مسئله امکان مشابه‌سازی دولت تدبیر و امید با دولت‌های نهم و دهم را از منظر ناسلامتی مالی ایجاد و زمینه را برای از میان بردن یکی از مهمترین وجوه تمایز دولت یازدهم و دو دولت قبل فراهم می‌کند. بخش هایی از یادداشت آشنا در ادامه می‌آید:

** بدون شفاف‌سازی درباره این مسئله، جریان‌های پوپولیستی که اساس تفاوت دستمزدها را به رسمیت نمی‌شناسند، بر موج عدالت‌خواهی سوار می‌شوند و ضمن وارد آوردن ضربه سیاسی به دولت، امکان استخدام و حفظ مدیران کارآمد براساس پرداخت دستمزدهای قابل توجه و قابل توجیه را ناممکن می‌کنند. پی‌آمد این مسئله فقط متوجه دولت نیست، بلکه حیثیت نظام را در کل زیر سؤال می‌برد.

** اگرچه این مسئله در نگاه اول تهدیدی علیه دولت به حساب می‌آید اما کاملاً مستعد آن است که به فرصت تبدیل شود. دامن زدن به بحث اصلاح نظام اداری، ارتقای شفافیت، افزایش بهره‌وری دستگاه‌‌های دولتی، و پیوند دادن حقوق کارکنان دولت به عملکرد ایشان، می‌تواند از مسیر پرداختن به موضوع فیش‌های حقوق، بهترین فرصت را برای اقداماتی بنیادین در زمینه اصلاح حکمرانی، ارتقای شفافیت، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی فراهم آورد.

** حل نشدن مسئله و عدم اقدام دقیق، قاطع و پیگیرانه دولت تا حصول نتیجه رضایت‌بخش، خود دولت را در درون با مشکلات متعدد مواجه می‌کند. شواهد موجود نشان می‌دهد میزان پرداختی به مقامات یکسان - از جمله معاونین وزرا - در وزارتخانه‌های مختلف، تفاوت بسیار دارد. همین امر موجب نارضایتی و بی‌انگیزگی در میان مدیران ارشد دولت می‌شود. اعتماد درون دولت و انگیزه‌های مدیران دولت در معرض تهدید قرار دارد.

** اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا منشأ بازسازی سرمایه اجتماعی دولت و نظام باشد؛ دولت واقعیت نابه‌سامانی در بخش‌هایی از نظام حقوق و دستمزد، به خصوص در بخش‌های شرکتی، شبه‌دولتی و عمومی غیردولتی را بپذیرد و در عین حال درخصوص این محورها، شفاف‌سازی گسترده و دقیق انجام دهد.

** رئیس‌جمهوری از رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی برای آن‌که به این مسأله مهم توجه نشان داده‌اند و مطالبه عمومی اصلاح این وضعیت را ایجاد کرده‌اند قدردانی کند. این فرصتی برای دفاع از شبکه‌های اجتماعی نیز هست و به استراتژی ضدفساد دولت نیز کمک می‌کند. اگر آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و قوانین حمایت‌کننده از دسترسی آزادانه به اطلاعات تحقق یافته بود، این گونه موارد بسیار زودتر کشف می‌شد و زمینه مقابله با آن‌ها فراهم می‌گشت.

** از رئیس جمهوری درخواست می کنم که «کمیته ملی شفافیت» را طبق اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی تشکیل دهد. این اصل بیان می دارد که: «رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص‏، بر حسب‏ ضرورت‏ با تصویب‏ هیأت‏ وزیران‏ نماینده‏، یا نمایندگان‏ ویژه‏ با اختیارات‏ مشخص‏ تعیین‏ نماید. در این‏ موارد تصمیمات‏ نماینده‏ یا نمایندگان‏ مذکور در حکم‏ تصمیمات‏ رئیس‌جمهور و هیأت‏ وزیران‏ خواهد بود.»

** این کمیته ملی با حضور افرادی تشکیل شود که هیچ یک از اعضای آن در معرض شبهه دریافت حقوق‌های نامتعارف نباشند، جامعه آن‌ها را به سلامت بشناسد و مردم برای ایشان اعتبار قائل باشند ولو آن که منتقد دولت باشند.

** این کمیته با حضور دو نفر از مشاوران رئیس‌جمهوری، دو نفر از چهره‌های معتبرحقوق اداری و مدیریت دولتی در دانشگاه، دو نفر از مدیران برجسته بخش خصوصی، دو نفر نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، دو نفر چهره های برجسته روزنامه نگاری تحقیقی، دو نفر از قضات متخصص و معروف به پاکدستی در قوه قضاییه و دو نفر از چهره‌های برجسته حوزه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشورتشکیل شود.

** پیش، حین و پس از تشکیل کمیته و آماده شدن گزارش، باید با کمک رسانه های عمومی و مستقل و شبکه های اجتماعی، طراحی مناسب برای معرفی کمیته ملی به مردم و بازنمایی رسانه‌ای کمیته، اقدامات و دست‌آوردهای آن انجام شود.

