به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۱۱۰۲۴۷
واکنش قانون‌گذاران به کشته شدن سه محیط‌بان؛

وقتی محیط‌بان شکار می‌شود!

گروه جامعه: کشته شدن سه محیط‌ بان به دست شکارچیان غیر مجاز در روزهای اخیر بار دیگر موضوع حمایت قانونی از محیط‌بانان و همچنین تشدید مجازات شکارچیان غیرمجاز را در مرکز توجه قرار داد.
وقتی محیط‌بان شکار می‌شود!
پیش از این در مواردی محیط بانانی که در درگیری با شکارچیان و برای دفاع از خود دست به اسلحه برده‌اند تا پای چوبه دار هم رفته‌اند، اگرچه به گفته رییس سازمان محیط زیست، محیط بانان ضابط قضایی هستند و همچون مأموران نیروی انتظامی، یگان‌های حفاظت شیلات، میراث و سازمان جنگل‌ها و همه آنها که سلاح دارند، تابع آیین‌نامه و قانون نحوه به‌کارگیری سلاح هستند.

به هر روی کشته شدن مظلومانه حافظان محیط زیست در درگیری با شکارچیان غیرمجاز فتح بابی برای بحث‌های کارشناسانه در این زمینه است که آیا خلاء قانونی در خصوص حمایت از محیط‌ بانان وجود دارد و آیا قوانین موجود در خصوص مجازات شکارچیان غیر مجاز به اندازه کافی بازدارنده است؟ رییس و برخی نمایندگان مجلس در واکنش به کشته شدن سه محیط‌ بان در روزهای اخیر در درگیری با شکارچیان غیرمجاز بر لزوم برخورد با متخلفین و حمایت قانونی از محیط‌ بانان تاکید کردند.

لزوم انجام اقدامات قانونی برای برخورد با متجاوزین به حریم محیط زیست
در همین رابطه علی لاریجانی رییس مجلس، ضمن تسلیت جان باختن منوچهر شجاعی، محمد دهقانی و پرویز هرمزی سه تن ازمحیط بانان کشور به دست شکارچیان متخلف از نیروی انتظامی به دلیل سرعت عمل در دستگیری متهمان تشکر کرد و خواستار انجام اقدامات لازم و قانونی در خصوص برخورد با متجاوزین به حریم حفاظت شده محیط زیست، شد.

رییس کمیسیون کشاورزی: دولت برای حمایت از محیط‌بانان، لایحه بدهد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بر لزوم برخورد قاطع با قاتلان محیط‌بانان هرمزگانی تأکید کرد و گفت که جرایم متجاوزان به محیط‌زیست به قدری باید افزایش یابد که هزینه سنگینی برای متخلفان داشته باشد. علی‌محمد شاعری یادآور شد: باید حمایت جدی از محیط‌بانان صورت گیرد تا در مقابل شکارچیان متخلف و متجاوزان بتوانند مقاومت جدی کنند. بنابراین باید تجهیزات لازم برای حفاظت از کیان محیط زیست کشور را داشته باشند.

وی خواستار ارائه لایحه افزایش حقوق و حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان از سوی دولت شد و گفت که مجلس نیز باید نقش خود را در حمایت از این قشر که با حداقل حقوق و وضعیت نامناسب معیشتی از طبیعت و سرزمین‌مان حمایت می‌کند، عملی کند.

رییس فراکسیون محیط زیست: قوه قضائیه در مجازات قاتلان محیط‌بانان هرمزگان و فارس تسریع کند
رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نیز در پی شهادت سه نفر از محیط بانان هرمزگان و فارس خواستار تسریع قوه قضاییه برای رسیدگی و مجازات مجرمان دستگیر شده شد. محمدرضا تابش از آمادگی مجلس برای ورود به موضوع خبر داد و گفت: این فاجعه که قلب مردم و دوستداران طبیعت را جریحه دار کرده نشان داد که موضوع تجهیز محیط‌ بانان به وسایل مدرن و حمایت های قانونی از این ضابطان قضایی، محرز و ضروری است. لذا امیدوارم دولت اعتبار لازم برای این امر مهم را پیش بینی نماید و مجلس شورای اسلامی نیز در راستای اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز در این خصوص، جد و جهد بیشتری از خود نشان دهد.

