به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۳ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۱۱۰۷۵۴
با دستگاه ساخت محققان دانشگاه آزاد اهواز

شناسایی دقیق طوفان‌های گرد و غبار

گروه جامعه: دستگاه شبیه‌ساز شدت فرسایش‌زایی باد و بررسی کارایی مالچ‌های پلیمری و مالچ‌های با پایه گیاهی در کنترل فرسایش بادی و طوفان‌های ریزگرد، توسط گروه خاک‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز ساخته شد.
شناسایی دقیق طوفان‌های گرد و غبار
به گزارش ایسنا، دکتر علی غلامی مسئول طرح و عضو هیأت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای چاره‌اندیشی در خصوص حل مشکل ریزگردها دستگاه شبیه‌ساز شدت فرسایش‌زایی باد در این دانشگاه ساخته شده و اکنون در مرحله ثبت اختراع است. وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر طوفان‌های گرد و غبار و هجوم ریزگردها در استان، سلامت و بهداشت مردم استان و بخش کشاورزی و شهری را تهدید می‌کند، گفت: خوزستان از قطب‌های مهم کشاورزی و صنعتی کشور است به همین دلیل تحقیقات وسیعی برای بررسی راهکارهای حل این مشکل انجام شد چرا که بی‌توجهی به این موضوع و عدم توجه به نحوه بهره‌برداری از منابع طبیعی و مدیریت منابع آب و خاک، هزینه‌های سنگینی بر دوش بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شهری اعمال خواهد کرد.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با اشاره به عدم وجود ایستگاه‌های اندازه‌گیری طوفان‌های گرد و غبار در کشور و لزوم شناسایی دقیق ویژگی‌های این طوفان‌ها، تصریح کرد: با توجه به این موضوع لزوم وجود یک شبیه‌ساز آزمایشگاهی کارآمد برای بررسی و پژوهش در زمینه شناسایی ویژگی‌ها و منشأ طوفان‌های گرد و خاک و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل احساس شد.

غلامی افزود: دستگاه شبیه‌ساز شدت فرسایش‌زایی که اکنون در حال سپری‌کردن مراحل ثبت اختراع است، این قابلیت را دارد که با صرف کمترین زمان و هزینه در هر نقطه از کشور ضمن اندازه‌گیری پتانسیل تولید ریزگرد آن‌ها را شبیه‌سازی کرده و روش‌های مختلف کنترل و پیشگیری را برای هر منطقه بررسی کند.

وی سهولت در حمل و نقل، کاربرد آسان، اندازه‌گیری‌های دقیق، شرایط تحت کنترل، ذخیره و نمایش داده‌های اندازه‌گیری شده به‌صورت لحظه‌ای، پیوسته و خودکار را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه عنوان و خاطرنشان کرد: این اختراع به صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌های ملی و انسانی و افزایش کارایی و دقت طرح‌های کلان حفاظت خاک و بیابان‌زدایی کمک شایانی می‌کند؛ همچنین با استفاده از این دستگاه می‌توان به‌طور دقیق‌تر منابع تولید ریزگرد را شناسایی کرد.

مسئول این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: بررسی کارایی مالچ‌های پلیمری و مالچ‌هایی با پایه گیاهی در کنترل فرسایش بادی و طوفان‌های ریزگرد از دیگر کاربردها و اهداف ساخت این دستگاه شبیه‌ساز است؛ در سالیان اخیر کارشناسان مالچ‌های مختلفی را در کشور معرفی کرده‌اند اما هر مالچی نمی‌تواند کارآیی لازم را در هر خاکی داشته باشد.

غلامی توضیح داد: شرایط اقلیمی، شرایط خاک و عدم بروز هر گونه آلودگی در خاک، آب‌های زیرزمینی و هوا از اهم موارد مورد توجه در انتخاب مالچ مناسب برای کنترل ریزگردها است؛ در این راستا تعدادی از مالچ‌های پلیمری و مالچ‌هایی با پایه گیاهی برای این منظور با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز مورد بررسی و کارایی مثبت آن‌ها در کنترل فرسایش بادی و طوفان‌های ریزگرد در کانون‌های گرد و غبار مورد تأیید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که حفظ رطوبت خاک از مشکلات اصلی مناطق خشک و نیمه‌خشک است، این  مالچ‌ها با کاهش میزان تبخیر و حفظ رطوبت خاک امکان رویش گیاهان را به‌راحتی در خاک‌های تثبیت‌شده فراهم می‌کنند. این عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز اظهار کرد: در صورت تأمین هزینه‌های لازم برای مالچ‌پاشی کانون‌های گرد و غبار داخلی و کاشت گیاهان بومی و سازگار با شرایط بیابان‌های استان می‌توان شرایطی را فراهم کرد که علاوه بر حل مشکل ریزگردها هزاران هکتار از اراضی بایر استان تبدیل به جنگل‌های دست‌ کاشت شود.