** مخالفان دولت در آینده نزدیک به‌طور متوالی بحران‌سازی‌های مشابه فیش‌های حقوق را در دستور کار قرار دهند؛ از جمله پیش‌بینی می‌شود افشاگری‌هایی آمیخته به اطلاعات درست و نادرست، در رابطه با قراردادهای دولتی، وام‌‌های کلان، انتصابات، تبانی و ... آغاز شود. دولت در صورتی که اقداماتی قاطع و واقع‌بینانه انجام دهد، می‌تواند افکار عمومی را متوجه مسأله ساماندهی حقوق و دستمزدها و به طریق اولی متوجه مبارزه با فساد کند و ضمن گام برداشتن در راه اصلاحات واقعی نظام حقوق و دستمزد، عملیات روانی مخالفان را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۴:۲۸
الان بهترین زمان برای دولت است که با تقدیم لایحه به مجلس و تصویب قانونی که زمینه دریافت حقوقهای آنچنانی را از بین ببرد حتی میشود فیش حقوقی کارمندان دولت و نهادهایی که از بیت المال حقوق دریافت میکنند شفاف در دسترس همگان باشد .زمانی بحث قانون از کجا آورده ای خیلی داغ بود ولی ظاهرأ بایگانی شده است .برای نظام جمهوری اسلامی این حد اختلاس و نا برابری بسیار مضر است و باعث سست شدن اعتقادات مردم خواهد شد و تا عزم جدی سران نظام نباشد این غده چرکین نابود نخواهد شد . (339855)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۹:۱۸
اگر هزاران تقدیم لایحه به مجلس تقدیم کنندباز هیچ فرقی نخواهدکرد زیرا هیچ ایرانی از درآمد بادآورده بدش نمیاد بنابراینایرانی ها هزاران راه برای دور زدن بهترین قوانین ایجاد خواهند کرد. اینجا ایران است . (339945)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۴:۴۱
اگرحرف شماروقبول کنیم پس چرادولت شماودوستان دولت شماباهمین شعارهای پوپولیستی دولت احمدی نژادرومی کوبن.بالاخره دقیقامرزپوپولیستاومنورالفکراچیه؟این اصطلاحاتی که خودتونم نمی تونیددقیقامصداقی براشون پیداکنیدچون اولاهرمصداقی بگیدیادرعملکردخودتون صدق می کنه (مثل سفرهای استانی واستقبال مردم درخیابان هاازآقای روحانی یاعوام فریبی مردم درقضیه برجام که چطورصابونی به شکم ملت مالیدیدحالاهمش دروغ ازآب دراومد) درثانی شماخیلی ازحرکات انسانی واسلامی روپوپولیستی می دونید. (339856)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۶:۵۸
ما دولت احمدی نژاد را نمی کوبیم بزرگان اصلاحات مثل محمد رضا خاتمی از حق تایید صلاحیت احمدی نژاد دفاع می کنند ما هم حاضریم در حد سهم خودمون از صلاحیت ایشان دفاع کنیم اما حقیقت آن است که کارنامه 8 ساله احمدی نژاد نه تنها جایی برای دفاع نداردکه سراسرعملکردی احساسی،بی برنامگی، نداشتن نگاه استراتژیک و غلبه حس تخریب را نشان میدهد.بنابراین آنچه احمدی نژادرامی کوبد عملکردافتضاح ایشان است نه حرف های ما.مادانستن را حق مردم می دانیم اجازه دهیدعملکرد ایشان بیشتر ازاینها تحلیل شودشاید نظر شما نیز تغییر کند. (339930)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۹:۲۹
دوستان اول باید حقوق متعارف! را تعریف کرد بعد بگوییم دریافتی های غیرمتعارف به یمن لوایح مجلس و دولت و هیات مدیره های سازمانها و .... هیچیک از مدیران ما چه در دولتهای قبلی و دولت فعلی دریافتی غیرمنعارف ندارند و نخواهد داشت زیرا همه چیزرو قانونی نوش جان می فرمایند. من و شما غیرقانونی هستیم. (339946)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۴:۴۶
آقای آشنادرسته شمابهترازمن می دونیداماخودتونوزدیدبه اون راه ولی حقوق های نجومی ادعای پاک دستی دولت روزیرسوال بردهرچندکه قطعااین امرقابل تعمیم به همه مدیران نیست اماوقتی شماودوستانتون دایم می گیددولت فاسدنهم ودهم مگرهمه مدیران دولت سابق دزدبودن؟وآیادردولت های دوستان شمادزدی نمی شد؟چرااون هارونمی گیدچرانمی گیدشهرام جزایری به کیارشوه داد؟ (339859)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۹:۳۴
حاجی گفت: ضمن پذیرش اینکه در این مورد قطعاً ضعف‌هایی در کار بوده باید بپذیریم که "سوء نیتی هم در کار نبوده" با همه این‌ها باید با متخلفان برخورد جدی شود و برای همه مشخص شود که دولت با متخلفان چگونه برخورد کرده است.
جناب حاجی نمیدونند که متخلفی وجود ندارد همه آنها سوء تفاهم جزئی است که آنها هم انشاا.. حل خواهد شد. در ضمن حاجی نگفت که خودش در زمان وزارت چقدر از ازین حقوق های متعارف میگرفت؟ (339947)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۶:۰۳
سلام ؛
به نظر می رسه که فساد در این دولتِ تدبیر ، بیشتره !