وی ضمن تقدیر از نیروهای انتظامی و امنیتی که توانستند مجرمان و مسببان این عمل جنایتکارانه را به سرعت بازداشت کنند از قوه قضائیه درخواست کرد تا محاکمه عاملان این جنایت در اسرع وقت انجام شود، تا هیچکس جرات تعدی به حافظان طبیعت را نداشته باشد.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست: زیرساخت‌های فرهنگی برای کاهش مخاطرات علیه محیط زیست فراهم شود
نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از محیط‌بانان و برخورد قاطع با شکارچیان در عین حال بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی برای کاهش مخاطرات علیه محیط زیست و محیط‌بانان تاکید کرد. عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به کشته شدن سه محیط‌بان در روزهای گذشته توسط شکارچیان غیرقانونی گفت: ما باید رویکرد و روش خود را تغییر دهیم چراکه امروز همچنان شاهد ایجاد تغییر در بستر محیط زیست، نسل‌کشی گونه‌های حیوانی و اتفاقات ناخوشایند برای محیط‌بانانی هستیم که جانشان را برای حفظ زیست‌بوم و گونه‌های حیوانی گذاشته‌اند. همچنین در بعد قانون‌گذاری باید به نحوی قانون‌گذاری کنیم که در بودجه‌های سنواتی و برنامه ششم اعتبارات را افزایش دهیم.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست با تاکید بر لزوم تدوین برنامه‌ای برای کاهش تدریجی مخاطرات علیه محیط زیست یادآور شد: یکی از شاخص های این برنامه مدون حفظ امنیت جانی محیط بانان است. محیط بانان باید با تیم های پشتیبانی و ابزار مختلف مورد حمایت لجستیکی و قانونی قرار گیرند و البته در کنار فراهم کردن ظرفیت های قانونی لازم برای حمایت از محیط بانان و برخورد با شکارچیان باید گامهای اساسی برای ایجاد زیر ساختهای فرهنگی نیز برداشته شود تا در بلندمدت میزان آسیب پذیری کاهش یابد.

عارف: امنیت محیط بانان تامین شود
محمدرضا عارف، نماینده تهران نیز جان باختن مظلومانه سه محیط‌ بان در روزهای گذشته را دردناک توصیف کرد و گفت: خبر جان باختن سربازان محیط زیست ایران موجب تالم و تاثر فراوان است. کسانی که بی چشم داشت وظیفه محافظت طبیعت ایران را دارند و حالا جان‌شان را در این راه به طرز ناگواری از دست داده اند. وی ضمن تسلیت به خانواده‌های محیط بانان ابراز امیدواری کرد که تا مسئله حمل سلاح غیر مجاز به سرعت از طریق سازمان‌های متبوعه رفع شود و امنیت محیط بانان در عرصه محیط زیست ایران تامین شود.

عضو هیات رییسه مجلس: شیوه دفاع از محیط زیست و محیط بانان تغییر کند
یک عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت ۳ تن ازمحیط بانان کشور خواستار تغییر در شیوه دفاع از محیط زیست و محیط بانان شد. علی اصغر یوسف نژاد از دست دادن سه محیط بان در روزهای گذشته را نشان از تقابلی نابرابر برای مظلوم‌ترین مدافعان محیط زیست ایران عنوان کرد و افزود: محیط بانان با کمترین امکانات در سخت ترین شرایط از طبیعت کشور عزیزمان دفاع می‌کنند. این رفتار بی رحمانه ، نیاز به بررسی دقیق و به دور از احساس و همفکری همه دوستداران و متخصصان محیط زیست و حقوقدانان و همکاری دولت و مجلس دارد.
مرجع : ایسنا