اون موقع ثروت بود و فساد مالی انجام شد .
ولی در این دولت ، ثروت نیست و فساد مالی انجام شد !
یک دهم بیشتر از یک صدمه .
ریاضی دبستان - مبحث کسرها ! (339863)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۷:۵۶
بهترین کاری که دولت در مواجهه با این پدیده میتونه بکنه برخورد جدی با صاحبان فیش های حقوقی نجومی و بستن همیشگی راه چنین سو استفاده هایی است. مردم میدونند این پدیده در این دولت شروع نشده و از سالها قبل وجود داشته اما انتظار دارند در این دولت به پایان برسه. (339864)
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۸:۳۴
متاسفانه ضعیف ترین بخش دولت روحانی همین بخش فرهنگی و رسانه ای آن است . آشنا و تیمش روی کارشان تمرکز ندارند و به موضوعات غیر مرتبط مانند آب پرداخته اند که در همین زمینه هم مرتب گل بخودی می زنند. (339865)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۲:۵۲
پیشنهاد تشکیل کمیته ملی شفافیت پاس گل عالی به تیم رقیب و بهم ریختن آرایش دفاعی تیم خودی برای گل خوردن بیشتر است.بنده شناختی از پیشینه پیشنهاد دهندگان این کمیته ندارم ولی این پیشنهاد بیانگر عدم اعتماد بنفس و وارفتگی دور از تصور برخی از یاران دولت است. (339895)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۸:۴۴
دولت باید از این فرصت استفاده کند و در جهت ایجاد شفافیت های لازم در همه عرصه ها قدم بردارد.و شفاف سازی را بعنوان جزیی از حقوق مردم به رسمیت بشناسد و خود را ملزم و متعهد به رعایت آن بداند. پیشنهاد تشکیل«کمیته ملی شفافیت»خیلی خیلی منفعلانه بوده و بر ذهنیت مجازی ازواقعیات سیاسی و روانی جامعه استوار است نه واقعی.و اگر از افشاگری رقیب در موارد دیگر نگرانید خودتان پیشقدم شده و واقعیات را به مردم بگویید. این فرصتی مغتنم برای شفاف سازی است کجای آن جای نگرانی دارد؟!!! (339866)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۹:۱۷
امیدوارم دست از شعار دادن بردارید و قدم در راه پر خطر شفاف سازی بردارید
ما سالهاست منتظریم که درآمد مسولین مثل کشورهای پیشرفته شفاف شود (339873)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۱۶
عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد ، كاملا مشخص است كه بعد از شكست سنگيني كه تندروها از مردم خورده اند تا پايان دولت يازدهم از هيچ كار غير اخلاقي نسبت به اين دولت دست بر نخواهند داشت ، بنابراين بايد دولت در مورد مساله فيش هاي حقوقي بطور شفاف اطلاع رساني كند و نسبت به پرداخت هاي دولت در تمام نهادهاي دولتي تعادل برقرار نمايد (339880)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۳۵
خدا پدر شما را بیامرزد موجو را کی ایجاد کرد (339884)
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۱:۰۷
پوپولیست تر از این دولت مگه وجود داره (339887)
سرجد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۸:۰۶
واقعیت این است که در چهان امروز پوپولیسم در سیاست ورزان بیشتر کشور ها کمابیش وچود دارد. البته درچات آن متفاوت است. در کشورهایی که دسترسی مردم به اطلاعات مجدود تر است نقش آفرینی پوپولیسم را بیشتر می بینیم. پس پوپولیسم را توهین یا فحاشی تلقی نکنیم که به این دولت یا آن دولت نسبت داده شود. پوپولیسم یک آسیب شناسی است و باید برای خلاص از شر آن فکری کرد. (339939)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۲:۵۹
موضوع از طریق قانونی که شفافیت داشته و حداکثر سقف حقوق کلیه کارمندان دولت به ویژه شرکتهای دولتی و بانکهای دولتی و حتی شبه دولتی ها را کاملا"روشن و هر گونه منفذی را در این قانون باید بست .پرداختی های قبلی از سال 86 بررسی و بامتخلفان برخورد و دریافتی های نامتعارف به خزانه دولت برگشت بخورد . تا با متخلفان در سالهای گذشته برخورد نشود و پولهای غیر قانونی به خزانه برنگردد و قانون شفاف تصویب نشود اعتماد مردم به دولت باز سازی نخواهد شد . (339896)
سرجد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۷:۵۵
واقغیت این است که مسئله کم کم دارد مشمول مرور زمان می شود. و اگر تا قضیه تازه است کار ملموس و عامه پسندی (فرا تر از سحنرانی و مصاجبه) در این خصوض انچام نگیرد دولت (با توجه چو اجساس ایجاد شده) ضرر می کند. هرچند هر انسان مطلع و منضف از حدمات دولت در حیطه سیایت خارجی و کنترل رشد تورم آگاهی دارد (339936)